Secondewijzers

Het viel mij op dat er 3 soorten horloges zijn qua secondewijzers.
Geen secondewijzer, de normale secondewijzer en de “small second” secondewijzer.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom?
Foto’s ter illustratie.
images


1 like

Tot nu toe is mijn voorkeur de ‘normale’ secondewijzer. Je ziet dan gelijk dat de automaat nog loopt.
De small second, vind ik vaak chique ogen op horloges. Echter moeten ze dan geen cijfers afkappen/bedekken…
Geen secondewijzer vind ik ‘irritant’ omdat je dus niet meteen ziet of het horloge nog loopt. Maar op afbeeldingen kan het wel heel mooi rustig ogen.

1 like

Centraal, eenvoudiger gelijk te zetten en goed zichtbaar. Geen secondewijzer, maakt het moeilijk om op tijd te zetten en geeft horloge dus grote mate van niet nauwkeurig. Kleine secondewijzer is vaak in combi met handopwinding zonder hacking.

3 likes

Zag laatst ook nog een horloge met een soort van dopje, met een driehoekje daar op, als secondewijzer voorbij komen.

Kan mij alleen even het topic niet meer voor de geest halen. :slight_smile:

6 likes

Handopwinder zonder hacking?
Begrijp ik niet helemaal.

Veel handopwinders, maar niet allemaal, hebben geen mogelijkheid om de secondewijzer te stoppen/te hacken om het horloge gelijk te zetten

3 likes

Normale, centrale secondewijzer tenzij chrono, dan de “small second” secondewijzer.

2 likes

Geen voorkeur, vind het allemaal even mooi/lelijk. Ligt aan het totaalplaatje.

Geen secondewijzer is voor mij no-go, maar centraal en small seconds heb ik beide. Op wat meer dressy horloges heb ik de voorkeur voor small seconds omdat het geheel anders te saai wordt. :sunglasses:

Bij een laag tikgetal van het horloge (18.000) dan een kleine secondewijzer, bij een hoog tikgetal van het horloge (28.800) een grote secondewijzer dan lijkt de wijzer altijd zeer vloeiend te gaan… maar eigenlijk is het zoals voordien al geschreven: het maakt allemaal niet zoveel uit als het totaalplaatje maar klopt.

Zoiets als dit misschien??
Was toevallig net op zoek naar wijzers voor mijn skx en zag deze er tussen staan.
Persoonlijk vind ik het minder.
Zie zelf ook liever een ‘normale’ secondewijzer.

Ik bedoelde eigenlijk deze. :smile:

9c40aec33141a44a8cebc90d0de777bac16920fe_1_666x500

1 like

Oké, die kende ik nog niet :smile:

1 like

https://www.horlogeforum.nl/t/finaal-voorstel-hfle2019-subdelta-quattro/173934

1 like

Laat @Motormuis en @pulsar96 deze maar niet zien. :wink:

1 like

De Tag Heuer Grand Carrera had je ook met een seconde schijf onderin.
Voor de rest ben ik het met @Bidle eens :grin:

De normale. Ik vind dat mooi, zo’n duidelijk draaiende secondewijzer. Het maakt het geheel wat dynamischer, je ziet dat het horloge aan het werk is. Bij een small second valt je dat alleen op als je er speciaal naar gaat kijken.

Huh?

Hangt inderdaad van het totaalplaatje af. Geen secondenwijzer is een no go hier bij een mechanisch horloge, ik doe het voor de sweeping second hand :smile:

Ik heb er 2 met centale secondenwijzer en 2 met een small seconds wijzer. Leuk om eens af te wisselen en een subdial geeft toch wat extra aan een wijzerplaat imho.

4 likes

Je vergeet de retrograde secondenwijzer…

:stuck_out_tongue_winking_eye:

Groeten
Rutger

1 like