Seconds hand loopt sneller en trager tegelijk

Heren,

Wie kan mij dit uitleggen? Ik heb een Seagull ty2806 (st16) uurwerk die naar mijn mening zeer bijzonder gedrag vertoont. De wijzer van de secondes gaat in een minuut steeds een paar tellen langzaam bewegen en daarna gelijk een stuk sneller, alsof het de langzame secondes weer inhaalt.

Dit gaat echt de hele dag door elk minuut en in een dag is er maar 5-8 seconden verschil met time.is

Kan dit normaal zijn of ligt het ergens aan? En waaraan dan? Kan het zijn dat de hands te hard of incorrect op het uurwerk gedrukt zijn?

Dat had ik ook maar dan met een horloge met een indicator die aangaf dat mn batterij bijna leeg was.

Dit is helaas aan automaat haha, heb ook al gekeken of het gedrag anders is bij lage pr of full pr maar geen verschil

Ik ken dat, maar met een ander (goedkoop Ruhla) uurwerkje. Secondenwijzer lijkt een paar tellen te slippen rond de 50 sec. maar over de hele dag loopt 'ie heel netjes op tijd. Ben benieuwd waar het bij de jouwe aan zou kunnen liggen.

Zit er nog een patroon in?
Bijvoorbeeld tussen de o en de 30 seconden sneller en tussen de 30 en 60 seconden langzamer?

4
11
12
20
25
31
43
49
51

Even kort gemeten, bovenstaande is het moment dat het langzamer gaat

Wellicht loopt de secondewijzer ergens tegenaan?
Het glas of andere wijzers.
Maar het kan ook een natuurlijke stutter zijn, het
uurwerk houdt immers wel goed de tijd.

Klinkt alsof tandwielen niet goed aangrijpen c.q slippen.

Klinkt als Johnny Walker.
:smile:

1 like

Dat zal in jouw manier van opwinden zitten.
Probeer het eens in een gelijkmatiger ritme (en meetellen, dat helpt)
:yum:

1 like

Zal waarschijnlijk liggen aan tandspeling van het seconderad. Als dit een indirect aangedreven rad is dan kan het horloge over de gehele dag netjes op tijd lopen maar in een omwenteling ( een minuut) er soms net iets naast zitten.
De meeste fabrikanten lossen dit op dmv een frictie veertje. Als dit na verloop van tijd ingesleten is of niet juist afgesteld is dan kan dit verschijnsel optreden. Ook het gewicht van de seconde wijzer of eventueel raken van het glas heeft invloed.