Secondewijzer slaat 4 sec over

Beste horloge liefhebbers,

Sinds een jaar vertoont mijn Tag Heuer Professional Quartz vreemd gedrag. De secondewijzer tikte altijd netjes seconde voor seconde weg en nu slaat 'ie vier seconden over.
Echter dit doet 'ie wel op z’n quartz, dus uur na uur, dag na dag, week in week uit, het klokje blijft op tijd lopen.

Nu las ik op WUS dat een bepaald model Certina Quartz een soort van low battery signaal gaf als de secondewijzer twee seconden over sloeg. Maar dit kan ook een broodje aap verhaal zijn natuurlijk.

Weet iemand hier meer over? Of is mijn klokje gewoon rijp voor een reparatie?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!

Erik

Hoi Erik,

dat is de EOL (End Of Life) indicator, tijd voor een nieuwe batterij. Hij slaat dan een aantal seconden over als signaal voor low battery.

Eric

EricPP Schreef:

Hoi Erik,

dat is de EOL (End Of Life) indicator, tijd voor
een nieuwe batterij. Hij slaat dan een aantal
seconden over als signaal voor low battery.

Eric

Dus geen broodje Aap… Wouw, wat een techniek!
Dankjewel!

Graag gedaan!

En EOL is een mooie functie want dan kun je de batterij vervangen voordat ie gaat lekken. Hoewel goede zilveroxide batterijen lekvrij schijnen te zijn.

Dat die dat al een jaar volhoud zo. Meestal moet je de batterij dan snel wisselen. Mijn Tissot heeft dit ook trouwens.

Mijn Citizen deed dat ook, maar dan per drie seconden geloof ik. Hield ie nog verrassend lang vol. Sowieso een paar maanden. Mooie techniek inderdaad.

Goed topic!
Weet nu waarom.
Mijn Deep Blue Sea ram slaat nu opeens 4 sec over. Binnenkort dus bij de horlogemaker langs brengen.

1 like

Heel mooi system. Ook op oa Seiko Tuna en op kinetic horloges. Bedoelt om te helpen maar als je het niet weet schrik je er van :slight_smile:

Mijn Seiko Sportura heeft dat ook, die slaat 2 seconden over als de batterij bijna leeg is.
Inderdaad een heel handige feature.

Het zag er vooral opeens heel vreemd uit.
Vanmorgen nog nettjes tik tik tik tik.
Keek ik nu naast me en zag ik de sec wijzer stil staan. En opeens een grote sprong maken in mijn ooghoek.

Maar na twee jaar in bezit mag de batterij een keer leeg zijn. Tot nu toe ook nog steeds een heel prettig horloge!

1 like

Wel mijn Tissot loopt al enige jaren te springen met 4 seconden. Batterij reeds vervangen en binnen gebracht voor nazicht maar hij blijft om de 4 seconden springen. Dus het niet de batterij zijn maar iets anders.

Batterij op 29 februari vervangen zeker?

5 likes

Laat er nog naar eens een nieuwe inzetten. Soms zijn de nieuwe toch niet zo nieuw.

Zou zomaar kunnen, ik dacht ook aan eventueel even batterijtje eruit en terug plaatsen. Soort van reset of zo. En anders een nieuwe erin proberen.

Ook vreemd dat je hem zo mee kreeg. Ik snap niet waarom je er al enige jaren mee door loopt. Ik zou naar een goede horlogemaker gaan en laten bekijken.

Ik kan bij deze aanvullen dat mijn Breitling (Navitimer) Jupiter ook 1 seconde overslaat zodra de batterij leeg begint te raken.

Inderdaad prachtige techniek😊

1 like