Seiko 5 Sports SRPK13K1

Dames/Heren, Ik ben nieuw op dit forum maar ook maagd op het gebied van horloges… Al jaren en jaren kijk ik naar de mooiste klokjes en de bijbehorende prijzen. Degene die het mooiste/ beste(?) zijn, zijn prisewise out-of-my-league. Daarom kijk ik ook al jaren en jaren tegen mijn kale pols in het kader van liever niets dan een “kermis”-horloge. Nu zag ik een automaat waar meteen mijn oog op viel en voor mijn doen betaalbaar is. De nieuw aangekondigde Seiko SRPK13K1. Daarbij lees ik al een tijdje mee op dit forum en lees vanalles over 5-sports die het net niet zijn qua specs etc. Mijn vraag (die ik eigenlijk alleen zelf kan beantwoorden) is, is deze de moeite (en z’n centen) waard? Wat vinden jullie er van? Wat zijn de voordelen en/of nadelen? Een opmerking nog van mijn kant, ik ben geen zwemmer en al helemaal geen duiker, dus zolang hij waterdicht is in een plensbui en tijdens wat gespetter op het strand ben ik oké met de 100mtr waterdichtheid. Ben zeer benieuwd naar jullie bevindingen!
Foto’s of links kan ik nog niet plaatsen, maar op seiko.nl is de SRPK13K1 te vinden. Groet!

5 likes

Bedoel je deze Bart?

2 likes

Als je 'm mooi vindt zou ik 'm meteen kopen. Seiko vijfjes zijn vrijwel altijd oké. (Heb er zelf ook 4).

1 like

Ik heb al tientallen 5’jes in bezit gehad. Tsja, meningen zijn ook subjectief. Ik vind de prijs-kwaliteit verhouding gewoon goed.

Voorheen werd deze ‘nieuwe’ 5-lijn te veel vergeleken met de icoonduiker SKX007/9, dan valt ‘ie tegen. Maar als je dat hele gedoe weglaat zijn het gewoon goede horloges met betrouwbare uurwerkjes en makkelijk te servicen.

Ik vind zelf dat het formaat wat aan de grote kant ligt, maar ik heb dan ook tamelijk smalle polsjes. Gelukkig hebben ze tegenwoordig ook 38mm varianten, maar die heb ik nog niet in handen gehad.

Verder: hardlex glas (jammer, maar ach). Winding/Hacking uurwerkje, draaibare bezel, see-through caseback. Allemaal leuk. Ze zijn zo collectible als de pest, dus de kans is groot dat het er niet bij 1 blijft :grimacing:.

Oh en de SRPK13 is gebaseerd op de oude ‘Regatta Timer’, die vind ik het leukst uit de nieuwe reeks. Die wijzers vind ik een stuk mooier dan de traditionele 5 wijzers.

Seiko 5: leuk voor dagelijks, als beater of gewoon voor casual. Genoeg varianten dus voor ieder wat wils.

Hierbij 2 Limiteds, exact hetzelfde op de kleur en totale uitgifte na.

3 likes

Dat is 'm! Die (retro) kleuren vind ik fantastisch, maar kan 'm nog nergens in het echt bewonderen uiteraard.

1 like

Kijk, dat geeft wat duidelijkheid! Het formaat is voor mij ook een twijfelpunt inderdaad. Thanks.

Hij is cool inderdaad, maar ik vind hem wel aardig aan de prijs.

Voor dat geld koop je ook zoiets (vintage quartz):

Maar smaken verschillen natuurlijk!

Alles is relatief hè. Zoals je zelf stelt, alles kan beter, maar niet voor niets. Ik twijfel om het een instapper te noemen, er zijn immers goedkopere modellen te vinden, maar ik denk dat het uitstekende horloges zijn om mee te beginnen. In het beste geval kun je hiermee jaren vooruit, in het ergste geval wakkert het een verzamelwoede aan :wink:

2 likes

Aangezien ik wel een liefhebber ben maar geen kenner, durf ik geen tweedehands aan. Zeker niet als het niet uit “de buurt” komt, maar mooi issie zeker.

1 like

Nu met cadeau klokje. :+1:

Van Dam te Ermelo.

Klokje is voor mij niet boeiend, maar daarbij zo te zien enkel bij een Prospex. Thanks anyway.

1 like

Van Dam heeft dit ook (nog) niet op voorraad, zie ik.

Ikzelf draag ook heel vaak een Seiko 5, met name de SRPD73K1. Prijs-kwaliteit gewoon prima en loopt nauwkeurig.

3 likes

Nice! Mocht ik tot koop overgaan, ben ik ook van plan te wisselen met bandjes. Wat is hiervoor de beste plek? Zelf heb ik daar nog nooit naar gezocht, maar er zullen er waarschijnlijk 1000-en zijn.

Beste plek ligt eraan wat je zoekt denk ik. Ikzelf koop altijd online. Seiko 5 heeft een bandaanzet van 22mm en daar zijn enorm veel bandjes voor te vinden in alle mogelijke materialen/stijlen/prijzen.

1 like

Nog steeds heel tevreden met mijn eige Seiko 5 mod.
Saffier met coin - edge bezel met ceramic inlay. :+1:

2 likes