Deze kwam ik tegen op ebay, “broken or for parts”. Weer een leuke uitdaging
Meestal zijn die antieke quartz horloges van Seiko gewoon vastgelopen door oude olie 
Ik heb in mijn ongeduld eerst het uurwerk uitelkaar geschroefd, later de kast netjes schoongemaakt, maar sorry voor de vieze kast op de foto’s…
Zo’n prehistorische quartz is vrij goed te demonteren, grote robuuste onderdelen. Het was inderdaad een kwestie van schoonmaken en een drupje quartz olie. Ik heb ook de contacten tussen de batterij houder, electronica en de spoel schoongemaakt.
half uitelkaar, in het grote gat in het midden zit de rotor. (de “motor”)
De rotor vergeleken met ééntje uit een 7t52 caliber.
En het horloge loopt weer
Het tik geluid komt van een verend armpje waar een robijntje op zit, die langs de tanden van het tandwiel van de secondewijzer tikt. Het is meer een “ting” dan een “tik” geluid trouwens 
Het schijnt trouwens dat je het horloge alleen kon afstellen door er een ander kristal in te doen? Er zit in ieder geval geen afsteltrimmer in.
(net de service manual even gelezen, de condensator moet dus vervangen worden als je het horloge wil afstellen, in de service manual staat dat je verschillende condensators kan bestellen met een .5 seconde verschil)
Nog een plaatje op internet gevonden, vanaf 1978 zat er bij een reserve circuit een trimmer voor het afstellen.

De wijzerplaat is van een héél mooi iriserend blauw.
De kast en het glas hebben betere tijden gekend, maar het ziet er nog steeds indrukwekkend uit. (vind ik)
Het bandje moest ik zelfs inkorten, dat is meestal wel anders 
De achterkant met het aparte batterijluik. (altijd handig om te herkennen dat een quartz een vroeg model is, apart batterijluik)
En de doos zit er ook bij