Horloges hebben altijd mijn aandacht gehad, de laatste jaren heb ik een leuke (instap) collectie weten te verzamelen en ik draag de horloges met plezier. Inmiddels heb ik wat horloge gereedschap in bezit, pas de banden zelf aan en/of vervang ze. Dat mag in deze horlogewereld natuurlijk geen naam hebben.
Seiko trekt mij als merk enorm aan, ik heb dan ook de SKX 009/7J’s, de STO Turtle, Flightmaster en een leuke Seiko dresser in bezit. Waarschijnlijk herkenbaar voor de meesten, volg ik het blauwe gedeelte hier als ook Marktplaats. Daar stuitte ik onlangs op een Seiko 5 dames horloges met grote behoefte aan liefde en aandacht.
Zo gezegd, zo gedaan haalde ik het horloge op voor goed en wel 15 euro. Mijn doel: een projecthorloge om mijn vaardigheden op te trainen en uit te breiden.
Ik heb het horloge en bande losgehaald vervolgens begonnen met schoonmaken met tandenborstel, wattenstaafjes en tandenstokers. De horloge band een goed bad gegeven in water met, oplostabletten en goed laten weken. De band heb ik vervolgens gepolijst met een HTK-schuursponsje met goed resultaat. De kast eveneens goed schoongemaakt en de krassen uit het hardlex glaasje gepolijst. (schuurset hier gekocht).
Alles gemonteerd en band op maat gemaakt voor mijn vriendin. Zij is nu de trotse dragster van:
Seiko 5 ladies - 4206-0600
Augustus 1985 (mijn geboortejaar)
Model is de metalen versie van de SUA886 (kan het model niet vinden, wie helpt?)
Het uurwerk loopt redelijk goed, een revisie van de binnenkant wordt het volgende project.
Al met al erg leuk om mee bezig te zijn. Zowel het proces als het resultaat!
Heeft iemand in de regio Drenthe, Groningen, Overijssel nog een Seiko 5 dame liggen. Ik zoek nog een nieuw projectje.
Hieronder wat foto’s; helaas te weinig before (wrist shots) foto’s.!
@WdeJ
Goed gedaan! Het horloge ziet er weer prachtig uit. Leuk dat je dit hier laat zien, naar mijn idee worden dameshorloges zwaar onder gewaardeerd en is het goed dat ze eens wat meer aandacht krijgen.
Helemaal mee eens. De horlogebandjes van de Mondaine die Mevr. Lexaf draagt maak ik zelf, tot haar grote tevredenheid want die slijten een stuk minder snel als de originele Mondaine bandjes. Mijn dochter draagt graag piepkleine bij voorkeur Zwitserse vintage horloges die ik hier en daar op beurzen en marktjes opduikel. Dat levert dan weer genoeg waardering en tolerantie op als ik weer een horloge voor mezelf heb aangeschaft.
(“heb je nou alweer een horloge gekocht?”)
Zie hieronder 5 piepkleine dames horloges rondom een niet eens zo heel grote Seiko 5 ter vergelijking. De Seiko meet 37.2 mm, de damesklokjes zijn respectievelijk v.l.n.r 14.3 mm (Aristo met cal. AS1012), 14.8 mm (Britix met ook cal. AS1012 ), 14,4 mm (Remova met cal. AS1977-4), 18,2 mm (Zodiac met een mij onbekend inhouse? motortje) en 19,6 mm (Movado met een inhouse werkje). De Aristo, Britix, Zodiac en Movado zijn volledig Zwitsers fabrikaat, de Remova is een Nederlands juweliersmerk met een CH uurwerk.
De oude dametjes hebben samen gemiddeld niet meer dan zo’n 15 euro gekost. De Zodiac en de Movado wat meer, de anderen flink wat minder, maar dat is recht evenredig met de reputatie van de betreffende merken.
Ze lopen geen van allen perfect meer dus ze hebben allemaal nog wat technische aandacht nodig (service want > 50 jaar oud). Dat kan ik niet zelf, daar ga ik een horlogemaker voor zoeken die er zin in heeft om aan die miniatuurtjes te werken. Het hoeft niet allemaal in een keer, dochterlief kan er toch maar één tegelijk dragen, dus als ze weer tot leven zijn gewekt en betrouwbaar lopen heeft ze er voor de komende 10 jaar genoeg, zelfs als er in de tussentijd toch een of meer van de kleine dametjes de geest geven.
Oeps! niet meer doen! Met een beetje pech heb je een hoop (vocht) schade, zeker bij een wat ouder horloge, waarvan de waterdichtheid meestal toch al niet meer optimaal is, met name bij de kroon (vergane pakking ringen en zo).
Dankzij @koekoek en @meisink zijn deze zussen weer herenigd. De goud variant schoongemaakt en gepolijst. Uurwerk loopt alleen de dag aanduiding niet. Projectje voor de toekomst!