Seiko 3003 caliber 3863 uit 1974

Deze kwam ik tegen op ebay, “broken or for parts”. Weer een leuke uitdaging :slight_smile: Meestal zijn die antieke quartz horloges van Seiko gewoon vastgelopen door oude olie :slight_smile:

Ik heb in mijn ongeduld eerst het uurwerk uitelkaar geschroefd, later de kast netjes schoongemaakt, maar sorry voor de vieze kast op de foto’s…

Zo’n prehistorische quartz is vrij goed te demonteren, grote robuuste onderdelen. Het was inderdaad een kwestie van schoonmaken en een drupje quartz olie. Ik heb ook de contacten tussen de batterij houder, electronica en de spoel schoongemaakt.

half uitelkaar, in het grote gat in het midden zit de rotor. (de “motor”)

De rotor vergeleken met ééntje uit een 7t52 caliber.

En het horloge loopt weer :slight_smile: Het tik geluid komt van een verend armpje waar een robijntje op zit, die langs de tanden van het tandwiel van de secondewijzer tikt. Het is meer een “ting” dan een “tik” geluid trouwens :slight_smile:

Het schijnt trouwens dat je het horloge alleen kon afstellen door er een ander kristal in te doen? Er zit in ieder geval geen afsteltrimmer in.

(net de service manual even gelezen, de condensator moet dus vervangen worden als je het horloge wil afstellen, in de service manual staat dat je verschillende condensators kan bestellen met een .5 seconde verschil)

Nog een plaatje op internet gevonden, vanaf 1978 zat er bij een reserve circuit een trimmer voor het afstellen.

De wijzerplaat is van een héél mooi iriserend blauw.

De kast en het glas hebben betere tijden gekend, maar het ziet er nog steeds indrukwekkend uit. (vind ik)

Het bandje moest ik zelfs inkorten, dat is meestal wel anders :slight_smile:

De achterkant met het aparte batterijluik. (altijd handig om te herkennen dat een quartz een vroeg model is, apart batterijluik)

En de doos zit er ook bij :slight_smile:

Mooie vondst en knap opgeknapt.
Veel plezier met deze.

Een hele mooie vroege analoge quartz , Martijn. Ik heb zn mechanische broertje hier liggen.
Ik weet niet of jij ook een van de gelukkigen was die de polijstvloeistof van Ben destijds mocht ontvangen. Met een klein dremel-viltje en een erg laag toerental (geen dremel) polijst je de krassen niet weg, maar wel de doffe lijnen van de krassen Het scheelt een hoop op glas, kan ik inmiddels uit ervaring zeggen.
Veel draagplezier van deze beautie!

*Edit. Nog even een hele snelle foto erbij. Hij ligt in een la, wachtend op een donoruurwerk;

Die is ook mooi Ernst :slight_smile: Wat zit er in? 6119?

Ik heb inderdaad ook die polijstvloeistof, ik ben alleen bang dat ik dan de lijnen van de facetten van het glas verpest.

Nog wat leuks, op ebay verkoopt iemand een vroege quartz, en hij laat een plaatje van een ouwe advertentie zien die mijn horloge laat zien! Hij is zo aardig om te proberen een betere foto te maken.

Wauw, zeer mooi project! Leuk om een een quartz opknapbeurt te zien. Hoe heb je de spoel schoongemaakt?

Groeten,
Michiel

Leuk, hoor! Misschien zou je nog eens kunnen proberen op internet een kast en een glaasje in betere staat te zoeken! Dan ben je helemáál binnen! :slight_smile:

Het uurwerk was eigenlijk heel schoon, maar kurkdroog. Dus de spoel was gelukkig niet vies :slight_smile: Alle onderdelen maken contact met elkaar via uitstekende “lipjes”. Die heb ik voor de zekerheid schoongemaakt.

Wat een andere kast en glas betreft, dat zou mooi zijn, maar waarschijnlijk een hele poos zoeken kosten. Vroege quartzen van Seiko zijn toch redelijk zeldzaam, destijds kostten ze meer dan een mechanisch horloge van Seiko.

Ik heb van de Mevrouw van die Ebay listing een betere foto van de advertentie gekregen :slight_smile: Heel leuk hoe ze uitleggen dat er geen balans of een stemvork in zit :slight_smile: