Seiko 5Y23A werkt niet meer. Printplaat probleem?

Al meerdere jaren heb ik een Seiko Day-Dater in mijn bezit. Een heel mooi horloge, maar telkens als ik er een batterij inzet stop het horloge na ongeveer 7 dagen. Na plaatsen nieuwe batterij, weer stop na 7 dagen etc.
Afgelopen week had ik tijd om eens wat dieper te kijken en te zien wat de oorzaak is van dit fenomeen.

Na openen van het horloge en verwijderen van de wijzerplaat kon ik daar niet zo veel geks zien. Alles werkt prima, loopt soepel en ik was zo te zien de eerste die het uurwerk zover heb ontmanteld.

Na bestuderen onder de Microscoop toch maar wat beter gekeken naar de zijde waar de batterij zit.
Daar viel me op dat er wat groene aanslag zichtbaar was bij het aansluitpunt van de negatieve pool. Heel weinig, maar ik heb besloten toch de dekplaat weg te halen en te kijken of er meer opgedroogd elektrolyt zit.

Aan deze zijde van de printplaat was niet zo veel te zien. Na omdraaien zag ik dat er een hele groene aanslag zat rondom het contactpunt.
Dat heb ik onder de microscoop voorzichtig weggehaald. Hieronder zie je het contactpunt na schoonmaak.

Na het opbouwen van het uurwerk een batterij erin gedaan en toen…niks meer. Nu loopt het helemaal niet meer.
Alles weer uit elkaar en nog eens kijken.

Er zijn op de foto hierboven drie verbindingen zichtbaar die onderbroken zijn.
omdat ik niet weet hoe dat er uit zou moeten zien ben ik gaan zoeken op internet op basis van de artikelnummers die in het technisch schema staan van 5Y23A.

exploded view

Op Ebay was een oude melding te vinden van NOS met ook een foto van de printplaat.
Daarop is zichtbaar dat er niet drie maar twee circuits onderbroken moeten zijn.

Ik denk dat met het demonteren van het horloge die derde draad stuk is gegaan.
Dat is pech!!

Nu is mijn vraag:

Heeft iemand nog een oud horloge met uurwerk 5Y23A liggen of het onderdeel 4001 527 Circuit Board liggen?
Daar zou ik enorm mee geholpen zijn om te proberen dit horloge weer aan de praat te krijgen.

Of: is een printplaat van een horloge te repareren?
Ik hoor het graag.

Dat doorbreken heeft met de instelling van het gelijklopen te maken, vroeger met zo’n draai condensatortje, maar dit is goedkoper en doe je 1 keer. Kijk naar de spoel, is die nog goed? Connectie tussen printplaat en spoel, connectie batterij allemaal goed. Geeft het circuit 1 keer per seconde een puls naar de spoel, allemaal dingen die je met eenbl goedkope multimeter kan controleren.

1 like

Mocht je zelf geen tester hebben: ik woon enigszins in de buurt.

1 like

Oh dat wist ik niet. Dat doorknippen van die draadjes. Dat is dus geen onoverkomelijk probleem voor het functioneren van het horloge.
Bedankt! Weer wat geleerd.

Zal nog eens een keer de contactpunten kritisch bekijken en mogelijk alles nog eens extra schoonmaken en goed vastzetten. kijken of er dan wel leven in het uurwerkje komt.
Nameten kan ik ook ens doen, maar ik wist niet waar op te letten.
Bedankt!

Heel erg bedankt voor het aanbod. Volgens mij heb ik nog ergens een multimeter. Even zoeken waar die gebleven is.
Ik werk op een school dus bij de afdeling natuurkunde is zeker een metertje te vinden.

Ga er van het weekeinde mee aan de slag.

1 like

Heb je ook een Quartz tester?

Nee denk het niet. Ga eerst kijken of ik zelf weer het uurwerkje aan de gang kan krijgen. Hij deed het nog, maar door het sleutelen aan het uurwerk nu niet meer. Dat is iets vreemds dus misschien moet ik alles nog iets beter schoonmaken.
Lukt dat niet dan is die kwarts tester misschien een laatste stroohalm.
Ik kom erop terug.

1 like

maar telkens als ik er een batterij inzet stop het horloge na ongeveer 7 dagen. Na plaatsen nieuwe batterij, weer stop na 7 dagen etc.

vraagje: is de batterij dan effectief ontladen na die 7 dagen, dan heb je ergens een kortsluiting waardoor je batterijen leeggetrokken worden. Mss dat euvel verholpen met de TE grondige schoonmaakbeurt. maar toch een puntje om naar te kijken als je het ooit weer lopende krijgt. ( spoel beschadigd is meestal einde verhaal)

succes

1 like