Heb van een collega een horloge waarvan de secondewijzer los lag.(Quartz)
De secondewijzer heb ik weer teruggeplaatst maar nu loopt hij niet meer correct op de indexen, hij slaat af en toe 2 indexen over en staat af en toe stil.
Moet de secondewijzer ook gepositioneerd worden zodat hij netjes op de indexen valt,kan dit een oorzaak zijn dat hij na een x-aantal minuten stilstaat?
Als ik hem gelijk zet na het stilvallen loopt hij weer gewoon en dan na een aantal minuten stopt hij weer.
Bedankt,
zat ik al aan te denken maar heb deze net niet in huis.
las op een revieuw dat de SR920SW batterijen van Energizer snel leeg raken,
zal deze vervangen door een gelijke maar dan van Renata.
Effe de kast weer open om de sec.wijzer goed te zetten.
Kroon uit trekken zodat het uurwerk stopt en wijzer plaatsen. dikwijls dat bij de ene helft van de wijzerplaat de wijzer juist op de indexen staat en langs de andere kant niet meer, ligt dikwijls aan de centering van het drukwerk. Kleine calibers in een herenuurwerk kunnen ook dikwijls problemen hebben omdat soms de wijzer van de seconden te groot is voor het caliber of te zwaar.
Het buisje van de secondenwijzer kan ook gebarsten zijn of los zitten op de wijzer, dit kan ook een oorzaak zijn.
Is de wijzerplaar goed gecenterd ? Wijzers afnemen en kijken of de as juist in het centrum is van het wijzerplaatgat. Soms kan het zo erg zijn dat de wijzerplaat de centrumassen scheef heeft gedrukt zodat de wijzers langs één kant omhoog komen en langs de andere zijde de wijzerplaat raken.
Wijzers plaatsen is soms niet makkelijk, het lijkt simpel maar is dat niet.