Seiko 5 problemen

Beste leden,

een collega van mij heeft laatst een Seiko 5 gekocht via internet en nu, na bijna 2mnd., begint het horloge in 24 uur tijd meer dan 2 uur voor te lopen.

Ik heb meteen gevraagd of hij het horloge misschien heeft laten vallen waarop hij bevestigend antwoordde. De hoogte van de val en op wat voor ondergrond het horloge is gevallen is me niet helemaal duidelijk.

Nu hebben wij enkele vragen hoe dit het beste op te lossen:

-> als het aan de klap van het vallen ligt, wat is dan het meest verstandig om te doen? Meteen naar de horlogemaker brengen en laten repareren, of volstaat een aanpassing aan het + - systeem. (weet de exacte benaming niet, maar ik bedoel het hendeltje waarmee je een horloge sneller danwel langzamer kan laten lopen)

-> teruggaan naar de verkoper, wetend dat het horloge is gevallen en daar hoogstwaarschijnlijk de oorzaak ligt. (wat volgens mij niet onder de garantie valt)

-> niet al teveel geld aan uitgeven en een simpele uurwerk uitwisseling. Het heeft namelijk een 7S26 binnenwerk.

Ik hoor graag van jullie wat de beste (of overige) mogelijkheden zijn!

Alvast bedankt.

Ik zou gewoon een nieuwe kopen bij Rob…

De spiraal is wellicht achter de pitonhouder geschoten. Klusje zelf is iets van 5 seconden, plus nog een paar minuten fijn-afregelen; vooropgesteld dat alles verder nog heel is en de spiraal ook nog vlak ligt. NIET zelf aan de spiraal zitten tenzij je een ervaren horlogemaker bent, echt niet doen. Het kompas (+ en -) kan niet zover verschuiven dat je twee uur op een dag verschil krijgt, dat is het probleem hier niet.

Als het nodig is zou een nieuw werkje hier een oplossing kunnen zijn. Weet niet wat Seiko daarvoor rekenr eerlijk gezegd, een complete “5” kost maar zo’n 70 euro.

In welke hoek van het land zit je?

+1 (tu)

Nieuw uurwerk kost $45 ( http://www.10watches.com/apps/webstore/products/show/1231180 ), echter met eventuele verzend-/douane-/vervangkosten zit je al snel op de prijs van een nieuwe :wink:

Nieuw uurwerkje bij Robbie laten monteren is een goede optie.

veer zit vast achter een pinnetje.
Klein tikkie geven, met het horloge slapjes in de pols van je hand, met glas omlaag en hij schiet weer los.

het horloges slapjes in de pols van je hand…

Heb je daar een filmpje van :smiley:

doorzichtige achterdeksel?

misschien kun je het zo zien zitten.

Klinkt gek, maar de oplossing van Robbie heeft bij mijn Seiko 5 prima gewerkt!

ik vermoed dat hij de palm van je hand bedoelt.

Deze reparatie staat bekend als de swaffel correctie :wink:

Heeft iemand daar een voorbeeldje van? Word nu wel érg nieuwsgierig.

Bij mijn 5je werkte het ook direct.

schijnt vaker te gebeuren…

Succes

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,159030,159067#msg-159067

Inmiddels is het probleem opgelost door een simpel tikje op de achterkant. Vreemd verschijnsel maar het helpt dus blijkbaar wel! Bedankt allemaal.

Wat ik van Rob gehoord heb komt dit nog wel eens voor op een 7s26B. Fijn dat het intusssen is verholpen.