Seiko 6106 7010

Goedemiddag,

Ik heb een vraag mbt een probleem dat ik heb met mijn Seiko 5 horloge.(6106 7010)
Het automatisch opwind mechanisme gaat steeds slechter functioneren. Als ik het horloge in de hand beweeg voel het gewichtje wel bewegen. Je kunt het ook horen…(dat was niet zo…of iig een stuk minder)
Het horloge loopt dan meteen weer… Bij gewoon gebruik werkt het opwinden echter niet meer… Ik ben bij een juwelier lang geweest met dit klokje. Hier kreeg ik te horen dat dit het gevolg is van slijtage en dat reparatie zo’n 125 euro zal zijn. Heeft iemand ervaring met een zelfde probleem en/of heeft iemand dit al eens laten reperaren (waar en welke kosten) zitten hier aan…
Het horloge komt uit een navajo zilveren bracelet band en ziet er nog heel goed uit… Ik wil hem graag weer kunnen gebruiken… Als vast dank voor het meedenken…

m.vr.gr.

Peter

Het kan zijn dat het lager van de rotor speling heeft gekregen waardoor de rotor niet meer mooi ronddraait en tegen het uurwerk en het achterdeksel rammelt. Dat hoor je ook wel als je het horloge heen en weer beweegt. Op zich zou dat wel te repareren zijn. Een donor 6106 zou ook wel te vinden zijn. Hopen dat die dan niet hetzelfde defect heeft.

Hallo Martijn,

Hartelijk dank voor je reactie…
Ik maak een beetje uit jou verhaal op dat dit niet “af te regelen” is…
Inmiddels heb ik naar een donor uitgekeken maar die zijn nog aardig aan de prijs…

Een sugestie bij wie of waar ik dit kan laten repareren…

Slijtage is niet af te regelen, en ja, repareren kost geld…

Hallo Tom,

Dat slijtage niet af te stellen is begrijp ik… Maar er is genoeg mechaniek waar je lagering toch wel degelijk kunt afregelen/stellen… Ik ben geen horloge expert vandaar mijn vraag op dit forum…
Dat dit geld zal kosten begrijp ik ook…als ik zou weten waar ik terecht zou kunnen met dit wat ouder horloge

Wat MartijnV aangeeft n.l. een donoruurwekje is n.m.m. de betere oplossing.
Wel moet je daarbij in gedachten houden , dat je er 1 aanschaft met het juiste
aantal juweeltjes.
Er zijn 2 versies n.l. 25 en respectievelijk 23 juweeltjes.Hierbij zijn de frame-
platen waar het lager inzit , verschillend.
The Watchcollector op ebay bied wel eens een partij losse uurwerkjes aan.

Ik zou een geheel nieuwe Seiko 5 overwegen, of inderdaad een donor uurwerk. Bij mijn horlogemaker kost een service aan een eenvoudige automaat ook circa 125e.

pb gstuurd 24/1 maar geen reactie.
peter

Ben daar vandaag nog eens in gedoken , hoe het zit met het aantal juweeltjes.
Als de ingegraveerde tekst je niks uitmaakt wat het typenummer en juweeltjes betreft , kun je de frameplaten gewoon door elkaar gebruiken.
Zelfs die van de 6119B en 6119C uurwerkjes kun je gebruiken.
Een oplossing wordt op deze manier wel heel makelijk als je zelf kunt sleutelen.