Seiko 5 van Marktplaats

Ik kocht een Seiko 5 vintage op marktplaats en nu zei iemand direct ‘mumbai’. Is dit nu echt of nep, want ik dacht bij de aankoop dat niemand het in zijn bol zou halen om een horloge van deze prijsklasse te vervalsen. Aangezien de eerdere reactie verwacht ik wel dat het nep is. Maar hoe voorkom ik dit in de toekomst? Ik vind Seiko 5 veel leuke modellen hebben, maar wil geen collectie vol troep.

Het is vrij makelijk te spotten. Je ziet het aan de algehele kwaliteit van de wijzerplaat maar ook aan het ontbreken van de code onderaan de wijzerplaat. Ook gewoon even het referentie nummer op de achterkant googelen om te kijken of dat matcht met de kast.

Tof ding! Zolang je er geen enorme bedragen ervoor hebt betaald zou het mij niet zo uitmaken of ie het wel of niet doet :wink:

Dat is idd een fake wijzerplaat. Geregeld is ook het kaliber nep bij die Indiase “specials”. Sorry maar in mijn ogen absoluut geen tof ding.

Veel foto’s kijken, en als je wat wilt kopen hier een foto plaatsen. Je krijgt hier snel reacties.

Ook nóg goedkopere horloges worden nagemaakt:
https://www.burningimage.net/genuine-and-fake-casio-f91w/

Ik hoop dat je tzt door je te verdiepen in horloges in de loop van de tijd gaat inzien dat zowel “franken watches” als fakes de markt verzieken. Als je ze niet meer (bewust) koopt stop je met het verschijnsel in stand te houden.

Hoe dan. :sweat_smile:

2 likes

Ach ja, ieder z’n eigen ding he! Al ben ik het met je eens dat ‘expres fakes kopen’ geen goede zaak is.

Thanks, ik zal 'm vanavond eens openwippen. Want ik ben nu toch wel nieuwsgierig naar het motortje. Hopelijk leer ik daar weer iets van. Ik vind het nog lastig, want ik zie niets aan die wijzerplaat, en zeker bij vintage dingen is het niet altijd even makkelijk om een soortgenoot ervan op internet te vinden. Dat fotootjes delen vooraf hier op dit forum vind ik een goeie tip, ga ik doen. Ciao

Misschien even mijn reply lezen dan :wink:

1 like

Dat is vaak een aanwijzing maar je moet je er niet blind op varen.

Ook SKX fakes hebben vaak de code.

Dit is wel interessant leesvoer:

2 likes

Referentienummer 462928 Tl levert niks op. Code aan de onderkant van de wijzerplaat? Daar staat alleen maar Made in Japan, al is dat wel erg tegen de rand aan geschreven/geprint.

Hahaha, je bent me net voor, die zit er bij mij dus echt niet op. Nu reageer ik per ongeluk op Hieronimus,maar is voor Koekoek

Ook nóg goedkopere horloges worden nagemaakt:

Ongelofelijk, ik heb hiermee mijn F91 even tegen het licht gehouden…gelukkig wel echt :slight_smile:

Laat ik het zo zeggen, als het ontbreek is het sowieso fout. Dat filtert de slechtste exemplaren er meteen uit. Als het er wel opstaat betekent inderdaad nog niet dat het dan automatisch goed is.

Dat is het serienummer. Het referentie nummer is bij jouw horloge 6349-5470.

Correct, de wijzerplaat code ontbreekt dus.

2 likes

Ik ging er eigenlijk ook vanuit dat horloges uit deze prijsklasse niet nagemaakt zouden worden…

Ik heb via ebay 2 Seiko 5jes besteld, volgens mij komen ze ook uit India :see_no_evil: De verkoper had wel een goede rating en zei zelf dat het volledig origineel was.

Nouja, was sowieso een gokje en we gaan het zien, voor het geld kan je er geen buil aan vallen :slight_smile:

Ik had me daar ook al eens over verbaasd. Ik spaar Helbros horloges en die zijn, met uitzondering van wat chrono’s en duikers, niet bijzonder prijzig. Toch worden ook deze nagemaakt:

Neppe Helbros 1

Neppe Helbros 2

USD 12,99 uit India inclusief verzenden :smile:

Daar staat bij beide in ieder geval nog bij dat ze gemodificeerd zijn…

Ben niet zo een seiko kenner, maar die kleur doet toch een “alarm” belletje rinkelen

1 like