Seiko 5 Automatic vraag

Beste Horloge fans ,

Ik heb hier een Seiko 5 van de jaren 70 denk ik zelf .

Foto’s zijn geleend van het internet…

Nou probeer ik deze uit elkaar te halen maar ik loop vast op het kroon gedeelte .
Weet iemand hoe ik dit horloge uit elkaar kan krijgen ?

En dan had ik nog een vraag weet iemand hier waar ik een band kan vinden voor dit model 10mm
Ik heb wel een paar gevonden op het internet maar ik weet niet zo goed welke model bij deze horloge hoort?

Zal gok ik eerder uit de 80s komen dan de 70’s. :wink: Hoe ver heb je hem al uit elkaar?

Wat duidelijkere fotos en misschien het referentienummer zouden ook kunnen helpen.

Een originele band? Of een gewone passende band?

Hierbij een paar foto’s van mijn Seiko .

Verder dan dit kom ik niet met het openen aangezien ik het kroontje er niet uit weet te krijgen .

Waarom ik het eigenlijk wil uit elkaar halen is omdat er iets tegen de case lijkt aan te lopen schurend geluid tijdens het bewegen .

Het liefst een orginele band ligt aan de kosten maar een passend model kan ook .

Rubber pakking verwijderen, ter hoogte van de kroon zal wel een gaatje zitten, daaronder zit een stukje metaal dat je in kan drukken, dan aan de kroon trekken voor het verwijderen. Meestal in de wijzer verzet stand.
(Niet te hard duwen)

Kroon in de neutrale positie zeggen en als het goed is moet je bij die uitsparing een lipje kunnen zien dat je moet indrukken.

Dit soort banden van vintage horloges is eigenlijk onmogelijk los te verkrijgen. Het beste kan je een donor horloge scoren met originele band.

Dank voor de hulp ik heb het open gekregen maar zie nu dat het draaigedeelte tegen de case aan schuurt .

Ik ben zelf geen horlogemaker maar zou ik dit misschien zelf kunnen repareren of weet iemand wat de kosten hiervoor ongeveer zouden kunnen zijn om te laten repareren ?

Zit de rotor wel goed vast geschroefd? Of zit er veel speling op de rotor?

ik heb net even gecontroleerd en er zit zeker wel wat speling in de rotor (halve maan ding neem ik aan)
Ga morgen even kijken of ik het wat strakker kan draaien met een schroevendraaier.

alvast bedankt voor het helpen.

Als de schroef echt los zit dan kan dat het zijn, anders zit het eerder in slijtage van het rotor lager.

Denk dat je gelijk hebt hoor schroef zit nu wel vast maar hij blijft schuren op de case merk ik .
Het gaat ook makkelijk op en neer ipv strak heen en weer als je begrijpt wat ik bedoel.
Is zo een rotor ergens te bestellen ? Wil er best zelf mee aan de slag eigenlijk .

Donor op EBay en hopen dat de rotor niet te ver versleten is?

Top dankje voor de snelle antwoorden .
Ik heb er net 1 gekocht op ebay nu maar hopen dat het binnenwerk in betere staat is dan wat ik hier heb liggen.

Succes :slight_smile:
Ik had al ff bij cousins UK gekeken, zag zogauw niks.