Seiko 5 loopt veel te snel

Ik heb vandaag deze Seiko 5 ontvangen.

Hoewel je nog steeds een Seiko 5 nieuw kan kopen, zou het hier volgens de verkoper om een 70 er jaren klokje gaan. Ik vind deze erg mooi, ziet er ook in het echt prachtig uit. Maar wat wel tegenvalt is dat het horloge echt veel te snelloopt. In tien minuten loopt het al een minuut voor. Dat verwacht je toch niet van een keurige Seiko.
Is hier nog wat aan te doen? Zo ja, heeft iemand een goed adresje in de buurt van Amsterdam waar ze verstand hebben van oudere Seiko’s?

Over de authenticiteit van dit horloge kan ik je niets vertellen. maar ik vind het wel leuk, zeker met deze kleur wijzerplaat(tu)

Het (veel) te snel lopen duidt op óf een klevende spiraal (schoonmaakbeurt) óf de spiraal is ‘dubbelgeklapt’ door een flinke schok of val.
In beide gevallen kan een horlogemaker (géén juwelier, dat is echt een ander beroep!) er wel wat aan doen.

Dit is een heel erg nieuwe, zit een 7s36 uurwerk in.

Een nieuw uurwerk erin en klaar ben je voor 50 euro.

Kan ook zijn dat hij ge-demagnetiseerd moet worden, of dat de hairspring verkleefd zit.
Klinkt vreemd, maar dit laatste is op te lossen door een stevige tik op de zijkant te geven.Bijvoorbeeld door het horloge met de zijkant op de tafel te tikken.

Over het tikken op het tafelblad zijn al een aantal topics geschreven en alle techneuten raden dit ten stelligste af, ik zou het dus niet doen maar gewoon ff naar een horlogemaker gaan, het zal je echt de kop niet kosten.

mvg, Frans

willem! Schreef:

Kan ook zijn dat hij ge-demagnetiseerd moet
worden, of dat de hairspring verkleefd zit.
Klinkt vreemd, maar dit laatste is op te lossen
door een stevige tik op de zijkant te
geven.Bijvoorbeeld door het horloge met de zijkant
op de tafel te tikken.

Frans53 Schreef:

Over het tikken op het tafelblad zijn al een
aantal topics geschreven en alle techneuten raden
dit ten stelligste af, ik zou het dus niet doen
maar gewoon ff naar een horlogemaker gaan, het zal
je echt de kop niet kosten.

mvg, Frans

willem! Schreef:


Kan ook zijn dat hij ge-demagnetiseerd moet
worden, of dat de hairspring verkleefd zit.
Klinkt vreemd, maar dit laatste is op te lossen
door een stevige tik op de zijkant te
geven.Bijvoorbeeld door het horloge met de
zijkant
op de tafel te tikken.

Inderdaad! Een spiraal verkleefd ook niet zomaar. Vaak zit er dan olie oid op.
Laat het echte probleem oplossen i.p.v. het risico te nemen meer te slopen.

Demagnetiseren is erg eenvoudig en goedkoop, verhelpen van een balans die verkleefd is idem. Als het meer werk mocht zijn: nieuw uurwerk erin.

Deze Seiko uurwerken kosten per definitie geen drol. Servicen is gewoonlijk duurder (te duur).

vouwfietser

ik zou er niet mee op een tafel gaan slaan je zou de tafel kunnen beschadigen.

Zonder gekheid het horloge is niet gemaakt om als hamer te gebruiken

Als je handig ben moet je eens met een vergrootglas naar de balans kijken je zal wellicht sien dat de spiraal ergens tegen elkaar raakt. als dit zo is maak de schroef los van de spriraalbrug haal het geheel uit het horloge en leg die een poosje in de wasbenzine meestal zal je zien dat met een paar maal op en neer halen zien dat de windingen uit elkaar gaan en dan zal als je het uurwerk weer in elkaar zet hij stukken beter lopen.
eigenlijk moetten de tappen dan nog wel wat olie krijgen.

Probeer het een keer. of je verziek je balans (maar die zijn nog wel verkrijgbaar) of je wordt een verschrikkelijke horlogofiel als je hem aan de praat krijg

succes
Arie

Succes er mee

movement Schreef:

vouwfietser

eigenlijk moetten de tappen dan nog wel wat olie
krijgen.

Inderdaad. Daarom even bij de horlogemaker langs, vraag evt. of je mag zien wat hij doet.

Buiten wasbenzine bestaat er een goedje, “one dip” geheten, dat hetzelfde doet en specifiek hiervoor is gemaakt :wink:

Een nieuw seiko uurwerkje kost maar een paar tientjes. Dus wat je ook gaat doen: financieel zul je het wel overleven.

Niet zelf aan beginnen, want de kans dat je het anker ook nog sloopt bij het inzetten van de balans is groot, dan nog een tandje uit het ankerrad en ga zo maar door. Gewoon naar de horlogemaker en zelf afblijven!!

Bedankt voor de goede adviezen. Het lijkt er dus op dat de balans verkleefd is en dat het door een horlogemaker makkelijk op te lossen is. Ik vind het een bijzonder prettig klokje en wil het als dagelijks horloge dragen, daarom moet het wel nauwkeurig lopen.
Conclusie, ik ga naar de Seiko dealer en laat het horloge daar even in orde maken.

vouwfietser Schreef:

Bedankt voor de goede adviezen. Het lijkt er dus
op dat de balans verkleefd is en dat het door een
horlogemaker makkelijk op te lossen is. Ik vind
het een bijzonder prettig klokje en wil het als
dagelijks horloge dragen, daarom moet het wel
nauwkeurig lopen.
Conclusie, ik ga naar de Seiko dealer en laat het
horloge daar even in orde maken.

Iedere fatsoenlijke horlogemaker moet je hierbij kunnen helpen.
Je hoeft niet specifiek naar een Seiko dealer te gaan.
(maar je moet ook niet zo’n batterijen-wisselaar hebben die niets van mechanische horloges snapt.)

vouwfietser Schreef:

Conclusie, ik ga naar de Seiko dealer en laat het
horloge daar even in orde maken.

Dat is juist het punt: de gemiddelde Seiko dealer is geen horlogemaker.
Daarnaast worden door de Seiko dealers in Nederland geen mechanische horloges verkocht. Dus Seiko in Nederland zal dit niet kunnen repareren.
De Seiko Shop op de Heiligeweg in Amsterdam is een uitzondering, maar de mechanische horloges daar zijn de Spring Drive horloges en die zijn gewoon heel duur.
Ik denk dat je het beste even een echt horlogemaker moet opzoeken.

Spring drive is geen mechanisch horloge…

Seiko Nederland heeft minimaal 8 horlogemakers die gewoon automaten kunnen repareren, met de originele onderdelen.

Beste Robbie409,
Zou je mij misschien kunnen vertellen welke van deze 8 in de buurt van Amsterdam of Utrecht zit?

Dat loopt via Seiko Nederland. Ze werken voor Seiko.

Maar wat een gedoe, het is een horloge dat niet oud is, met een goedkoop 7s26 of 7s36 uurwerk (30 euro ex btw).
Servicebeurt kost je minimaal 50 euro.
Nieuw uurwerk erin ook, maar dan heb je gewoon een vers uurwerk.

Robbie409,
Je hebt gelijk het horloge is geen dure beurt waard.
Ik maak het zelf wel open en maak de balans schoon met wasbenzine zoals “movement” beschrijft.
Lukt het niet: dan een nieuw uurwerkje erin, want ik vind het toch een prettig horloge om dagelijks te dragen.

Goed zo

Dan raak je tevens vertrouwd met het binnenwerk.
en je kan wijnig veerprutsen voor dit geld.
Een nieuwe balans kost al snel € 18,00 inkoop bij Seiko
als je hem niet aan de praat krijgt gewoon het advies van Robbie volgen.

Succes