Ik heb al meerdere keren bij de aanschaf van een nieuwe klok stilgestaan bij de keuze voor secondewijzer full-dial of small dial. Zelf vind ik een horloge beter tot z’n recht komen met full-dial secondewijzer…kortom je ziet duidelijk een beweging van de wijzer als je een blik op de dial werpt.
Maar er zijn ook horloges met small-dial secondewijzer, en om bovenstaande reden vind ik dit altijd net even minder.
Uiteraard verschilt dit zeer per horloge, en er is natuurlijk ook het verschil tussen een chronograaf en non-chronograaf…maar even in z’n algemeenheid genomen.
Is it me…of hebben meer HF-ers dit? Wat is jullie voorkeur…
Hieronder een paar voorbeelden van Damasko horloges…zomaar een merk gekozen, heb echt geen bias…nee hoor werkelijk waar niet
Voor mij de full dial secondewijzer. Ik heb van beide een vintage Omega Military gehad. Heb nu alleen nog maar de rechter. Geeft een rustiger beeld wat mij betreft.
Die Damasco heeft de uitstraling van een flieger (hij is het misschien niet, maar door dat driehoekje, de dikke witte wijzers en de gekozen kleurstelling heeft’ie wel de uitstraling). Voor een flieger vind ik een centrale secondewijzer een must.
Secondewijzers op een subdial vind ik sowieso niet fraai. Zelfs op een chrono…
Inderdaad de DK14/15 (niet de DK10…dat is weer geen chrono ) is een goede vergelijking tov de DA46. Maar de vraag is meer in z’n algemeenheid om de secondewijzer full-dial tov sub-dial)
Helemaal zonder secondewijzer? Hmm dat is 'm momenteel voor mij zeker niet…misschien iets dat ik in de toekomst kan gaan waarderen.
Had wel ergens gelezen dat je bij Damasko tegenwoordig redelijk wat vrijheid zou hebben bij het ‘samenstellen’ van je horloge … dus bv. een DA46 met witte secondewijzer, geen outer AR en de strap van de DC66 om maar iets te noemen.
Dat zou persoonlijk mijn keuze zijn … een chrono (zoals op de DC66) is leuk maar ik gebruikte 'm nooit.
Of ik er al uit ben!!! Jazeker De bestelling is 6 dagen geleden geplaatst…nu is het nog waarschijnlijk zo’n 1-1,5 week wachten (duimen draaien, nagels bijten, natte dromen…je weet wel ;))
En inderdaad heb je tegenwoordig redelijk vrijheid in specifieke keuzes. Aan de ene kant vind ik dat wel fijn (meer keus is nooit slecht), maar tegenlijkertijd vind ik het eigenlijk niet zo ok. Ik heb liever dat je vastzit aan de keuze van de producent. Maakt de keuze eenvoudiger (imo), en het vertroebeld (het aanbod) minder.
Ik heb voor stock gekozen dwz DA46 met mellow yellow wijzer, double AR coating, en heb gekozen voor uren-aanduiding op bezel…dat lijkt mij een net even ietsje cleanere look.
De keuze voor stock voornamelijk omdat ik deze look uiteindelijk het mooist vind, maar ook voor een eventuele latere verkoop (je bent immers een WIS, HF-er, flipperaar…deal with it) kan het belangrijk zijn.
Ik heb een duidelijke voorkeur voor full dial. Wat ook blijkt uit mijn verzameling. Maar ook het marktaanbod is groter met full dial. Een sub dial die het horloge “verstoort” vind ik niet kunnen.
Een full dial is makkelijker afleesbaar. De getoonde Hamilton Intramatic is prachtig. Helemaal mijn stijl. Maar zonder secondewijzer ? Zie ik mij niet binnenkort aankopen. Lijkt wel een niet-werkend horloge.
Ik heb 2 Quartw Chono’s met sub dial en een dresser met sub dial
Het is erg afhankelijk van het model.
Ik heb een lichte voorkeur voor full dial. Het is mooi dat de secondewijzer schuift bij een automatisch uurwerk (en ja, er zijn ook quartz modellen die een schuivende secondenwijzer hebben…). Dat effect valt wat weg bij een sub dial. Bij een chronograaf hoort ie echter op een sub dial. Soms kan een sub dial ervoor zorgen dat het horloge beter in balans is.