Ik zit met het volgende ik heb een seiko 2906a volledig gestript en geolied, zo’n beetje elk rad onder de loupe gehad en vervangen om te kijken waar nu mijn probleem zit.
Het uurwerk loopt elke ± 40sec ineens een stukje vrijer amplitude loopt dan een graad of 15 a 20 op en en zakt daarna weer af, met deze stijging veranderd de timing ook steeds.
Enige wat niet vervangen is is de platine en aangezien dit uurwerk relatief weinig jewels gebruikt zou ik slijtage of toch vuil verwachten kan iemand over mijn probleem meer licht schijnen en me tot oplossing laten komen of zeggen jullie laat het voor wat het is?
Hoogte speling gecontroleerd? Als je die te krap hebt gezet en je hebt een beetje slijtage in een steen kan het zijn dat de slijtage een relieve geeft en de amplitude sprong geven. Denk hierbij aan het minuten rad aangezien het in een sequence van 40 seconden zit.
Laten zitten is al zoiets. Ik zou er niet tegen kunnen het niet te vinden .
Functioneel lijkt het me geen drama.
Ik vermoed dat het de basis platine was daar zag ik wat schade precies bij het 4e wiel dus een donor plaat heb ik liggen en alles zit nu in de schoonmaakmachine nu erg benieuwd of dit het verholpen heeft eigenlijk.
Dit uurwerk gebruikt geen jewels voor het raderwerk behalve voor echappement.
Toch wel metalen busjes net zoals in een 6139?. Die kun je ook hoger/lager zetten. Kan ook goed zijn dat een brug iets verbogen is. Ik heb me eens de pleuris gezocht in een 6139 en toen bleek een iets verbogen brug (door een val) het euvel te zijn dat alleen boven water kwam bij koude. Het ding viel alleen s’nachts stil als de gebruiker hem op het nachtkastje legde (in een hele koude slaapkamer).
Nee zelfs geen busjes seiko was niet al te scheutig met dit uurwerk dus veel is metaal op metaal helaas zonder busjes. En kromme brug had ik ook aan gedacht maar heb brug al vervangen en euvel bleef.
Ja ik vermoed dus de hoofd platine maar ga er vanavond achter komen of dit het gefixt heeft en anders even de brug nog veranderen dan heb ik alles gedaan en ligt het ergens anders maar echt om en nabij 40 seconden liep de amplitude ineens omhoog.
Ik wil je jacot tool voor leuk prijsje ook wel over nemen hoor
Ik zou er langzaam een punt achter zetten. Ik vind het geen dramatische sprong maar eerdere een graduele schommeling. Sowieso denk ik dat je er het maximale aan hebt gedaan. Voor zo’n oud Seikootje vind ik de amplitude zeker niet slecht.
Nee amplitude is netjes omdat de balans nieuw en vervangen is (best een klusje nog bij deze seiko’s) ik zal hem nog een keer schoonmaken en dan opnieuw oliën en dan is het klaar ermee idd. Kan ook geen oorzaak vinden heb zowat alles met donor vervangen en het blijft terug komen.