SEIKO 5, ik heb 'm vern***t

Hallo,

circa 3 jaar geleden kocht ik een Seiko 5 snk809. Ik wilde een automaat want ik draag niet dagelijks een horloge en met een batterij zal je dan net zien dat als je het wel nodig hebt de batterij leeg is. Daarnaast was ik gecharmeerd van het feit dat het een echt uurwerk is ipv quartz.

Echter: het horloge liep per dag zo’n anderhalve minuut achter en dat vind ik niet acceptabel. Had het te snel gelopen had ik er wel mee kunnen leven want ik ben liever te vroeg dan te laat.

Dus ik uitgezocht wat ik moest doen, achterkant eraf geschroefd, tandenstoker gepakt + een vergrootglas en geprobeerd het uurwerk sneller te laten lopen. (ja, geprobeerd het onderliggende gedeelte - anker ofzo- niet aan te raken).

Uiteindelijk bleek het vrijwel onmogelijk om zulke subtiele wijzigingen te maken dat ik in de buurt kwam van een redelijke accurate loop. Uiteindelijk is het resultaat dat de Seiko na een paar seconden lopen spontaan stopt. Een tikje op de zijkant doet het dan weer even lopen. Ik zal het dus wel kapot hebben gemaakt.

Vraag: dit is een 70 € horloge. Wat zou ik kunnen (laten) doen zodat dit horloge weer betrouwbaar is, redelijk op tijd loopt zonder dat ik meer uitgeef dan de Seiko waard is?

waar heb je aangezeten dan? op zich moet een seiko uurwerk vrij goed af te regelen zijn, maar daar kan je weken over doen als je geen professionele timing apparatuur hebt. Is de balans nog goed? En de balansveer? (foto?)

Waarom toch zelf doen?
ga naar een goed horlogemaker en laat het horloge even opnieuw afstellen.
waarschijnlijk is het horloge niet meer rechttikkend * ankerrad, gaffel en plateuasteen moeten in 1 lijn staan.
Buiten dat kan het natuurlijk ook zijn dat er iets tussen de vertanding is gekomen en nu in het raderwerk zit.
Heb je de kast voor het opendraaien goed schoongemaakt?
Doe dit toch niet zelf en ga naar de horlogemaker.

Gr Jan Ubels

Tandenstokers maken doorgaans geen deel uit van de inventaris van een horlogemakersatelier.

Ik denk dat het repareren meer kost dan een nieuwe. Eventueel alleen een nieuw uurwerkje er in?

hcptdg Schreef:

Tandenstokers maken doorgaans geen deel uit van de
inventaris van een horlogemakersatelier.

Ze zijn wel perfect om verzonken pushers te bedienen zonder de kast te krassen (tu)

Of om banden te reinigen, zonder krassen te maken.
Maar in het inwendige hebben ze niets te zoeken, evenals leken!

Haha, ik had al verwacht dat jullie me zouden uitschelden.Reden dat ik het zelf gedaan heb is dat ik vroeger een Union horloge had waarvan je op dezelfde manier als de seiko de snelheid kon regelen. Dat ging altijd erg makkelijk en heeft nooit problemen veroorzaakt. Ik had dus (teveel) zelfvertrouwen. Maar jullie hebben helemaal gelijk, als leek had ik er af moeten blijven.

Tja, nieuw uurwerk, heeft iemand een link hoe ik daar aan kan komen en wat dat eventueel kost? Ik zal eens kijken of er een horlogemaker in mijn buurt is waar ik eens langs kan gaan voor een “offerte”.

Ik heb alleen het palletje aangeraakt waar de pijl bij staat.

http://www.imagebam.com/image/bf1cdd129878331][img]http://thumbnails22.imagebam.com/12988/bf1cdd129878331.jpg[/img

Een wijze horlogemaker heeft me eens verteld: “wanneer een horloge veel te snel of veel te langzaam loopt dien je er eerst achter te komen wat daarvan de oorzaak is. Alleen het uurwerk sneller of langzamer laten lopen door het bij te stellen is niet slim. Dat is net zo iets als veel eerder gaan remmen voor een kruispunt omdat je remmen niet goed werken.”…

Koop gewoon een nieuwe. (tu)

Anders heb ik er nog wel eentje voor je: €40,-

Bosnialove, bedankt voor het aanbod maar jouw seiko 5 is niet geheel naar mijn smaak. Ondertussen heb ik, in afwachting van het vinden van een echt mooi en goed horloge een casio W-720-T gekocht. Ik ben weer helemaal terug in de jaren 80 :slight_smile:

Heh, dat komt goed uit, want ik heb hem net verkocht. :stuck_out_tongue: Veel plezier met je aanwinst.

Jogem Schreef:

Tja, nieuw uurwerk, heeft iemand een link hoe ik
daar aan kan komen en wat dat eventueel kost? Ik
zal eens kijken of er een horlogemaker in mijn
buurt is waar ik eens langs kan gaan voor een
"offerte".

Rob van Monsterwatches.nl kan denk ik wel een nieuwe 7s26 uurwerkje regelen. Maar ik zou ook eerst bij een horlogemaker langs laten gaan. Misschien is het een klein euvel. Die 7s26B hebben wel eens de neiging om te blijven hangen.