Zoals de titel aangeeft heb ik een secondewijzer waar de wijzer niet recht op de pijp zit maar beetje schuin, nu heb ik net een triebniet en zat te denken kan ik die gebruiken om de wijzer weer recht op de pijp te zetten ja of nee?
En hoe voorkom ik dat de wijzer later met het op zetten weer scheef komt te zitten?
Ik sluit niet uit dat het user error is waardoor de wijzer scheef op de pijp zit ik ben lerende en zodoende leren we.
Rechtzetten op de triebniet kan goed dat is eigenlijk de enigste manier.
Voor het monteren van de wijzers moet je een goede steun gebruiken en eigenlijk een wijzer opzet apparaat zoals in de afbeelding, dan blijft de wijzer eigenlijk altijd recht
Heb een opzet apparaat van horotec maar heb denk ik verkeerde opzetstuk gebruikt met een gat dat wat te ruim was ipv een vlakke zonder gat. Als hij dan net wat scheef er onder zit druk je de wijzer scheef op z’n pijp. Maar mooi dat scheelt me weer een wijzer zoeken of donor horloge ga het proberen in iedergeval.
Moet ik de wijzer nog op een bepaalde manier klinken of is terug duwen genoeg?
Kun je een foto delen? Kan best zijn dat je enkel het blad omlaag geduwd hebt en het busje gewoon recht op de as zit. Als het busje echt scheef zit is de kans groot dat de as krom is…
Kan later vandaag foto proberen te maken maar het lijkt er op dat het blad scheef zit en pijp zelf nog recht is, heb ook niet gemerkt dat de as krom is.
Dit is iets wat vaak voorkomt. Zeker bij het er afhalen wil het blad wel eens verbuigen. Gewoon wijzer netjes terug plaatsen en dan dusdanig bij buigen dat hij parallel loopt aan de minutenwijzer. Dit doe je het beste met een platte gepolijste pincet zodat je die wijzer niet beschadigd. Let op “buigen” is: er heel voorzichtig kleine duwtjes tegen geven. Er is geen kracht voor nodig (zoals altijd als je aan een horloge werkt). Eventueel kun je hem al rechten voor je hem terug plaatst. Gebruik een dichte dop voor de seconden wijzer als je een wijzerzetter gebruikt. Bij een holle heb je de kans dat je het blad weer omlaag duwt.
Triebniet dan maar van stal trekken om dit te fixen want nieuwe wijzer is niet of nauwelijks aan te komen, alleen een donor horloge zou uitkomst bieden en de prijs daarvoor is te hoog voor alleen een wijzer vandaar mijn vraag ook.
Oké ik heb hier mijn meerdere in moeten erkennen de verf is los getikt en zie geen verschil met hoe het hiervoor was heb het gedaan zoals @ponkewonke beschreef en krijg het niet voorelkaar zonder meer verf te beschadigen helaas.
Wijzer was zichtbaar scheef maar functioneert wel en ik twijfel nu idd om het zo te laten, of het als dure les te zien en donor te vinden er voor.
Het vreemde was juist gemonteerd was het zichtbaarder omdat de andere wijzers wel recht zijn hierdoor viel mijn oog er ook op initieel want had het daarvoor niet gezien.
Zat nog te denken als ik hem nou in aceton leg verf er af en ik verf hem met nieuwe verf in een fractie lichtere kleur dan de plaat markers hebben dan zie je in iedergeval niks van de verf mishap.
Seiko heeft gelukkig aantal minder populaire modellen die de zelfde wijzer gebruikt (ja is ook het zelfde uurwerk)
Overigens wel blij te horen dat iemand met vele jaren ervaring nog steeds foutjes kan maken, soms leg ik mezelf zoveel druk op en het perfectionisme helpt me niet daar mee hahaha.
Ik doe dit pas half jaar en misschien was dit te hoog gegrepen voor me. Overigens ben ik met mijn werk precies zo veeleisend en perfectionistisch en ook daar merk ik dat het soms wel tandje minder mag.
Je moet perfect nooit de vijand van goed genoeg en werkend laten zijn. Dat heeft, zo heb ik in mijn carrière geleerd, vaak generlei toegevoegde waarde en levert vaak alleen maar risico’s op.
Merk wel op dat ik geen horlogemaker ben, maar aan de andere kant: Oude systemen beheren komt vaak neer op “als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan”. Sorry voor die Johan Cruyff achtige dooddoener, maar ik merk dat dat in veel disciplines van toepassing kan zijn.
Ja heb dat ook door nu ik had er gewoon af moeten blijven maarja dat is altijd makkelijk gezegd achteraf. Uiteindelijk gaat dit wel weer in orde komen maar zonde is het wel.
Zeker omdat dit een horloge van mezelf is en ook nog eens een fantastische 5126-8120 rally diver is.
Oh nee dit is de before (ook voor dat de wijzer door mijn toedoen beschadigd werd😭) heb geen foto genomen van de schade, ik hoop vandaag of morgen donor te kunnen winnen voor niet al te veel geld er voor waarbij ik de onderdelen zelf weer goed kan gebruiken in geval van een ander uurwerk uit dit caliber.