Seiko 5 met 6119 uurwerk

Mijn buurman heeft een horloge teruggevonden dat vroeger van zijn vader is geweest.

Het is een bevuilde maar onbeschadigde Seiko 5

Serienummer is 300222

en het uurwerk is een 6119

Als ik de code goed begrijp is dit een horloge uit 1973.

Mijn buurman vraagt nu of dit destijds een duur horloge was (in vergelijking tot andere horloges).

Tevens stelt hij zich de vraag waarom mensen in die tijd nog voor een automaat kozen, 4 jaar na de lancering van het quartz horloge. Was dit een bewuste keuze ivm prijs, degelijkheid, …

Ik heb geen verstand van Seiko’s , maar alsjeblieft… doe’t dekseltje dicht… en maak em eerst schoon… voor er straks vuil in het kaliber terecht komt… en ie niets meer waard is…

je hebt trouwens wel een fraaie kasthouder… heb je daar ook een groter fotootje van?..

Wat Arie zegt. Of nu het uurwerk uit de kast halen en maar eens goed schoon gaan maken.
Wat de quartzen betreft, die waren inderdaad nét nieuw op de markt en véél duurder dan de reguliere mechanische horloges. 1973 is nog voor de grote quartz vloedgolf. Als je met een normaal inkomen een goed, nauwkeurig (genoeg) horloge zocht, kocht je b.v. een Seiko 5. Quartz horloges waren voor de mensen met hogere inkomens…

Arie,
je hebt gelijk, ik had hem eerst zuiver moeten maken alvorens te openen. weer een les geleerd. Hij is gelukkig maar even open geweest om het type uurwerk af te lezen, maar toch …

Kasthouder: gewoon goedkoop dingetje uit china. Kost een paar euro en gratis verzending.

Martijn:
bedankt voor de info. Ik wist niet dat er zulk een groot prijsverschil zat tussen een quartz en een automatic.

Leuk om het even zo in ‘historisch perspectief’ te plaatsen!:slight_smile:
Overigens twee fraaie vroege quartzhorloges op die foto! Vooral die rechter is super!:~ Van jou?

MartijnV Schreef:

Wat de quartzen betreft, die waren inderdaad nét
nieuw op de markt en véél duurder dan de reguliere
mechanische horloges. 1973 is nog voor de grote
quartz vloedgolf. Als je met een normaal inkomen
een goed, nauwkeurig (genoeg) horloge zocht, kocht
je b.v. een Seiko 5. Quartz horloges waren voor de
mensen met hogere inkomens…

http://i50.tinypic.com/339n2oy.jpg

De Seiko 5 die ik hier heb met 6119 heeft in 1973 469,- gulden gekost. Die man waar ik hem van heb geerft,die mocht hem toen met de werkgever zelf uitkiezen i.v.m. zijn 25 jarige jubileum.

Dit is de mijne;

TagEd Schreef:

Leuk om het even zo in ‘historisch perspectief’ te
plaatsen!:slight_smile:
Overigens twee fraaie vroege quartzhorloges op die
foto! Vooral die rechter is super!:~ Van jou?

MartijnV Schreef:


Wat de quartzen betreft, die waren inderdaad
nét
nieuw op de markt en véél duurder dan de
reguliere
mechanische horloges. 1973 is nog voor de grote
quartz vloedgolf. Als je met een normaal
inkomen
een goed, nauwkeurig (genoeg) horloge zocht,
kocht
je b.v. een Seiko 5. Quartz horloges waren voor
de
mensen met hogere inkomens…

http://i50.tinypic.com/339n2oy.jpg

Van mij inderdaad :slight_smile:

De Seiko5 is erg ondergewaardeerd, maar het is ook ietwat onduidelijk door de jaren heen wat nu precies de prijsklasse is van de “5”. Nu heel betaalbaar, maar vroeger waren er ook duurdere horloges met het 5 logo.

ik heb het horloge volledig opgekuisd en een week gedragen. Loopt prima en ziet er ook goed uit. Vrijdag is de dagaanduiding echter blijven steken. De datum draait nog wel door, maar de dag niet.

Als mijn buurman het horloge, dat een erfstuk is van zijn vader, gaat dragen zal het terug open moeten. Zoniet, kan het zo terug in de kast en zal het altijd vrijdag zijn!

Het uurwerk type staat bij Seiko ook op het achterdeksel. Hoef je het klokje in principe niet voor open te maken. Verder wel een mooie klok !

Moet je bij deze uurwerken niet op het knopje duwen voor de dag / datum aanduiding te verstellen ? Ik heb zelf ook een oude Seiko waar het wel zo werkt… Even checken voordat je eea gaat proberen uiteraard…

dat klopt inderdaad. Op mijn 6009 werkt dat ook zo, maar als de schijf vast zit dan kun je ze door het indrukken evengoed niet meer verzetten.

Sander Schreef:

Moet je bij deze uurwerken niet op het knopje
duwen voor de dag / datum aanduiding te verstellen
? Ik heb zelf ook een oude Seiko waar het wel zo
werkt… Even checken voordat je eea gaat proberen
uiteraard…

Moet eerlijk zeggen dat ik de mijne al heel erg lang niet heb gedragen, maar volgens mij werkt de kroon indrukken alleen om datum te verzetten, niet de dag. Type-/uurwerknummer staat natuurlijk gewoon op 't achterdeksel, idd.:slight_smile:
Dit is de mijne.

asterduc Schreef:

dat klopt inderdaad. Op mijn 6009 werkt dat ook
zo, maar als de schijf vast zit dan kun je ze door
het indrukken evengoed niet meer verzetten.

Sander Schreef:


Moet je bij deze uurwerken niet op het knopje
duwen voor de dag / datum aanduiding te
verstellen
? Ik heb zelf ook een oude Seiko waar het wel
zo
werkt… Even checken voordat je eea gaat
proberen
uiteraard…

Andreetje Schreef:

De Seiko 5 die ik hier heb met 6119 heeft in 1973
469,- gulden gekost. Die man waar ik hem van heb
geerft,die mocht hem toen met de werkgever zelf
uitkiezen i.v.m. zijn 25 jarige jubileum.

Dit is de mijne;

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-W7YFREIG.jpghttp:/
/www.mijnalbum.nl/Foto550-YRSFK4AY.jpg

was veel geld in die tijd, even een vergelijk mijn Rolex airking uit 1969 ofwel 4 jaar ervoor koste 999 gulden.