Seiko 5 Tritium?

Ik heb het geprobeerd op te zoeken binnen het forum maar niet het antwoord gevonden dat ik zocht.

Kan iemand mij vertellen of oude Seikos (en 5jes) ook Tritium bevatten en zo ja hoe herken ik dat.

Ik hou ervan te speuren naar oude Seikos en die weer op te knappen maar wil niet opeens tegen tritium aanlopen.

Ik zag namelijk toevallig een T op deze plaat en bedacht met opeens dat dat voor tritium kon staan.

Radium is erger hoor. Tritium doet niet zoveel meer. Gloeit misschien nog heel even na beschijnen met een felle lamp of een UV lamp. Radium doet dan (bijna) niets meer en moderner spul gloeit langer.

Enkele punten:

De T op de wijzerplaat heeft niks te maken met tritium of wat voor lume dan ook.

Seiko gebruikte voornamelijk promethium in plaats van tritium.

Het grootste deel van horloges van voor ±1990 die lumen bevatten maakten gebruikt van radioactive stoffen

De halfwaarde tijd van Tritium is 12 jaar. In een hyptothetisch scenario dat die Seiko tritium lume zal bevatten zal de Seiko meer dan 4 halfwaarde cicli achter te rug hebben. In dat geval is er nog 6,25% van de originele straling aanwezig, redelijk verwaarloosbaar dus.

2 likes

Ik begrijp de verwarring wel want bij Zwitserse horloges werd tritium wel degelijk aangegeven op de wijzerplaat met T Swiss Made T.

Netjes werken, tritium is lang niet zo gevaarlijk als radium-226. Niet alleen is de halveringstijd veel korter maar de straling is veel minder schadelijk (bij inwendige besmetting)

1 like