Secondewijzer verwijderen

Hi Allen,

De seconde wijzer van mijn Zinvo blade hapert. Voor zover ik lees zit er een Miyota 8215 in. Wat ik ook lees is dat het haperen van de secondewijzer bij Miyota vaker voorkomt. Niet schadelijk, maar wel irritant.

Van mij mag die blade eraf zodat ik de uren en minuten wijzer over houdt met daaronder een strakke zwarte plaat.

Ik ben best handig en krijg het uurwerk er wel uit (en weer in :yum:) Maar heb nog nooit wijzers gedemonteerd. Nu moeten de uren en minuten wijzer dus blijven zitten.

De blade is een plastic rond plaatje met een printje erop. Dit is dus de secondewijzer.

De hamvraag: krijg ik dat plaatje er af zonder gereedschap (heb ik niet) door het er behoedzaam rechtstandig af te trekken? Hoe vast zit dat en hoeveel kracht is er nodig om het los te trekken?

Btw bestaand gereedschap lijkt mij trouwens niet bruikbaar ivm het ronde plaatje?

Thnx!

2 likes

Wat je nodig hebt is een setje “Watch hand removal tool”. Kijk maar op YouTube hoe je deze moet gebruiken. Niet vergeten om een plastic zakje op de wijzerplaat te leggen onder de tooltje om krassen te vermijden op de wijzerplaat!

image

Miyota 8 series hebben idd vaak last van dit euvel. Onder de centrale secondenwijzer as zit een bladveer die verbogen is (door te sterk op de wijzer te drukken bij assemblage?). Is een zwak punt dat je makkelijk kunt op lossen door de bovenste montageplaat van het uurwerk los te halen en het bladveertje een klein zetje te geven.

2 likes

Als ik het goed begrijp is die hele schijf je secondewijzer? Een soort wiel dus?
Dan gaat het tooltje je denk ik niet helpen. Lijkt er niet op dat je deze onder de as krijgt zoals bij een normale secondewijzer.
Ik heb iets soortgelijks wel eens gedemonteerd met een stuk dun sterk garen.
Lus in het midden van de draad om de as en dan recht omhoog trekken.
Evt met een tandenstoker om beter en gecontroleerde grip te hebben.

Let wel op als hij ineens gaat kan het zoeken worden.

Succes!

1 like

Thnx, had deze tooltje gezien idd, maar kan die niet gebruiken, de ruimte tussen blade en de wijzerplaat is te klein. Moet iets anders verzinnen

1 like

Yep!

No!

Ga het proberen met twee kleine schroevendraaiertjes, eventueel met een stukje tape om de tip, plastic over de wijzerplaat en zachtjes tegen elkaar in torderen. Wat denk jij?

Ik had het niet goed begrepen. Dacht dat je wijzers bedoelde. Maar het gaat om het kunststof schijfje.

Ik weet niet of het hetzelfde principe is maar ik heb in het verleden tig van die klokers horloges onder handen gehad. Werken ook met schijfjes.

Ik heb daarvoor een van die mob phone reparatiesetjes gebruikt.

Screenshot 2022-02-28 172730

Zuignapje op het schijfje en de dunne rvs spudger aangepast door er met de Dremel een sleufje in te slijpen die om de as gaat en waarmee je het schijfje omhoog wrikt. Wel even een dial protector er onder leggen want die schijfjes beschadigen snel. (Je hoeft niet die hele dure Bergeon te nemen, een stukje plastic van een showtas en een schaar om een gleufje te knippen doet het net zo goed)

Tot nu toe nooit een asje gebroken van een Klokkr!

PS Wel je tong op precies de goede manier uit je mond steken :thinking:

1 like

Moelijkheid met 2 schroevendraaier’s is dat je maar 2 handen hebt. Je hebt ook geen uurwerkklem toch?
En met de frictie op de wijzers er onder, daar ga je op " hefbomen" geen goed idee.

Om een beeld te geven van touwtje truuk:
Maar dat kan alleen als de spaken open zijn.

Thnx, begrijp wat je bedoelt, maar al de gereedschappen heb ik dus niet, en het gaat om een éénmalige actie :wink:

Met die tong komt het wel goed :joy: :tongue:

1 like

Wat een leuk draadje, dit. Benieuwd hoe het afloopt. Ik blijf het even volgen!

1 like

Ja, die heb ik wel :wink:

Dat kan ik vermijden, juist doordat deze ‘seconde wijzer’ een groot wieltje is. Daardoor kan ik iets verder van de as blijven, dus ook van de wijzers.

Touwtje lukt door dat wieltje dus ook niet

Hoeveel torsie kracht is er normaal gesproken nodig? Zit het erg vast of valt dat mee?

Als je me een berichtje stuurt met je adres dan stuur ik je wel even een spudger + zuignap + dial protector.

Een uurwerkklem heb je lees ik - zonder klem gaat er 99.9999999% zeker iets stuk.

1 like