Seiko 6138-0011

Beste,

Ik heb van mijn vader zijn oude Seiko “Ufo” gekregen. Deze had hij gevonden na een flinke zoektocht. Echter er mankeert iets aan. De horloge loopt niet meer. Als je hard genoeg heen en weer schudt dan loopt de seconden wijzer voor een seconden of 10, daarna kapt ie er mee.

Nu heeft de horloge altijd zijn beurten gehad (in de goede oude tijd). Nu wil ik de horloge in volle glorie gaan herstellen. Ik zoek dus iemand die dit uurwerk kan nakijken en desnoods kan repareren.

Mijn vader heeft een aantal jaren geleden het horloge gebracht bij een antieke juwelier in Maastricht die dit kon maken, tenminste dat zei de juwelier. Echter heeft ie sindsdien het horloge in onderdelen terug gekregen en gaat ook de grote draaiknop (om de tijd mee te verstellen) niet meer vast. Deze pin trek je er zo uit. Er heeft een hele tijd al een geschil gelopen met de desbetreffende juwelier, maar dat terzijde. Want zo bleek achteraf, en zei de juwelier dat het toch niet lukte, maar niet precies wist wat er aan de hand was.

Graag ben ik benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen.

Er komen vast wel medeforummers met goede tips, houdt moed :slight_smile:
Wat de losse kroon en stift betreft, die wordt normaliter “ontgrendeld” door een knopje in het uurwerk in te drukken. Als men dat knopje te ver indrukt kunnen er onderdelen van het opwind en wijzerverzet mechanisme (a-technische term) los en op de verkeerde plek gaan zitten. Dat is wel te repareren, vaak moet dan de wijzerplaat er af.

Volgens Rob van" Monsterwatches" is het te proberen bij Seiko Nederland.
Zie hier. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,301755,phorum_session_v5=2488ccf132123f318f2a125402039760

Klinkt mij niet als al te spannend in de oren. En ook wel benieuwd naar foto van het horloge!

Ik denk dat een echte horlogemaker er wel uit komt en je kan het altijd passief laten bekijken door een van de mindere goden zoals ondergetekende :wink: