Mijn eerste automatische horloge, een Seiko 5 srpd51k1, loopt slecht. Hij verliest meer dan een minuut per dag.
Heb met een accuracy-meter-app gemeten hoeveel dit nou eigenlijk is, ik verschoot wel wat. Ik heb enkele vragen:
kan dit met magnetisme te maken hebben? Ik heb het gevoel dat het horloge nooit super accuraat liep, maar volgens mij is het wel erger geworden
-Is zo’n app bij benadering betrouwbaar? Ik beschik niet over een meettoestel, dus dacht het op deze manier al eens te testen. Zelfs met een paar seconden meer of minder per dag lijkt dit horloge slecht te lopen.
Ik heb het horloge minder dan 2 jaar geleden nieuw aangekocht bij een erkende verkoper in België. Zou ik deze meteen voor herstelling opsturen, of eerst eens proberen een vriendelijke forumgenoot met ontmagnetiseerder (of hoe heet het juist) te bezoeken?
Mogelijk, maar in mijn geval begon het horloge juist voor te lopen. Demagnetiseren verhielp het probleem.
Helaas is voor mij België niet naast de deur, dus misschien kun je iemand wat meer in de buurt vinden.
Inmiddels beantwoord, als het horloge 1 minuut sneller loopt per dag dan ja, als hij langzamer loopt niet.
Lang verhaal kort demagnetiseren kan sowieso geen kwaad dus als je het makkelijk kunt laten doen is het een poging waard (tis snel en vaak hoeft niet veel te kosten).
Euh ja naar mijn beleving wel, en zeker gezien deze grote afwijking.
Aaaah nou goed nieuws voor u, Europese wetgeving dicteert dat u minimaal 2 jaar garantie heeft kortom gewoon even terug naar de verkoper gaan en vragen om dit op te lossen binnen garantie.
Ik zou dus niet zelf gaan experimenteren (al is demagnetiseren te doen zonder het horloge te openen) maar eerst gewoon eventjes terug naar de verkoper / erkende dealer.
Dit zou kosteloos voor u moeten worden opgelost binnen de garantie termijn van 2 jaar.
Klopt, ik heb ook vertrouwen in de kunde van de verkoper, tevens ook een horlogemaker. Gezien het niet naast de deur is, moet ik dus een goede anderhalf uur rijden of via de post opsturen, wat ik enkel wil doen als demagnetiseren zeker geen zin heeft, wat allicht dichter bij de deur kan.
Nog niet, ik heb er dan ook vertrouwen in dat hij dit op een correcte manier zal willen afhandelen. Buiten demagnetiseren zou ik ook zelf niets ondernemen. Gelukkig heb ik de caseback er ook nog nooit afgehaald uit nieuwsgierigheid.
Haha, mijn lijnen zijn wel artistieker zou dit een qc issue bij Seiko zijn? Dan is het inderdaad gewoon een movement swap allicht, een service gaat aan die chaos niets veranderen denk ik.
Zeker, daar ben ik niet bang voor. Maar als het niet nodig was zou ik het niet doen. Maar uiteindelijk zal ik beroep doen op de garantie, heb ondertussen al contact opgenomen met de verkoper.
Heb contact opgenomen met de verkoper, die me uitnodigde om eens langs de winkel te komen en zo zelf eens een kijkje te nemen. Het is niet naast de deur, dus met deze drukke dagen heb ik het even laten liggen. Ik denk dat ik na de feestdagen even tijd neem om het horloge op te sturen, anders zit ik meteen anderhalf uur enkel in de auto of op de trein.
Als het horloge in Europa bij een erkende Seiko dealer is gekocht en het garantiebewijs is netjes ingevuld kun je binnen twee jaar bij elk Seiko verkooppunt terecht, hoeft dus niet per se naar de verkoper terug.
Het maakt niet uit of de dealer wel of niet een eigen horlogemaker heeft, garantie gevallen worden in de regel sowieso naar Seiko opgestuurd.
Ik heb het toevallig recent zelf meegemaakt. Een Seiko die 1,5 jaar geleden in Italië is aangeschaft liep ineens erg onregelmatig, deze ligt nu via de juwelier in winkelcentrum bij mij in de buurt bij Seiko Nederland ter reparatie, ik moest enkel €20 verzendkosten betalen.