seiko 5 srpd51k1 loopt slecht

Dag forumgenoten

Mijn eerste automatische horloge, een Seiko 5 srpd51k1, loopt slecht. Hij verliest meer dan een minuut per dag.
Heb met een accuracy-meter-app gemeten hoeveel dit nou eigenlijk is, ik verschoot wel wat. Ik heb enkele vragen:

  • kan dit met magnetisme te maken hebben? Ik heb het gevoel dat het horloge nooit super accuraat liep, maar volgens mij is het wel erger geworden
    -Is zo’n app bij benadering betrouwbaar? Ik beschik niet over een meettoestel, dus dacht het op deze manier al eens te testen. Zelfs met een paar seconden meer of minder per dag lijkt dit horloge slecht te lopen.
  • Ik heb het horloge minder dan 2 jaar geleden nieuw aangekocht bij een erkende verkoper in België. Zou ik deze meteen voor herstelling opsturen, of eerst eens proberen een vriendelijke forumgenoot met ontmagnetiseerder (of hoe heet het juist) te bezoeken?

Hieronder de metingen.








En de kapoen in kwestie

1 like

Volgens mij gaat ie daar juist alleen maar sneller van lopen.

Ja hoor, ik heb een Weishi en gebruikte voorheen deze app, zit niet veel verschil tussen.

Overigens is de amplitude ook erg laag, is ie wel volledig opgewonden?

Jazekers, lekker terug ermee als dat nog kan :wink:

3 likes

Mogelijk, maar in mijn geval begon het horloge juist voor te lopen. Demagnetiseren verhielp het probleem.
Helaas is voor mij België niet naast de deur, dus misschien kun je iemand wat meer in de buurt vinden.

1 like

Klopt 100%

2 likes

Inmiddels beantwoord, als het horloge 1 minuut sneller loopt per dag dan ja, als hij langzamer loopt niet.
Lang verhaal kort demagnetiseren kan sowieso geen kwaad dus als je het makkelijk kunt laten doen is het een poging waard (tis snel en vaak hoeft niet veel te kosten).

Euh ja naar mijn beleving wel, en zeker gezien deze grote afwijking.

Aaaah nou goed nieuws voor u, Europese wetgeving dicteert dat u minimaal 2 jaar garantie heeft kortom gewoon even terug naar de verkoper gaan en vragen om dit op te lossen binnen garantie.
Ik zou dus niet zelf gaan experimenteren (al is demagnetiseren te doen zonder het horloge te openen) maar eerst gewoon eventjes terug naar de verkoper / erkende dealer.

Dit zou kosteloos voor u moeten worden opgelost binnen de garantie termijn van 2 jaar.

1 like

Is het probleem al kenbaar gemaakt bij de verkoper? Wellicht wordt er een passende oplossing geboden zonder dat je zelf hoeft te “hannessen”

1 like

Ik denk het wel, maar zal de test voor de zekerheid nog eens herhalen.

Klopt, ik heb ook vertrouwen in de kunde van de verkoper, tevens ook een horlogemaker. Gezien het niet naast de deur is, moet ik dus een goede anderhalf uur rijden of via de post opsturen, wat ik enkel wil doen als demagnetiseren zeker geen zin heeft, wat allicht dichter bij de deur kan.

Nog niet, ik heb er dan ook vertrouwen in dat hij dit op een correcte manier zal willen afhandelen. Buiten demagnetiseren zou ik ook zelf niets ondernemen. Gelukkig heb ik de caseback er ook nog nooit afgehaald uit nieuwsgierigheid.

1 like

Zo hoort een automaat te lopen:


FC Classic met ingelopen SW200 via de app.

Jonger dan 2 jaar: terug voor reparatie/afregelen onder fabrieksgarantie. Nooit zelf knutselen!

Is gewoon bagger wat je nu op de app als resultaat ziet.

1 like

Gewoon verzekerd verzenden, het is geen erfstuk.

1 like

Haha, mijn lijnen zijn wel artistieker :rofl: zou dit een qc issue bij Seiko zijn? Dan is het inderdaad gewoon een movement swap allicht, een service gaat aan die chaos niets veranderen denk ik.

1 like

Zeker, daar ben ik niet bang voor. Maar als het niet nodig was zou ik het niet doen. Maar uiteindelijk zal ik beroep doen op de garantie, heb ondertussen al contact opgenomen met de verkoper.

2 likes

En inmiddels eventjes later is het euvel verholpen?

1 like

Heb contact opgenomen met de verkoper, die me uitnodigde om eens langs de winkel te komen en zo zelf eens een kijkje te nemen. Het is niet naast de deur, dus met deze drukke dagen heb ik het even laten liggen. Ik denk dat ik na de feestdagen even tijd neem om het horloge op te sturen, anders zit ik meteen anderhalf uur enkel in de auto of op de trein.

2 likes

Als het horloge in Europa bij een erkende Seiko dealer is gekocht en het garantiebewijs is netjes ingevuld kun je binnen twee jaar bij elk Seiko verkooppunt terecht, hoeft dus niet per se naar de verkoper terug.

Het maakt niet uit of de dealer wel of niet een eigen horlogemaker heeft, garantie gevallen worden in de regel sowieso naar Seiko opgestuurd.

2 likes

Oh, dat is zeker het geval.
Goed om te weten, bedankt!

2 likes

Ik heb het toevallig recent zelf meegemaakt. Een Seiko die 1,5 jaar geleden in Italië is aangeschaft liep ineens erg onregelmatig, deze ligt nu via de juwelier in winkelcentrum bij mij in de buurt bij Seiko Nederland ter reparatie, ik moest enkel €20 verzendkosten betalen.

1 like

Denk dat ik het zo ga proberen. Als ik zelf de post niet moet inschakelen ben ik altijd blij.

1 like

Ter informatie, ik heb mijn Seiko vandaag kunnen ophalen bij het Seiko verkooppunt. Dit is wat er uitgevoerd is:

Ik ben het horloge een kleine drie weken kwijt geweest.

3 likes