Seiko 5 met 6119 uurwerk

Mijn buurman heeft een horloge teruggevonden dat vroeger van zijn vader is geweest.

Het is een bevuilde maar onbeschadigde Seiko 5

Serienummer is 300222

en het uurwerk is een 6119

Als ik de code goed begrijp is dit een horloge uit 1973.

Mijn buurman vraagt nu of dit destijds een duur horloge was (in vergelijking tot andere horloges).

Tevens stelt hij zich de vraag waarom mensen in die tijd nog voor een automaat kozen, 4 jaar na de lancering van het quartz horloge. Was dit een bewuste keuze ivm prijs, degelijkheid, …

Ik heb geen verstand van Seiko’s , maar alsjeblieft… doe’t dekseltje dicht… en maak em eerst schoon… voor er straks vuil in het kaliber terecht komt… en ie niets meer waard is…

je hebt trouwens wel een fraaie kasthouder… heb je daar ook een groter fotootje van?..

Wat Arie zegt. Of nu het uurwerk uit de kast halen en maar eens goed schoon gaan maken.
Wat de quartzen betreft, die waren inderdaad nét nieuw op de markt en véél duurder dan de reguliere mechanische horloges. 1973 is nog voor de grote quartz vloedgolf. Als je met een normaal inkomen een goed, nauwkeurig (genoeg) horloge zocht, kocht je b.v. een Seiko 5. Quartz horloges waren voor de mensen met hogere inkomens…

Arie,
je hebt gelijk, ik had hem eerst zuiver moeten maken alvorens te openen. weer een les geleerd. Hij is gelukkig maar even open geweest om het type uurwerk af te lezen, maar toch …

Kasthouder: gewoon goedkoop dingetje uit china. Kost een paar euro en gratis verzending.

Martijn:
bedankt voor de info. Ik wist niet dat er zulk een groot prijsverschil zat tussen een quartz en een automatic.

Leuk om het even zo in ‘historisch perspectief’ te plaatsen!:slight_smile:
Overigens twee fraaie vroege quartzhorloges op die foto! Vooral die rechter is super!:~ Van jou?

MartijnV Schreef:

Wat de quartzen betreft, die waren inderdaad nét
nieuw op de markt en véél duurder dan de reguliere
mechanische horloges. 1973 is nog voor de grote