Secondewijzer Timex zit los

Van mijn mooie '69 Timex zit de secondewijzer zo los dat hij naar beneden zakt en de minuutwijzer raakt:


Probleem is dat die oude Timexen geen busje op de secondewijzer hebben, gewoon alleen maar een gat erin…

Ik moet proberen hem weer goed te laten klemmen op de as. Wie heeft er een suggestie voor een goede aanpak?..

Bedankt vast voor een reactie. Voor de rest heb ik dit schatje weer prachtig aan de praat gekregen.

2 likes

Klopje met een bolle pons van de triebniet:

De middelste dus…

5 likes

:point_up: spot on.

Wel opletten, je hebt écht niet veel nodig. Beter eens extra moeten tikken dan moeten merken dat je het gat helemaal dichtgemept hebt. :sweat_smile:

2 likes

Veel ruimte heb je sowieso al niet meer, zitten uren/minutenwijzer wel ver genoeg opgedrukt…?

2 likes

Hartelijk dank voor de tips! Het gat in de wijzer dus iets pletten als het ware, zodat het een fractie kleiner wordt.

Spannend hoor. Ik maak me nog wel zorgen over de lak op de wijzer. Er zit een dik pak snoepkleurige rode lak op die wijzer, prachtig helder, zelfs iets transparant lijkt het wel. Ik ben bang dat ik die laklaag beschadig met een klap(je), zelf als ik de wijzer op de kop leg… Want de ondergrond moet natuurlijk hard zijn.

1 like

Ja, veel verder kunnen ze niet, want ze raken elkaar al bijna. Opvallend dik en sterk metaal trouwens, en ook zonder bus en zelfs zonder omgezet randje: gewoon een (groot) gat. De gaten zijn zo groot omdat de minuutpijp klemmend op een hol asje zit dat ook alleen een rondsel dat direct door de veerton wordt aangedreven.

1 like

Sowieso op de kop inderdaad. En leg er een laagje plastic oid tussen - je hebt écht niet veel nodig, dus dat zou moeten lukken zonder brokken :smile:

1 like

Dank. En geef ik dan een tikje met een licht hamertje? Of duw ik met de hand?

Hamertje… :hammer:

1 like

2 likes

Als je een dun gladaaltje in het gaatje van de secondenwijzer doet voor je gaat timmeren, knijpen kan het niet mis gaan.
Een gladaal is een stukje gereedschap dat je normaal gebruikt om de binnenkant van een messing of bronzen lagerbus to polijsten, glad maken.
het is een lang konisch staafje aan een handvaatje. Ze zijn er in dikten van 0,1 mm tot vele milimeters.

IMG_6013

1 like

Dat kan toch alleen als er een tube opzit?
Blijkbaar is dat hier niet het geval (of de tube is gewoon verdwenen en daardoor past hij sowieso slecht).

Als je gaat knijpen op een bus / minuutpijp gebruik je een vijfkantruimer om in de bus / minuutpijp te steken en geen gladaal. Gladaal is rond, vernauwen op iets rond geeft als resultaat dat je inkeept op het ronde waardoor je niet vernauwt maar vast tikt op het ronde ding.

En idd als er geen bus is, dan heeft het weinig zin er iets in te steken en gebruik je de bolle pons verticaal op het gat en geef je een tik.

1 like

Ik heb een paar van die Timexen, ze zijn allemaal “busloos” bij de wijzers. De as is ook lang genoeg. Ik ga zoeken naar een klein bol ponsje…

1 like

Succes!

1 like

@Vintagewatchstiff:
Het idee is de gladaal is niet hem er klem vast in te drukken maar met wat ruimte, dan kun je de bus wat vernauwen maar loop je niet het risico dat je doorschiet en de bus platdrukt.
Vernauwen doe je op gevoel niet tot je niet meer verder kan omdat er een aal in zit. Is puur een “verzekeringspremie” mocht je wel doorschieten.

Als je op een 5 kantige ruimer gaat persen zit er altijd een kant van de bus op een scherpe hoek van de ruimer. Lijkt mij niet gewenst, je maakt zo een moetje in de bus.

Ik had niet gezien dat een gappatjes wijzer was dus hier inderdaad met de bolle pons aan de gang gaan.