Seiko 6105 kroon modificatie

Pas geleden kocht ik via een ander internationaal forum een incomplete 6105 voor onderdelen. De kast had een lelijke buts en het uurwerk liep niet. Ik had zelf al een 6105 welke ik hier al eens heb laten zien, deze heb ik recentelijk verkocht om andere projectjes te financieren. Eenmaal aangekomen bleek de kast naast de lelijke deuk nog een probleem te hebben. De blokkeerstift voor de kroon was compleet versleten:

Op zich was de kast wel bruikbaar maar de versleten blokkeerstift zat mij wel dwars. Via het internationaal forum kwam ik bij Dr. Seiko terecht, Randall Benson. Hij bouwt deze kasten om met een kroon welke op de Rolex kroon lijkt. Hij noemt het een triplock-mod. Op zich een heel mooi principe maar wel een prijzige oplossing. Dit heeft mij aan het denken gezet. Op het internationale forum had ik een oproep gedaan of iemand wist hoe de stemtube verwijderd kon worden maar niemand had een antwoord hierop. Afgelopen zondag had ik wederom de 6105 kast in de hand en begon het mij te jeuken. Ik moest proberen om de stemtube te verwijderen!

Eenmaal in de keuken aangekomen maar eens een pit van het gasstel aangestoken en voorzichtig de kast rondom te stemtube verwarmd. Met een punttang kon ik de stemtube redelijk makkelijk verwijderen. Ik had nog een aantal oude kasten liggen, een oude 7c43, een 7548 kast en een 6309 kast. Eerst maar eens een poging gedaan op de 7c43 maar deze stemtube zat erg vast en als snel brak de stemtube. Eigenwijs als ik ben toch maar een poging gedaan op de 7548 kast. Deze eerst maar eens doorgezaagd en met de dremel geprobeerd de stemtube los te slijpen maar ook dit ging niet goed… De kast kon ik in ieder geval nu wel goed nameten, de maatvoering van de stemtube met draad heeft beduidend andere afmetingen. Eenmaal alles goed nagemeten ben ik de 6105 kast gaan bewerken. De kroon van de 6309 is iets dikker dan de 6105 kroon en valt ook een stuk dieper in de kast. Na een tweetal uren frezen en slijpen had ik de kast zover dat de kroon erin kon. Maar ik had nog geen stemtube! Toch maar even het project opzij gelegd en afgelopen woensdag avond besloten de 6309 kast te slopen. Ditmaal met succes! Na flink zagen slijpen is het gelukt de stemtube er heel uit te krijgen.

De onderzijde van de stemtube heb ik op maat gedraaid en het gat in de 6105 kast opgeboord zodat het strak in elkaar past. Vervolgens nog een keer goed nagemeten en getest met een uurwerk. Daarna met succes de stemtube in de kast geperst. Voor de zekerheid een druppel loctite lagerbevestiging tussen gedaan uiteraard… Dit is het resultaat:





Nu werd het tijd om alles in elkaar te zetten en testen of alles functioneert. Ik had nog een NOS 6309 uurwerk en heb wat andere onderdelen bij elkaar gescharreld om de 6105 tot leven te brengen, uiteraard alleen om te testen, verdere afwerking volgt:



Na het klokje een dag om de pols te hebben gehad toch maar besloten om het geheel iets verder af te werken. Tijd voor een saffier en een iets nettere bezelring:


Al met al een zeer arbeidsintensieve modificatie met een mooi resultaat! Ik ben er erg trots op en dit klokje is voor mij een blijvertje! Denk dat ik er nog een ga bouwen zelfs… Vanmiddag heb ik nog een originele 6105 wijzerplaat opnieuw gelumed:




Deze zit nu in de 6105, zal morgen nog meer foto’s posten…

Lekker bezig!!

:}Ik ben onder de indruk ik ben nog nooit verder gekomen als het wisselen van een bandje en dat vond ik al een hele prestatie(tu)

goed dat het gelukt is. Ik zou toch aarzelen die kasten onomkeerbaar te slopen :wink:

ms630 Schreef:

:}Ik ben onder de indruk ik ben nog nooit verder
gekomen als het wisselen van een bandje en dat
vond ik al een hele prestatie(tu)

+1

Menno

Mooie reportage en prachtige foto’s.:~
Het eindresultaat is heel mooi geworden
Groeten, Chris.

thieuster Schreef:

ms630 Schreef:


:}Ik ben onder de indruk ik ben nog nooit
verder
gekomen als het wisselen van een bandje en dat
vond ik al een hele prestatie(tu)

+1

Menno

+2

Wim

Erg netjes hoor!!! Ook leuk om te zien; bedankt voor het delen.

Hierbij nog even een foto hoe de 6105 er nu bij staat…

Nu nog wachten op de reeds gekochte onderdelen waaronder een originele bezel en een set originele wijzers…

jhuurne Schreef:

Hierbij nog even een foto hoe de 6105 er nu bij
staat…

http://i568.photobucket.com/albums/ss125/jhuurne/S
eiko%206105%20crown%20mod/DSC05561.jpg

Mooie foto zeg! (tu)
En mooi horloge ook hoor!:wink:

Aangezien de 6105 behuizing nu toch al 6309 onderdelen bevat en ik nog een originele wijzerplaat van een 6309-7040 had liggen kon ik mezelf niet meer beheersen:





nice…