Seiko 5 wijzerplaat uitdaging

Seiko 5 - 1974, uitdaging

Ben weer gestart met het volgende horloge wat ik wil gaan nakijken.

Seiko 5 7019-7100 met een mooie paarse wijzerplaat, wat ook meteen de reden was dat ik deze heb gekozen. Het horloge loopt een beetje, als ik de wijzers tegen de klok indraai stopt de secondewijzer? Draai ik met de klok mee begint deze weer te lopen? Waar zou dit aan kunnen liggen? Balans lijkt soepel te kunnen draaien.

Bij het openen van de achterkant zie ik gelijk dat er al een schroef ontbreekt, hier is al iemand aan bezig geweest.
Opsluitring eruit, Rotor loopt heel stroef, ook eruit.

Kroon verwijderen is hier net ff anders dan ik eerder heb gezien, door het indrukken van het tapje wat tevoorschijn komt als je de kroon uittrekt.

Uurwerk eruit wijzertjes eraf, wijzerplaatschroeven losdraaien…pinnetjes vallen er zo uit en de wijzerplaat blijft zitten, raar?

blijkt de plaat ook weer gelijmd met de kleine afstandsring, nou daar gaat mijn mooie paarse wijzerplaat, hoe ga ik dit nou weer goed terug monteren.
Ik heb wel weer nieuw controlepunt voor op mijn afvinklijst voor aankoop van knutselhorloges.

  • wijzerplaat 100% recht in de behuizing ja/nee

Gehele uurwerk schoongemaakt en weer langzaam terug in elkaar gezet, en op een of andere wijze krijg ik het escapewiel niet lekker draaiend, ligt te laag en veel te veel speling.
escapewiel uit een donor ziet er precies hetzelfde uit? Waar gaat het fout.

Misschien de hoofdplaat van de donor maar gebruiken om het horloge op te bouwen.
En bij het uit elkaar halen hiervan zie ik het kleine dekplaatje wat het escapewiel omhoog moet houden….die heb ik nog niet geplaatst! En dan is het zo opgelost.

Alleen nu die paarse wijzerplaat nog….advies en ervaringen hiermee, ik hoor het graag.

3 likes

Dit hebben wel meer seikos… een beetje poor man hacking seconds.

Meer vintage horloges hebben dat.

Ik heb dat helaas met een 495L wijzerplaat. Prachtig ding in de kast, maar helaas ook gelijmd. Nu kun je op Ali van die wijzerplaatpootjes (of hoe heten ze) kopen, maar die moet je plakken of lijmen. Het horloge is dan voor mij niet origineel meer. Dus ben bang dat het een andere wijzerplaat wordt.

Soms hebben ze hier nog wel eens mooie platen voor weinig. Als iemand nog een ander adres heeft, hoor ik het graag.
Fijne zondag verder.
Groet, Erik

Bijzondere redenering.

Wat?

Dat een plaat herstellen minder origineel is dan een andere plaat ritselen.

Het is meer dat ik dat plakken en lijmen niet zo vind. Ik zoek dan meerstal dezelfde plaat erbij, zodat het horloge weer in de staat is zoals ooit nieuw verkocht. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Helaas is bij veel Seiko’s al zoveel gerommeld, dat soms helemaal niets meer klopt. Maar ja, ik doe als amateur mijn best en meer kan ik niet doen.

Een horlogemaker kan die pootjes terug solderen.

Ik zou lijmen meer vertrouwen dan solderen. Hitte plus wijzerplaat is opletten geblazen en een laagje soldeer gedaan krijgen dat én goed hecht én dun genoeg is om geen gezeik te geven én sterk genoeg is…

Ik heb een zak pootjes van bij Boley of Flume. Al paar keer een wijzerplaat mee “gered” met goeie kwaliteit contactlijm. Bijna onzichtbaar, flinterdun. Als je het echt goed wil doen dan moet je een heel klein beetje wegfrezen aan de binnenzijde van de plaat om de rand van de voetjes in weg te werken maar voor mijn Soviet projecten was dat nooit nodig. :smile:

Solderen zou denk ik de meest stevige optie zijn, maar zoals je ook aangeeft de voorkant gaat natuurlijk ook heet worden, zou jammer zijn als de wijzerplaat goed vastzit maar met twee brandplekken op de voorkant.

Er zijn mensen die het kunnen. Lijmen zou voor mij prima zijn.

Daar bestaan ook gewoon stickertjes voor, heb dit ook al een paar keer toegepast, werkt prima. Maar een plekje uitfrezen en pootje erin lijmen is altijd steviger natuurlijk.

Kost wat en zal meer zijn dan het horloge waard is maar door een specialist met laser laten lassen.
De Seiko wijzerplaat is er dik genoeg voor en dan zie je er niets meer van ook geen verkleuring aan de voorkant.
En sterker dan het origineel ooit was.

Pootjes zijn te solderen met puk of laser. De warmte is minimaal en wordt veel vaker gedaan.

Mijn '20 Speedmaster Pro ook hoor! Heeft te maken met hoe strak de minuutpijp geklemd zit.

1 like

Goede tip nog!
In mijn omgeving was ik al een beetje aan het rondvragen.
Het zal lassen door iemand anders worden of zelf door middel van pootjes.

Zelf solderen heb ik al afgeschreven ivm de hitte die er vrijkomt.

Solderen is niet aan te raden nee. Maar wellicht leest er iemand mee die je kan helpen met laseren of een adres weet?

Aankloppen bij de gemiddelde Siebel gaat je in ieder geval niet helpen denk ik.