Seconden sweep

Ik heb een probleem(pje) met een nieuwe
AVI-8 Flyboy automatic

het horloge loopt mooi optijd echter de secondenwijzer vertoont kuren…, tussen de positie 1 uur en 2 uur stottert de secondenwijzer een beetje,
om vervolgens tussen positie 2 en 3 uur een sprong te maken van 3 seconden in één keer
daarna terhoogte van 5 uur staat hij even stil,
de rest van de ronde gaat met een normale “sweep”

( ik heb het horloge plat gelegd en dan is er afgezien van kleine haperingen geen jump te bekennen, bij het horloge op de kroon leggen met de 9 omhoog dus treed hetzelfde probleem op maar dan op andere posities )

ik neem aan dat dit duidt op een losse secondenwijzer of is er nog 'n andere optie ?

Grt. Gerard

Dat is een bekend fenomeen van de Miyota 8215. Heeft naar het schijnt te maken met indirecte aansturing van de secondewijzer. Zie ook :
http://members.iinet.net.au/~fotoplot/invicta/invicta.html
.

Voor mij ook de reden om dit uurwerk (met secondewijzer) te vermijden. Word ook vaak opgelost door de secondewijzer weg te laten ;). Zie o.a. de Magrette Bronze/Brass.

Groeten,

Sven

@ Sven

bedankt voor je feedback, echter in de link stond het volgende :

it is hard to imagine how this characteristic could ever be observed during normal wear on the wrist, anyway. One can only assume it was claimed as a problem in an attempt to find fault in a watch which offers such excellent value for money as the Invictas do.

Daarbij vraag ik me dan af of we het over hetzelfde probleem hebben want dat stukje tekst bagatelliseert eigenlijk het probleem
alsof het bijna niet op zou vallen bij “normaal” gebruik.

grt. Gerard

Waarschijnlijk bedoelen ze dat het niet op zal vallen als je normaal gebruik maakt van je horloge (en dus niet continu staart naar je horloge, een bekend wis-gebruik ;)), maar het zal zeker zichtbaar zijn als je er op let. Het zal waarschijnlijk ook wel een beetje verschillen per uurwerk, maar bij een uurwerk dat het vertoont zal het nou eenmaal altijd aanwezig zijn.

Maar ik heb het in ieder geval bij mijn 2 8215’s met secondewijzer en als je even op internet zoekt naar “miyota 8215 second hand stutter” komen er heel wat verhalen naar boven (inclusief filmpjes). Dus het is een zeer bekend fenomeen.

Een voorbeeld (niet mijn horloge/filmpje) :
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Fg_sXommhiA[/video]

Groeten,

Sven

@ Sven

Nogmaals dank … hoop geleerd weer :#
daarnaast met m’n neus op de feiten gedrukt
ik ben een idiot savant die niet te intensief naar de wegtikkende secondes moet kijken :smiley:

( dat filmpje was i.d.d. precies het effect )

grt. Gerard

Graag gedaan Gerard (tu).

sarsippius Schreef:

Waarschijnlijk bedoelen ze dat het niet op zal
vallen als je normaal gebruik maakt van je horloge
(en dus niet continu staart naar je horloge, een
bekend wis-gebruik ;)), maar het zal zeker
zichtbaar zijn als je er op let. Het zal
waarschijnlijk ook wel een beetje verschillen per
uurwerk, maar bij een uurwerk dat het vertoont zal
het nou eenmaal altijd aanwezig zijn.

Maar ik heb het in ieder geval bij mijn 2 8215’s
met secondewijzer en als je even op internet zoekt
naar “miyota 8215 second hand stutter” komen er
heel wat verhalen naar boven (inclusief filmpjes).
Dus het is een zeer bekend fenomeen.

Een voorbeeld (niet mijn horloge/filmpje) :
http://www.youtube.com/watch?v=Fg_sXommhiA

OMG!!

Ben ik even blij dat er op die Magrette geen secondewijzer zit…

Carpe tempus Schreef:

@ Sven

bedankt voor je feedback, echter in de link stond
het volgende :

it is hard to imagine how this characteristic
could ever be observed during normal wear on the
wrist, anyway. One can only assume it was claimed
as a problem in an attempt to find fault in a
watch which offers such excellent value for money
as the Invictas do.

Daarbij vraag ik me dan af of we het over
hetzelfde probleem hebben want dat stukje tekst
bagatelliseert eigenlijk het probleem
alsof het bijna niet op zou vallen bij "normaal"
gebruik.

grt. Gerard

Dat springen is normaal voor de Miyota 8215 uurwerken.

Nee, dat is niet normaal. Dat is gewoon een hardnekkige ontwerpfout, ergens diep in het uurwerk. Dit hoort een normale consument toch niet te accepteren, gauw terugsturen!

ticothijs82 Schreef:

Nee, dat is niet normaal. Dat is gewoon een
hardnekkige ontwerpfout, ergens diep in het
uurwerk. Dit hoort een normale consument toch niet
te accepteren, gauw terugsturen!

Tja, ze hebben het allemaal dus het is normaal voor 8215 uurwerk. Noem mij dan maar een abnormale consument.

Een kleine hapering in de wijzer is toch ook niet zo’n enorm drama, zeker gezien het een goedkoper uurwerk betreft dan bijvoorbeeld een 9015 of 2824? Het is inherent aan het uurwerk, wat overigens prima specificaties heeft. Er zijn wel meer uurwerken met kleine puntjes, de 7750 heeft z’n eigenaardigheden en ook bij de 2824 heeft dingetjes die veel voorkomen (aandrijven van de rotor met handopwinden bv).

Als je sarcastisch bent - :).

De Flyboy bevalt overigens wel
ik heb hem nu bijna 3 dagen en ondanks die
stutter in de seconde wijzer loopt ie nu 6 seconden voor.
Dus nauwkeurig is ie wel.

Paradigm Schreef:
-------------------------------------------------. Er zijn wel meer

uurwerken met kleine puntjes, de 7750 heeft z’n
eigenaardigheden

Bedoel je de wobble of nog wat anders?

marnix.moed Schreef:

Paradigm Schreef:
-------------------------------------------------.
Er zijn wel meer

uurwerken met kleine puntjes, de 7750 heeft z’n
eigenaardigheden

Bedoel je de wobble of nog wat anders?

De 7750 heeft volgens mij vaak hetzelfde probleem met de chrono-secondewijzer als de 8215. Daar is het natuurlijk wat minder duidelijk omdat de chrono meestal niet aan staat, maar het is mij ook al verschillende keren opgevallen.

sarsippius Schreef:

De 7750 heeft volgens mij vaak hetzelfde probleem
met de chrono-secondewijzer als de 8215. Daar is
het natuurlijk wat minder duidelijk omdat de
chrono meestal niet aan staat, maar het is mij ook
al verschillende keren opgevallen.

Jeetje, wist ik niet. Nooit last van gehad… gauw afkloppen!! Of nooit opgevallen :+

Ik heb meerdere 8203’s gehad (bouwtechnisch gelijk aan de 8215 als ik het goed heb, de 8215 mist alleen dag aanduiding), en die deden dit geen van allen.

Die stotter hoort niet.

Oplossing:

Niet meer op dit ‘bekende adres’ boodschappen doen;)

Ik heb een tweetal 8215’s gehad ( niet van bovenstaande adres ), liepen beiden prima
en zonder deze hakkel.

En idd. ze lopen behoorlijk nauwkeurig met een paar sec in de plus per dag.
Prima de luxe prestatie voor dit soort stans werkjes.

Maar toch, dan kijk ik liever naar het groeien van de sneeuwklokjes:)

Grt.

Jemig, wat zou ik me daaraan irriteren zeg, dat hoort gewoon niet, punt.

Heel erg irritant zeg. Wat een vreemde manier van klantenservice: dat doen ze allemaal. Het is gewoon een fout in het uurwerk. Allemaal terugroepen en het uurwerk vervangen door een werkend exemplaar en het ontwikkelingsteam ontslaan :wink:

ik zou me er kapot aan irriteren ! juist datgeen wat een automaat optisch zich verheft boven een quartz… terugsturen zou ik doen inderdaad.

Mijn Tag heuer cal17 rs, daarvan loopt de seconden wijzer btw ook niet soepel… maar niet zo erg als dit.