Seiko 6117-6400 World Time 1970

Na de nos-vondsten van @septentrio wist ik het wel zeker, ik moest en zou ook een deftige worldtime opsnorren. Ik wou eigenlijk voor één van die nosjes gaan maar ze waren al snel verkocht voor ik tot actie overging :smirk:

Eerst en vooral bepaald welke wijzerplaatversie ik wou. Hetgeen het meest in m’n smaak viel wat de 6117-6400 met de witzilveren wijzerplaat. De zoektocht kon beginnen. Mijzelf ingepeperd om goed m’n huiswerk te doen en al snel spotte ik de eerste exemplaren met verkeerde wijzers en interne bezels. Als toetje passeerden nog wat afgeragde exemplaren voor een te hoge prijs. Op de baai dan bij een Australische verkoper een exemplaar gevonden dat voor een tweede keer aangeboden werd wegens niet betalende eerste bieder. Omschreven als minty, geen pitting vanachter in de case, not polished, case free of dents Or dings, sharp edges, minor toolmarks on back. Enkel het plexiglaasje is vervangen en helaas staat het horloge niet meer op een van de originele stalen banden. Er zaten ook redelijk duidelijke foto’s bij de advertentie. Voor mezelf een maximumbod vastgelegd en met een snipe op 10 seconden van het einde was ik de hoogste bieder. Voor 25 aussie $ onder mijn maximum was ie van mij. Als ie nu nog een beetje goed loopt bij aankomst ben ik een gelukkig man, maar het algehele plaatje ziet er goed uit.

Foto’s van de verkoper:

Met een beetje geluk nog voor het einde van het jaar in bezit, als de douanejongens wat meewerken natuurlijk…

Wordt vervolgd…

17 likes

Ziet er goed uit op de foto’s! Kan me voorstellen dat je dit een mooie klok vind. Heb zelf ook getwijfeld over die twee NOS die septentrio aanbood, maar heb al precies zo’n model als jij incoming hebt maar dan met zwarte dial. Misschien moeten we een keer een Show je Seiko World Time topic openen!

1 like

Keurig ding hoor, zeer “deftig” :smile: :+1:

1 like

Heren,

Nog een paar vraagjes:

De binnenring met de steden, daarvan zijn de rode aanduidingen wat verkleurd. Zouden jullie deze vervangen of zo laten? Ik dacht eerst aan vervangen maar ben geneigd dit zo te laten om het karakter van deze 45-jarige niet teveel te verstoren…
Ik heb in m’n bod rekening gehouden met het feit dat deze waarschijnlijk wel een regulatie en service zal kunnen gebruiken. Als ik deze ingreep laat uitvoeren zouden jullie de wijzerplaat ‘lichtjes’ laten reinigen (bvb die vuiligheid aan de zijkant van de opgelegde indexen) en eventueel relumen of ook zo origineel mogelijk houden?
@ Bandenguru’s
Wat zien jullie hierop passen kwa banden in leder, canvas, …? Ik vind de meegeleverde band precies iets te formeel voor het horloge.

Meningen? Ik hoor ze wel…

Ik ben nu al jaloers :wink:
Top.

Prachtig deze Seiko. Wel spannend of de advertentie en de waarheid dicht bij elkaar liggen.

Ik vind het ook spannend! Wordt het tof, of een sof?
Keep in touch, ik ga 'm presenteren zonder trucage zodra en zoals ie binnenkomt :wink:

[quote]
De binnenring met de steden, daarvan zijn de rode aanduidingen wat verkleurd. Zouden jullie deze vervangen of zo laten?[/quote]

Deze zou ik zelf zo laten. Het past voor mij bij het karakter van een ouder horloge.

[quote]
Ik heb in m’n bod rekening gehouden met het feit dat deze waarschijnlijk wel een regulatie en service zal kunnen gebruiken. Als ik deze ingreep laat uitvoeren zouden jullie de wijzerplaat ‘lichtjes’ laten reinigen (bvb die vuiligheid aan de zijkant van de opgelegde indexen) en eventueel relumen of ook zo origineel mogelijk houden?[/quote]

Ik zou zelf de zijkanten van de indexen schoon laten maken maar de lume origineel houden. Ik ben geen fan van vuil, maar patina hoort erbij.

[quote]
@ Bandenguru’s
Wat zien jullie hierop passen kwa banden in leder, canvas, …? Ik vind de meegeleverde band precies iets te formeel voor het horloge.[/quote]

Qua bandenkeus ben je wel iets beperkt met dit horloge omdat er weinig ruimte zit tussen de pushpin en de kast. Er kunnen dus geen (hele) dikke banden, die gaan onherroepelijk beschadigen. Ik had er eerst een oranje bandje op maar zit nu op NATO. Hier een foto. Je zou ook een nato met rode of blauwe contraststreepjes kunnen doen.

NATO met contraststreepjes

2 likes

Top horloge ! ik zou kiezen voor n cognac kleurige rallye band !

1 like

Mooi hoor! Je kan ook nog kiezen voor een Tropic- of inderdaad een Rally-bandje. Die zijn er ook prima op te zetten zonder dat het gaat schuren. En ze zitten ook nog eens lekker!

1 like

En gearriveerd!!!
Die dekselse koerier is erin geslaagd om dit pakje deze morgen om 10u30 gewoon op de deurmat aan m’n voordeur te gooien. Ik woon aan een drukke straat met een bushalte quasi aan m’n voordeur, dus het is een half mirakel dat toen ik thuiskwam na een meeting van het werk om 15u30, het pakje nog steeds daar lag.

Eerste indrukken:

  • Ongepolijst exemplaar in zeer mooie, near mint staat. Scherpe kastlijnen. Enkel glaasje vervangen.
  • Lume werkt nog, weliswaar zeer kortstondig
  • Datumverzet, binnenbezel, GMT-wijzer 24hrs omwenteling, alles werkt nog :smile:
  • Volgens mij is dit een ex-winkeldochter, diepe gravering, zeer weinig draagsporen op kast en achterkant, enkel de rode kleur op de binnenbezel iets verkleurd. Heeft zeker geen 45 jaar polstijd gehad.

Genoeg gel*ld, twee snelle fotootjes:

Happy guy here :+1:

9 likes

Ziet er goed uit, niet veel aan doen hooguit het uurwerk even controleren.

Heel gaaf! Ik zou aan het uiterlijk niks doen, heeft juist een mooie vintage look zo zonder dat hij is afgeleefd.
Heel veel draagplezier ervan! Werkelijk een schitterende aanwinst!

Super mooi bandje deze draag je vaak?

@Floris155
Volgens een meting over vier uur loopt ie drie seconden achter, dus dat maakt ongeveer minus 18 sec/24h. Niet slecht voor een vintage maar met een onderhoud en reguleren zal dit waarschijnlijk veel beter worden. Zal hier wel iemand vinden die dit onderhoud kan uitvoeren zeker?
@NickW
Dankuwel! Ben ook van dit idee, zelfs de vervuiling op de indices valt niet op zoals in de macro van de verkoper. Komende tijd onderhoudje laten doen en een mooie, sportievere band erop. Gedragen zal ie worden :wink:

1 like

Erg mooi, veel draag plezier.

1 like

Na een dag loopt het horloge inderdaad een 15-tal seconden achter. Via een mede forumlid al een aanbod voor een onderhoudsbeurtje gekregen dus na de feestdagen gaat deze naar de dokter :watch:
Nog een paar fotootjes van de nieuwe aanwinst:

2 likes

Bij @BG_ deze week een Natootje overgenomen voor de Seiko 6117.
Na een weekje proefdragen om te zien of ik overweg kan met het stukje lak van de wijzerplaat, toch maar besloten om deze in bezit te houden. Afhankelijk van de kijkhoek en de lichtinval zie je het soms helemaal niet of slechts een beetje.
Het horloge loopt heel mooi en nauwkeurig en de turtle-case draagt comfortabel en groter dan ie in werkelijkheid is.
Jammer dat de zonnekoning der vintage Seiko parts me niet verder wil helpen met de wijzerplaat maar ik heb me hierbij neergelegd. De zoektocht gaat op het gemak verder…

2 likes

Zoektocht naar een nieuwe wijzerplaat is beëindigd, eentje gevonden voor een min of meer aanvaardbare prijs bij een Ebayverkoper in de VS. :+1:

s-l500

Hopelijk snel in bezit, blij dat het er eindelijk van gekomen is.

4 likes

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat :+1::+1:

1 like