Seiko 5 glazen achterkant / dichte achterkant

Hallo,

op de Seiko 5’s van tegenwoordig zit vaak een ‘see thru’ achterkant. Ikzelf vind dit eigenlijk niet zo heel mooi, het lijkt haast wel alsof het horloge hierdoor dikker word!

Zijn er meer mensen die dit zo ervaren?

Daarom was ik dus benieuwd of je niet gewoon een dichte achterkant kan laten monteren, of dat je dan problemen krijgt met het uurwerk, zo vanaf de buitenkant lijkt het net alsof het uurwerk tegen de wand rust, maar dit kan ook optische illusie zijn. Als er dus genoeg ruimte is voor een dichte, wat vlakkere achterkant zou hierdoor het horloge wat dunner zijn/lijken.

Ideeën? (tu)

Het is natuurlijk heel persoonlijk allemaal, maar ik vind zo’n glazen achterkant wel bijzonder. (tu)
Of je ‘vijfje’ er dikker van wordt? Mwa, daar kan ik mij niet zoveel bij voorstellen…

Hallo Paul,

tuurlijk heeft het ook wel iets. Alleen heb ik al enkele 5’jes gehad en die ook vaak weer verkocht omdat ik ze toch ietwat te dik vond. Kan ook aan mij liggen uiteraard. :slight_smile:

Maar als er iemand weet of je dus ook een dichte/plattere achterkant kan monteren dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Hier is goed te zien wat ik bedoel, de achterkant bolt/zwelt helemaal op als het ware, hij ligt m.i. niet helemaal mooi vlak op de pols.

Een stalen bodem zou niet veel platter kunnen zijn zonder dat de rotor gaat aanlopen, hooguit een halve millimeter en dat misschien niet eens. Van opzij zal het horloge er dan ook niet of nauwelijks platter uitzien. Lijkt mij vergeefse moeite.

Hoi Adriaan,

bedankt voor je reactie. Ik denk idd dat het niet veel uit zal maken, de rotor in een 5’je zit vrij dicht tegen de glazen wand aan, die paar mm zal het verscil niet zo maken. Had het zelf wel mooier gevonden, helaas. :wink:

Heb zelf ook een 5-je met raampje aan de achterkant; misschien lijkt òf is 'ie ook wel wat dikker, maar ik merk er in negatieve zin niets van.

Heb zelf net een Seiko 5 aangeschaft, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen enkel probleem mee heb. Het horloge draagt prettig en van enige verdikking is om de pols weinig te merken.

Ik zou me er maar niet al te druk om maken.

groet

Ed

Die ‘vijfjes’ zijn zowiezo niet de dunste, dus een beetje glas aan de achterkant kan er nog wel bij.

Groeten, Tom Vreeken.

de vijfjes zijn niet heel dik, maar doordat de diameter van de kast niet zo groot is zijn ze inverhouding tot die diameter wel aardig dik.

Er zijn ook vijfjes met een iets grotere diameter (ca. 39 mm), de SNKE-serie. Die lijken dan ook iets minder dik.


SNKE61


SNKE49

1 like

5-jes zijn minimaal 1,1 cm hoog, dat komt door het uurwerk.

Met een beetje vlees op je pols zakt die deksel netjes weg :smiley:

Toevallig een vraagje over deze twee uit de post.

Het zijn beiden SNKE types, maar de eerste heeft de dag/datum minder “diep” zitten , zo lijkt het tenminste.
De andere heeft weer Rechtere wijzers.
(En ja ook de wijzerplaat, ring,cijfers, illuminatie secondenwijzer)

Maar het gaat mij er eigenlijk om, zit er een logica tussen de verschillen en de nummering?

Zoekt wat gemakkelijker nl,…

Er zit wel enige logica in. De lettercombinatie geeft de volgorde van introductie aan. Eerst was er SNK, toen SNKA en nu SNKE. Daar tussendoor zijn er echter ook modellen geïntroduceerd met de lettercombinaties SNX, SNXA en SNXF en misschien nog wel meer. Opeenvolgende cijfers geven hetzelfde model in verschillende kleurstellingen aan. Zo zijn de SNKE49 en SNKE51 identiek qua vormgeving, maar hebben ze een verschillende kleur. Daarna komt er dan weer een nummering met (meestal) dezelfde kast, maar een andere wijzerplaat. En die dan ook weer in verschillende kleuren. Alles bij elkaar zijn er vele tientallen modellen. Het eindcijfer is altijd oneven.