Seiko 37-7000 electro-magnetisch uurwerk

Een leuke Seiko op de kop getikt. Verkocht als defect en hij loopt inderdaad niet zo lekker, wel met de wijzerplaat onder, maar in de “normale positie” lijkt ie even goed te lopen, even “aarzelen” en dan pakt ie het tempo weer op, enz. Hopelijk is de balans nog goed, er lijkt niet te veel speling in te zitten.
Het is een vroeg model uit oktober 1970 met een 37a caliber. Het design vind ik erg mooi strak :slight_smile:

Foto’s nog van de verkoper:

Leuke aanwinst Martijn.
Had ooit een Megaquartz (Omega) met soortgelijke klachten en dat lag aan de ‘backlash’ toen.
Nu ben ik niet erg (horloge)technisch onderlegd , maar kan dit ook bij jouw Seiko het geval zijn?

geen idee, wat is een “backlash”?
Wat bij dit soort uurwerken vaak het probleem is, is de zware balans. Bij te weinig smering kunnen de uiteinden van de as van de balans enorm gaan slijten.

De megaquartz is trouwens een stuk moderner :slight_smile:
http://electric-watches.co.uk/make/omega/megaquartz/megaquartz.php

Mooi! Hopelijk krijg je 'm weer aan het werk.

Mooie klok Martijn. Ik heb twee Citizen X8 Cosmotron’s met soortgelijke problemen; ze hebben last van ‘hartritmestoornissen’ (ongelijkmatige slag) en staan dan stil.
Ze liggen al een tijd in de kast. Binnenkort ga ik de uurwerken eens nader bekijken. Laten we elkaar op de hoogte houden.

Ik heb een van de uurwerken er even bij genomen en ben na wat testen tot de conclusie gekomen dat het euvel bij mijn Cosmotrons waarschijnlijk wordt veroorzaakt door slechte contacten/sluiting.
Een van die contacten is het contact dat gemaakt wordt wanneer de kroon wordt ingedrukt, deze verbind de min-pool en is toegankelijk bij na verwijderen van de plaat
Ik ga nu eerst op zoek naar een andere batterij met een plastic spacer. Wanneer dit niet voldoende effect heeft dan zal ik de uurwerken moeten demonteren.
Misschien heb je hier iets aan, vermoedelijk heeft de seiko een zelfde stop-functie na uittrekken vd kroon.