Seconden wijzer monteren met DIY Watch Club tool

Het monteren van de seconden wijzer vereist een vaste hand en die heb ik niet meer.
Nu zag ik een video van de DIY Watch Club en met hun tool leek dat een stuk gemakkelijker.
Ik heb het uitgetest en het ging van de eerste keer fantastisch. Misschien is dit beginnersgeluk, maar ik heb er vertrouwen in.
Voor hen die er interesse in hebben hier is de video

5 likes

Pfoe ziet er best bewerkelijk uit :sweat_smile:
Maar kan me voorstellen dat het een uitkomst is als het met de hand niet lukt.

2 likes

Leuke tip, deze kende ik niet.

Ik gebruik een hand stabilisator (zo heet het geloof ik). Deze vind je in winkels voor schildersbenodigheden. Speciaal voor mensen die superkleine werkjes (pinselerei) maken en figurines (Japanse samurai enz) beschilderen. En natuurlijk voor een stuk minder euro’s bij AliExpress :slight_smile:

Ik heb er al jaren plezier van, niet alleen voor secondewijzers maar ook voor kleine onderdelen in een (quarz)uurwerk

5 likes

Huh. Nooit van gehoord. Welke heb je specifiek? Hoe werkt zoiets concreet? :thinking:

2 likes

Dat ‘stokje’ zit aan een bal die magnetisch wordt vastgehouden in de (rode) basis. Je houd het ‘stokje’ in je hand (bij je pincet) en hoewel je je hand vrij kunt bewegen worden trillingen gedempt door dit tool.

Voor mij werkt het perfect. Vooral als ik met die priegel onderdelen van een quarz uurwerk bezig ben. Heb geen parkinson, drink geen alcohol maar als ik een uurtje bezig ben dan heb ik toch last van trilhandjes.

Ik geloof dat ze rond de Euro 20 zijn op AliExpress dus voor het geld hoef je het niet te laten!

6 likes

Apart!

Ziet er wel handig uit. Kan ook helpen voor oliën, gok ik. Voorlopig nog niet nodig maar misschien komt dat wel nog met de jaren, als de handjes niet meer zo stabiel zijn.

3 likes

Tof! Er is misschien hoop voor me :laughing:

1 like

Interessant! Hoe zit het met het magnetisme en de beïnvloeding van het uurwerk?

1 like

Als je dat niet weet en meet dan neem je toch de versie zonder magneet in de voet.

1 like

Ik dacht dat de magneet het staafje op zijn plek hield maar begrijp uit je antwoord dat deze er enkel is om het ding op de ondergrond op zijn plek te houden.
Mooie oplossing, dank voor de tip. Heb hem zelf gelukkig niet nodig maar ken wel iemand die er enorm baat bij zal hebben. Top!

2 likes