Seiko 5 Vintage of Replica?

Beste Leden,

Ik zit met het volgende;
Momenteel ben ik op vakantie in Griekenland. En nu kom ik bij een oudere horlogewinkel wat NOS lijkende Seiko’s 5 tegen. Als startende / jonge horlogeliefhebber, vraag ik mij nu af of ik te maken heb met echte exemplaren, of namaak.

Ik vroeg mij daarom af, hoe kan ik hier bepalen of het goed zit of niet. Ik heb helaas geen foto’s genomen, maar zal toelichten met foto’s van internet ter illustratie.

Een deel van de exemplaren zitten nog in de folie, en ik heb er 2 in mn handen gehad met (al) een doorzichtige achterkant. Nummers lijken er ook op te staan en het gaat om de bekende 7S26 uurwerken. De wijzers lopen direct na bewegen en ook ‘smooth’ ipv het tikken van een reguliere secondewijzer.
De verkoper zegt de horloges te verkopen met 2 jaar Seiko garantie wereldwijd en haalt een groen Seiko kaartje uit een doos waarop hij de de serienummers zou noteren (lijkt op zoals het bij de dealer gaat).
Er hangen wat labels aan de horloges en zoals ik zei nog in het plastic bij sommige. Ook een oud prijskaartje van €125 zag ik nog bij één van de horloges.

Echter, vallen mij 2 dingen op. Eén, de glaze achterkant op deze modellen (google afbeeldingen geeft vaak nog de volledige stalen). Ten tweede, de meeste zijn goudkleurig (of enkel de band en dan wel een zilveren kast). Dit kom ik al helemaal niet online tegen in deze uitvoeringen.

Wat ik zag lijken deze dails, maar dus compleet gold of enkel gouden band en dan zilvere kast ( allemaal een band zoals foto 1, zo leek het):

Graag zou ik jullie meningen horen, of het echt zou kunnen zijn of hoe ik dat kan controleren. Zo ja, wat de waarde zou zijn.

Alvast bedankt! Mvg Jeffrey

1 like

Horloges in de folie duidt vaak gewoon op neppers. En die kaartjes zeggen niks.

2 likes

De folie zegt an sich ook niet zoveel. Zonder duidelijke foto’s is er weinig zinvols te zeggen.

1 like

Maken ze Seiko 5 modellen na dan?

Alles wordt nagemaakt. Ook Casio’s van €35,00

@koekoek

Zonder foto’s gaat het heel moeilijk worden, maar in het algemeen zijn er wel wat dingen om op te letten. Afwerkingsniveau: zelfs de goedkope Seiko’s zullen heel scherp geprinte tekst hebben, nette lume-dots, goed afgewerkte wijzers, etc. Vooral de kleine tekst onderaan de wijzerplaat moet netjes zijn en de uurwerk-code die hier staat (bijvoorbeeld 7s26) moet overeenkomen met het uurwerk in het horloge. Je kunt ook de volledige code op de wijzerplaat en die van de achterkant googlen om te kijken of deze modellen bestaan en hoe ze eruit horen te zien.

Eens, maar daar lijkt me de markt groter voor dan voor oubolilige 5’jes. Maar misschien zie ik de aantrekkelijkheid niet van dit exemplaar :wink:

Dan zijn ze niet vintage

Een gouden band en zilveren kast? Dat hoort niet.

Heb je misschien foto’s?

1 like

Dan zijn ze iig niet NOS. Modellen op de foto horen geen doorkijkbodem te hebben. 1+1 = afblijven

1 like