Seiko 5 - 1974, uitdaging
Ben weer gestart met het volgende horloge wat ik wil gaan nakijken.
Seiko 5 7019-7100 met een mooie paarse wijzerplaat, wat ook meteen de reden was dat ik deze heb gekozen. Het horloge loopt een beetje, als ik de wijzers tegen de klok indraai stopt de secondewijzer? Draai ik met de klok mee begint deze weer te lopen? Waar zou dit aan kunnen liggen? Balans lijkt soepel te kunnen draaien.
Bij het openen van de achterkant zie ik gelijk dat er al een schroef ontbreekt, hier is al iemand aan bezig geweest.
Opsluitring eruit, Rotor loopt heel stroef, ook eruit.
Kroon verwijderen is hier net ff anders dan ik eerder heb gezien, door het indrukken van het tapje wat tevoorschijn komt als je de kroon uittrekt.
Uurwerk eruit wijzertjes eraf, wijzerplaatschroeven losdraaien…pinnetjes vallen er zo uit en de wijzerplaat blijft zitten, raar?
blijkt de plaat ook weer gelijmd met de kleine afstandsring, nou daar gaat mijn mooie paarse wijzerplaat, hoe ga ik dit nou weer goed terug monteren.
Ik heb wel weer nieuw controlepunt voor op mijn afvinklijst voor aankoop van knutselhorloges.
- wijzerplaat 100% recht in de behuizing ja/nee
Gehele uurwerk schoongemaakt en weer langzaam terug in elkaar gezet, en op een of andere wijze krijg ik het escapewiel niet lekker draaiend, ligt te laag en veel te veel speling.
escapewiel uit een donor ziet er precies hetzelfde uit? Waar gaat het fout.
Misschien de hoofdplaat van de donor maar gebruiken om het horloge op te bouwen.
En bij het uit elkaar halen hiervan zie ik het kleine dekplaatje wat het escapewiel omhoog moet houden….die heb ik nog niet geplaatst! En dan is het zo opgelost.
Alleen nu die paarse wijzerplaat nog….advies en ervaringen hiermee, ik hoor het graag.