Ik heb inmiddels een leuke collectie bij elkaar. Wat me de laatste tijd opvalt is dat bij quartz horloges de afregeling/instelling van de secondewijzer ronduit slordig is. Zelden komt de wijzer ook nog maar in de buurt van de streepjes op de wijzerplaat. En niet alleen bij de “goedkopere” modellen. Een Seiko Velatura van zo’n 900 euro heb ik om die reden teruggestuurd en met een gecorrigeerde wijzerstand terug ontvangen. Het kan dus wel. Ik heb dit inmiddels gezien bij een Smith&Wesson, Citizen, en de eerder genoemde Seiko. En dit bij verschillende modellen van die fabrikanten. Een Seiko Premier Kinetic die ik 6 jaar geleden kocht is haarscherp afgeregeld. Gelukkig kan er bij automaten op dit gebied niets mis. Herkent iemand dit ?
Ik let hier ook altijd op. Ik vind dat dit bij goedkopere merken ook gewoon goed hoort te zijn. Ik heb met Casio altijd zeer goede ervaringen. De secondewijzers van mijn quartzen die ik gehad heb en heb wijzen de indices precies aan. Ik heb een Breil Manta waar hij er wel eens tussendoor loopt maar ook wel weer eens perfect loopt. Ik stoor me er niet zo aan bij dat model maar als ik een duurder merk zou kopen moet dit toch niet voorkomen. Mijn Tag Heuer 4000 loopt ook netjes. Bij Citizen komt het inderdaad best vaak voor dat hij niet netjes is afgeregeld.
Dit is inderdaad storend en wanneer het al te gek is corrigeer ik het meestal wanneer ik zo’n klokje onder handen heb voor bijvoorbeeld een batterijwissel. Maar lastig is het wel, want bij verreweg de meeste uurwerken is de tandwielspeling van motor naar secondewijzer dusdanig groot dat er altijd een zichtbaar achterblijven of doorschieten te zien zal zijn. Bij kwartshorloges met een ‘directe aandrijving’ van de secondewijzer (bestaan die eigenlijk wel?) is zoiets uiteraard eenvoudiger te verhelpen.
Directe aandrijving ? Ik heb een Bulova Precisionist maar die loopt met 16 stappen van indice naar indice. Die loopt dus, net als een automaat, altijd netjes (hoewel door de speling op het interne mechanisme het gelijk zetten een crime is).
De Velatura is een Direct Drive, maar ik vermoed dat die kreet eerder op het laadmechamisme slaat dan op het wijzermechanisme ?
Ik herken dit ook. De secondenwijzer moet exact uitgelijnd staan anders irriteer ik me eraan. Moet zeggen dat ik bij Seiko hier goede ervaringen mee heb, net als Orient.
Soms denk ik dat ze het express doen Laatst bij een juwelier wat eenvoudige titanium quartz klokjes bekeken. Had ik naast elkaar liggen een Lorus, Pulsar en een Seiko. Je raadt het al… Lorus leek er niet op, Pulsar bijna en Seiko precies goed uitgelijnd.
Mijn “Zwitserse” Kiber tikt inderdaad ook aardig langs de indicator, terwijl mijn (waarschijnlijk) Chinese TCM al sinds jaar en dag stipt op de seconde loopt.
Geen idee. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat het vooral om de naam Glashütte gaat, waar ze zich maar al te graag aan verbinden. Maar ze hebben wel hun best gedaan:
Dat is het enige waar ik me bij quartz aan kan storen en ze dus ook vaak niet koop. Ga ik toch weer voor een automaat of handopwinder. Jammer, want er zijneen hoop leuke quartzen te krijgen…
Geen idee. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat
het vooral om de naam Glashütte gaat, waar ze zich
maar al te graag aan verbinden.
Bedankt, was niet als strikvraag bedoeld. Ik denk overigens dat je gelijk hebt dat ze zich graag met de “magie” van Glashütte associëren. Dacht alleen omdat je het over het “glasshütte gemodifeerde kwartsuurwerk” had, dat je wellicht wist was ze nu precies doen .
Inderdaad, in de quartz categorie is best wel mooi spul te vinden. Ik heb lange tijd alleen mechanische horloges verzameld maar op een zeker moment wordt ETA wel wat eentonig, of ie nu in een Hamilton, Maurice Lacroix, Frederique Constant of Philip Watch zit…
Van Seiko vind ik de goudkleurige moonphase erg mooi, met direct drive. Van Citizen heb ik de oude Skyhawk en de nieuwe titanium Skyhawk radio controlled. Van Citizen vind ik de Bu0010 erg mooi (met maanfase). Deze heb ik onlangs via amazon.de voor een (relatief) prikkie gekocht.
Ik zet mijn verzameling nog wel eens online. Er zit ook chinees spul tussen, maar die zijn lang niet allemaal slecht. Sommige echter wel (
Mijn G-shock ijkt de wijzers zelf maar je kan het ook handmatig doen.
Ik heb er een videootje van gemaakt. Zodra je de kerkklokken hoort, moet je naar de wijzers kijken.
En als de kerkklokken stoppen, gaat het klokje weer terug naar de oorspronkelijke tijd.
Herkenbaar. Het hoort erbij blijkbaar.
M’n Tag 2000 loopt keurig op de indexen en de Citizen en Precista lopen een halve minuut precies op de indexen en een halve minuut volledig ernaast. Vindt het niet zo’n ramp.