Seiko 5 automatic

Hallo,
mijn naam is Ron en heb een vraag over de Seiko 5 sports automatic.(200m)
Ik ben van plan om er een aan te schaffen, nu twijfel ik alleen over een automatic of een quartz uurwerk.

De automatic zal niet(of nauwelijks)open moeten (geen batterij)maar hoe secuur is deze ten opzichte van een quartz?

heeft iemand ervaring met de automatic?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Hallo bikerplus.

Je bent hier op het goede adres! De Seiko 5 is een zeer bekende verschijning op dit forum in verschillende vormen. Zelf heb ik er ook een (een Seamaster) en ik kan hem iedereen aanraden. Het is een automaat, dus als je hem iedere dag draagt, loopt hij gewoon altijd, en nog goed op tijd ook. Leg je hem een paar dagen weg dan gaat hij stilstaan, je kan de Seiko 5 niet opwinden, maar als je hem een paar keer ronddraait (als een glas wijn) gaat hij weer lopen. Even op tijd zetten en de datum goedzetten en dragen maar!
De Atlas, die jij hier nu laat zien vind ik prachtig! Een goed adres is monsterwatches.nl, van een forumlid (robbie409). Hier hebben veel forumleden hun Seiko 5 vandaan.

Groeten, Tom Vreeken

een aantekening: de Seiko 5 blijft natuurlijk een mechanisch horloge - een stuk minder nauwkeurig dan een quartz (maar wel met een ziel !!)

groet
Mark

Hoi Ron,

het afgebeelde exemplaar heeft een 7s36 uurwerk van Seiko. Dat is een onderhoudsvrij mechanisme, en ik verdenk Seiko ervan meer aandacht aan het afregelen te besteden dan aan het 7s26 uurwerk (dat is in 95% van de Seiko5 horloges).

Deze kan zo’n 10 jaar zonder service, en kan dus dicht blijven.

Meestal moet het uurwerk iets inlopen, pas na een maand weet je hoe precies hij loopt. Als de afwijking dan niet acecptabel is, is het mogelijk om hem af te regelen. Let op, Seiko geeft zelf aan dat +/- 20 sec per dag al acceptabel is!!

Als je een echt percies horloge wil, is een kinetic wellicht een betere keus. Die wijken misschien 1 sec / maand af.

groeten,
Rob

een goede keuze,heb zel verschillende automatische Seiko’s, ze lopen idd minder nauwkeurig dan een kwarts,maar heb daar zelf niet zoveel problemen mee. Ik draag ze meestal ook te kort om te gaan merken of hij echt voor of achter loopt.

Te koop bij :

Monsterwatches.nl ( top, goede service )
Adriaan op marktplaats ( ook prima service )

bedankt voor jullie reacties, ben er nu wel uit.
mijn voorkeur ging eigenlijk al uit naar de automaat.
zal zeker contact opnemen met 'monsterwatches"
levert hij de horloges met papieren en box?

Goede beslissing… Ik heb ook een 5 bij Rob gekocht (zoals de meesten hier ?!?) en geen moment spijt van de aankoop: de meeste “horloge-lol” die je voor minder dan 100 EU kan hebben !!

Vergeet niet een foto te plaatsen van je nieuwe aanwinst binnenkort.

Groet
Mark

MarkV Schreef:

Goede beslissing… Ik heb ook een 5 bij Rob
gekocht (zoals de meesten hier ?!?) en geen moment
spijt van de aankoop: de meeste “horloge-lol” die
je voor minder dan 100 EU kan hebben !!

Vergeet niet een foto te plaatsen van je nieuwe
aanwinst binnenkort.

Groet
Mark

Inderdaad, een foto is de prijs voor goede raad :wink:

Toch wel leuk, eigenlijk, dat iedereen hier 't er wel over eens is dat je met een ‘vijfje’ nooit de plank mis kunt slaan! :slight_smile:
Uiteraard zien we straks graag een foto van je nieuwe aanwinst, Bikerplus! We zijn dol op foto’s! (tu)

Die van Ajan waren ietwat speciaal… (black/black monster foto’s… komen die nog :slight_smile: ?)

Meestal geen papieren en/of box. Wel als het een cadeautje is (want Seiko doosjes zijn moeilijker te kopen dan Seiko horloges, daar moet ik zuinig op zijn).

Papieren… Bij horloges in deze prijsklasse heb je die niet. Wel een Seiko boekje en een garantiebewijs van mijzelf omdat de Nederlandse winkels dit type niet kennen en dus vervelend doen als je een beroep op garantie komt doen.

Inderdaad met het vijfje sla je de plank altijd raak :smiley:

foto van mijn 5je

Dag,

Rag :smiley:

De Seiko waar bikerplus deze topic mee opende is wel wat anders dan een ‘gewoon’ vijfje en ook wel iets duurder. Dit is een behoorlijk stoere duiker (ik meen 42 mm) met extra kroon om de kompasring te draaien, waterbestendig tot 20 atm, en - zoals Rob al opmerkte - een iets ander uurwerk dan de kleinere vijfjes. Dit model is er voor zover ik weet in drie uitvoeringen: SKZ209 (donkerblauwe plaat met witte wijzers zoals op de foto van bikerplus - deze is dus heel donkerblauw en niet zwart), SKZ207 (zwarte plaat met gele wijzers) en SKZ211 (helemaal wit). Persoonlijk vind ik het een prachtklok, alleen twijfel ik soms een beetje over die extra kroon. Vooral de vorm van de wijzers, de grote cijfers en het reliëf van de wijzerplaat spreken mij wel aan. Verder sluit ik me helemaal aan bij het advies van Zeemeester.

Ik heb ook nog een gele… skz257
Dus blauw, wit en zwart + geel.
En erger nog, er is een limited edition met carbon wijzerplaat, van titanium. Helaas kun je die nergens meer krijgen.

De gele heeft saffier glas, zeer luxe geschenkdoos, extra donkerblauwe lederen Hirsch.
Een limited Atlas ter gelegenheid van de 80e verjaardag van de Koning van thailand.

Foto?

Mijn beste,

“Inderdaad met het vijfje sla je de plank altijd raak” schrijft Rag.
Juist: deze combinatie, bronsgekleurde wijzerplaat met bruin lederen band is er eentje welke mij zeker mag bekoren. Met name een vijfje met lederen band zie je niet zo veel.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

Dat soort foto’s kunnen niet vaak genoeg geplaatst worden… Heerlijk.

O ja, die foto had je geloof ik al eens laten zien. Heel bijzonder.

Nu we het er toch over hebben, iemand vertelde me eens dat het model met gele wijzers eigenlijk bedoeld was voor de Arabische wereld, omdat men daar iets met de kleur geel zou hebben. Weet jij hoe dat zit, Rob? In Thailand lijken ze in elk geval ook wel van die kleur te houden. Een symbool van iets misschien?

Geel = de kleur van de koning in Thailand.