Vandaag is bevrijding dag in Frankrijk
dus naar de brocantes toe, en normaal gesproken niets
niets te vinden, maar vandaag toch m’n aandacht werd getrokken door deze SEIKO 3803-7050 Quartz model 2002.
Voor een zachte prijsje meegenomen voor nadere “onderzoek” leftijd en zo.
Uitgekomen als eerste “massa” Quartz horloge en hoog in de prijs.
Moet nieuwe batterij, en dan kijken wat en of ie doet
![]()
Groeten Iwan ![]()
Mooie vondst! Maart 1973 dus. Bijzonder dat de originele band er bij zit. (Ziet er origineel uit?)
Als ie niet loopt en er zat geen rottende batterij in dan is het gewoon oude dikke olie.
Maart 1973 was ik net 20 lentes jong ![]()
Voor zover ik het kan zien en oordelen is originele band en van de eerste eigenaar ![]()
Seconde wijzertje “pulseert” met poging om vooruit te komen, maar dat lukt het niet vanwege de lege batterij ![]()
Datum verzetten gaat goed maar op tijd zetten lukt het niet omdat kroon niet verder gaat dan de eerste stop voor de datum??
Bevrijdend zo’n vondst
Lijkt mij ook geheel origineel. Dikke olie kan ook de wijzer tegenhouden is mijn ervaring. Zal nooit onderhouden zijn.
Zal inderdaad ff naar gekeken moeten worden. Normaliter zou je de tijd met de tweede klik in moeten kunnen stellen.
Het regent buiten, dus heb Ik de horloge weer eens
"beter bekeken, en die patroon en de “wisselende” kleur (zilvergrijs) patroon op de wijzerplaat is echt mooi ![]()
Wat me ook is opgevallen is, dat op mijne exemplaar en wat ik op internet heb kunnen vinden da op de achterkant nummers 3803-7050 zijn en op de wijzerplaat de Japan 3803-7090 T ?
Het is ook leuk om de technische / reparatie / service
PDF te vinden ![]()
Wil nog wel eens stroef gaan, tijd om de boel schoon te maken lijkt mij.
Weet jij iemand die dat kan / wil
doen?
Als ik bij je in de buurt zou zitten…
Heb je de horlogemaker kaart bekeken? Is niet alleen professionals.
Ach afstanden in Nederland zijn niet zo groot Friso
, en met de motor die 1L op ± 33km rijdt is alles op een handbereik.
Ik moet er echt aan wennen dat iets van 2002 als vintage beschouwd wordt.
2002 is voor de Europees markt en met een vooruitziende
in de toekomst gemaakt dan wel in 1973 als een van de eesten Quartz uurwerken
dus het is echt een vintage
en de 2002 is model aanduiding en niet productie jaartal.
Hier heb ik de plank volledig misslaan, dank je om dit te verduidelijken.
Neemt niet weg dat men dingen uit 2000 als vintage mag labelen en dat ik dit het daar moeilijk mee heb.
Wat ik tot nou toe heb kunnen vinden over de type Seiko’s is dit;
In deze periode begon Seiko hun Quartzlijn te classificeren in oplopende kwaliteit: QZ, QT en QR (respectievelijk 4004, 3003 en 2002 op de exportmarkt).
De QT, QR en QZ waren de Japanse quartzhorloges uit circa 1973-1975, en de exportmodellen hadden meestal de aanduidingen 2002,
3003 en 4004.
De hoogste kwaliteit is de QT en de laagste de QZ.
In die tijd waren er geen goedkope quartzhorloges, dus zelfs de QZ van lagere kwaliteit was duurder dan de gemiddelde
mechanische horloges.
Als je nog betere kwaliteit wilde, moest je een VFA (Very Fine Adjusted) of een Superior kopen, maar die waren
voor de meeste mensen te duur.