Seiko 5m42A kinetic

Hallo,

Graag zou ik een probleem voorleggen in de hoop dat een van de leden een oplossing weet. Recent heb ik een seiko 5m42 kenetic horloge gekocht. Echter functioneert deze niet naar behoren. Wanneer ik de oscillating wight laat rondgaan zou de condensator batterij vol moeten laden om vervolgens het uurwerk te laten tikken. Helaas gebeurd dat niet de secondewijzer geeft een paar tikjes zonder dat hij '‘verspringt’ en daarna stopt hij volledig. Wat kan het probleem zijn? een nieuwe condensator batterij is onderweg maar ik vermoed dat er ergens anders ook een probleem zit.

Mvg, Adriaan.

Heb je de handleiding gelezen?
Knipsel
Je moet nogal wat keren heen en weer schudden om het te laten werken.

Je zou het horloge eens flink kunnen schudden, een minuut of 5. Als de wijzer in de tussentijd verspringt dan is de kans groot dat een nieuwe condensator het probleem oplost.

Klopt: kijken wat ie doet na een lange wandeling oid.

Je kunt ze ook opladen met de OralB tandenborstellader.
Als het opwindsysteem versleten is, kun je de capacitor ook vervangen door een passende knoopcelbatterij, het kinetic horloge wordt dan een gewoon quartzhorloge. Wel zorgen dat er geen laadspanning bij de batterij kan komen…

Heb ik ook gedaan met mijn oude kinetic die meer capacitors vrat dan een gewone quartz batterijen verbruikt. Gewoon de rotor verwijderen, dan kan hij niet meer opladen (gewone batterij opladen veroorzaakt lekkage of erger).

Het is wel een heel gepiel om een batterij te plaatsen met die micro-contactpuntjes!
En dan met een schroevendraaier het asje van de rotor snel bewegen om 'm te “jumpstarten” anders blijft de secondenwijzer hikken op het startpunt.

2 likes

Wanneer je het advies van sq100 volgt zou hij gewoon weer moeten werken. Als hij na 5 minuten schudden een paar seconden loopt en dan stopt, zou vervanging van de condensator de oplossing zijn.

Ik heb dat bij verschillende kinetics zo uitgevoerd. Ik zou de condensator niet vervangen door een knoopcel. Vervanging door een correcte oplaadbare cel is net zoveel werk en hiervoor hoef je laadsysteem niet uit te schakelen. Ervaring is wel dat de power reserve meting na vervanging soms niet meer goed werkt. Mijn kinetic geeft nooit meer dan 10 seconden aan maar loopt met deze power reserve wel meer dan een half jaar.

3 likes

Opladen met een OralB is mij nog nooit gelukt. Ondanks vele pogingen. Ook opladen met een Philips Imageo lader heeft bij mij nooit gewerkt.

De cel vervangen en daarna dragen werkt bij mij nog het beste.

2 likes

He, herkenbaar, doet eentje van mij precies zo.

Origineel werd een kinetic geleverd met een condensator met een beperkte capaciteit. De vervangende cellen zijn lithium ions met een veel grotere capaciteit. Dit veroorzaakt de afwijkende meting.

4 likes

Beste iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren hartelijk bedankt! Na een inspectie van het algehele uurwerk twee opmerkelijke dingen tegengekomen. Spoel 4002-519 is onderbroken hier heb ik dus een NOS vervanging voor besteld. Een nieuwe NOS condensator batterij was al onderweg. Onder de spoel zat roest/oxidatie dus vermoedelijk zorgden de combinatie van deze factoren voor de problemen. Ergens volgende week krijg ik de onderdelen binnen en zal dan een klein verslagje maken. Mvg Adriaan.

5 likes

Hallo, zojuist de condensator batterij en een spoeltje vervangen helaas nog geen sjoege om ook maar iets te doen. Iemand nog suggesties? mvg

Heb ik ook gehad, toen was ik vergeten de kroon in te drukken :slight_smile:

1 like

Klinkt als een droom maar ik ben bang dat het in mijn geval niet zo makkelijk opgelost is.

Uurwerk draait wel vrij? Als er rommel tussen de tandwielen zit of oude olie dan loopt ie ook niet.
Doe er anders even een passende 1,5 volt knoopcel in, minuutje is genoeg, dan weet je of het uurwerk het doet.

2 likes