Hallo, weet iemand of dit zelf op te lossen is? Tijdens afgelopen vakantie had ik op
eens de kroon los in mijn hand.Het zou leuk zijn om dit te herstellen als het niet te moeilijk is.
Groetjes, Jeroen Visser
Hallo, weet iemand of dit zelf op te lossen is? Tijdens afgelopen vakantie had ik op
eens de kroon los in mijn hand.Dit is niet zo moeilijk om zelf te maken. Als tip zou ik Ebay of dit forum gebruiken om een bijpassende kroon en stem te vinden.
Op Youtube staat een duidelijke video hoe je dit kan oplossen: “How to fix stem+crown for a watch” - dan kom je een heel eind.
Als het meezit, is de opwind-as niet gebroken maar gewoon losgedraaid uit de kroon. Die is er in principe dan weer gewoon/simpel terug in te draaien. De opwind-as moet alleen wel even uit het uurwerk gehaald worden omdat deze doordraait wanneer je de kroon er nu op probeert te draaien.
Kun je de as nog zien zitten in de tube van de kast? En zie je schroefdraad zitten in de kroon (hopelijk zonder afgebroken stukje opwind-as)?
Ik plaats een foto, misschien verduidelijkt dit de situatie.
Volgens mij zo geen opwind-as te zien of zit die helemaal in het uurwerk? Met een loupe moet dat wel te zien zijn.
Welk caliber is het?
Gewoon gebroken stem eruit halen en nieuwe stem met kroon plaatsen…
Het is 7009-536A A1.
Ik heb onder een stereoscoop gekeken, met mijn zeer beperkte mechanische horloge reparatie ervaring denk ik wel dat het asje afgebroken is.
Zie foto’s, duidelijker kon ik niet fotograferen.
Ok,
heel makkelijk, een 7009 kroon en een nieuwe stem
partnummer vd kroon is 40MK1NS1
7009 stem erbij (vastzetten met wat loctide) en klaar is kees
Horlogemaker kan dit met gemak.
Oude stem verwijderen zoals je normaalgesproken de hele kroon met stem verwijderd. (misschien iets lastiger maar met pincet moet dit wel lukken)
Bedankt, misschien is het leuk om dit zelf eens te proberen. Ik zie een setje crown en stem voor 6 pond op een Engelse site. Of toch beter op ebay zoeken naar originele losse onderdelen?
Nee die heb ik niet. Maar zo te zien is het horloge al niet helemaal origineel meer dus zou ik het zo goedkoop mogelijk houden qua crown en stem.
Ok
Zijn er misschien mensen die dit voor mij willen doen?
Weet iemand waar ik een juiste kroon en stem bestel?
Ik zie een adres die 2 verschillende maten aanbiedt?