Seiko 1968 limited edition

Ik zag dat Seiko een nieuwe limited uitgebracht heeft van de 1968 Automatic Hi-Beat duiker.
Gelimiteerd op 1500st.
Wat me opviel bij het lezen van het artikel,
Dat de indexen zo duidelijk waren dat ze zelfs bij 300 meter diep! Probleemloos afgelezen kunnen worden.
Dan maak je serieuze duik.
Zal het bandje genoeg lengte hebben om hier omheen te passen?


https://www.seiko.nl/nieuws-overzicht/de-1968-automaat-duiker-limited-edition/

8 likes

Heel mooi, met mooi uurwerk. Zal wel prijzig zijn.
300m waterdicht betekent overigens niet dat het horloge tot 300 meter in zee waterdicht is.

Dat snap ik. Wel frappant dat Seiko dit zo op de site zet.
Daarom ook de link naar het duikpakje toegevoegd
En de opmerking over de band.:wink:

1 like

Exact 50 jaar later heeft Seiko op Baselworld 2018 een her-creatie van de duikklassieker uit 1968 geïntroduceerd. En deze tot de verbeelding sprekende 50th Anniversary Limited Edition is een schitterende ode aan het origineel.

Diameter: 44,8 mm

texelsetaferelen

3 likes

Dat was hij origineel ook.

1 like

Ja precies. Hoezo was toen een horloge zo idioot groot? In die tijd was een gemiddeld horloge 34mm.

Edit: hee, blijkbaar zijn edits nu meteen zichtbaar. En niet pas na de eerste minuten wijzigen.

Omdat het een duik tool was :wink:

1 like

kost rond de 5000 euro…

Ah, dat valt me alles mee. Wanneer komt ie uit?

1 like

Hij is al te koop volgens mij. Ga je hem kopen Ide?

Is in maart gepresenteerd in Bazel. Zal dus wel leverbaar zijn. Helaas boven budget.

Deze flipper je niet eventjes. Wel mooie klok voor langere tijd.

Ik heb de SLA025 besteld samen met de SLA017. In Japan staat dit horloge bekend als de SBEX007 en is deze inmiddels uitgekomen. De Europese versie komt naar verwachting begin juli op de markt. Ik kan niet wachten :smile:

En tja, het formaat… Mijn ervaring met de Marinemaster is dat ondanks dat het horloge een diameter heeft van 44-44,5mm het horloge draagt als een 42mm horloge door de vorm van de kast. Als je alleen de breedte van de bezel meet kom je niet verder dan 42mm uit. De SLA025 heeft een enigszins vergelijkbare kastvorm, dus ik verwacht dat ook dit horloge wat kleiner gaat dragen.

Verder was het origineel (6159-7001) met 43,6mm ook geen kleintje. In 1968 was dit zelfs gigantisch, maar het was dan ook een horloge dat uitsluitend bedoeld was voor professionele (saturatie)duikers. Daardoor was dit horloge dus ook echt een toolwatch om over een duikpak te dragen en niet als luxegoed zoals deze re-edition of bijna elke andere ‘dure’ duiker van tegenwoordig. Zelfs de Submariner was vroeger hoofdzakelijk een toolwatch en geen luxe-item :wink: Het was functie boven vorm, dus konden ze zich een grotere diameter veroorloven.

Met de mode van tegenwoordig heeft het origineel een fantastisch formaat en met het hi-beat movement is het horloge zelfs 50 jaar later behoorlijk modern. Dit gekoppeld met een productietijd van maar 2 jaar maakt de 6159-7001 tot één van de ultieme Seiko-grails.

Door het monocoque ontwerp (achterkant kan niet open) moet je de constructie van de voorzijde extra goed beschermen. Meer bescherming betekent een dikker horloge, dus zijn ze gaan compenseren in de breedte.

7 likes

Hmmm exact 50 jaar later…
Volgend jaar is Seiko’s eerste automaat (6139A uurwerk) ook 50 jaar oud. Zouden ze een limited edition van de alom geliefde Seiko 6139 6002 Pogue uitbrengen… Dat zou gaaaaf zijn. Of niet @wilfox


Zou meteen de hype rondom dit horloge en de prijzen weer doen stijgen in ieder geval

5 likes

Ja dat zou gaaaaf zijn inderdaad!

image

Was zelfs (een soort van) ‘s-werelds eerste chrono-automaat toch? Pogue maar vóór die tijd binnentikken :grimacing::see_no_evil:

Edit: gelukkig vorige week in ieder geval horloge met een 6139-kaliber gescoord dus dat is in ieder geval al iets… :sweat_smile:

1 like

Zou mooi zijn. Maar zal dan waarschijnlijk een behoorlijk prijzige LE worden. De tijd van de leuke betaalbare Seiko auto chrono’s is al heel lang voorbij, helaas.

Bedoel eigenlijk dat van de 6159 en 62MAS zowel de SLA- als de meer betaalbare SRP-versies zijn gemaakt. Zou zo leuk zijn als dit in geval van een Pogue-reissue ook gebeurde. Nou ja, eerst maar eens zien of ze er überhaupt iets mee gaan doen.

Klopt, het is alleen niet exact duidelijk wat echt de eerste Automatische Chronograaf was, de 6139, de El Primero of de Calibre 11. Dit omdat ze alle drie los van elkaar ergens in 1969 uitgekomen zijn.

Helaas ja, dit is ook duidelijk te zien aan de huidige LE prijs, nondeju :open_mouth::open_mouth:

1 like

Klopt! Maar ik gun het Seiko stiekem wel een beetje :wink:

1 like