Seiko 6138-3002 'Jumbo' Chrono - opknappen of niet?

Dag iedereen,

Ik had een meevaller een paar dagen geleden. Een goede vriend heeft me namelijk een oud horloge gegeven. Het gaat om een Seiko 6138-3002 ‘Jumbo’ (head only). Na even Googlen kwamen we er al snel achter dat het eigenlijk best een waardevol ding is. Althans, als ie in goede staat verkeerd. Desalniettemin mocht ik 'm nog steeds hebben. Leuk!

Nu ben ik aan het overwegen of ik 'm wil laten opknappen of niet. Duurdere horloges zijn natuurlijk ook duurder om te repareren. En met deze overweging heb ik jullie hulp nodig! Mijn technische kennis is namelijk niet fantastisch. En ik ben ook wel benieuwd hoe oud het horloge is.

Bekijk even rustig de foto’s. Ik kan 'm niet openmaken want ik heb geen caseback opener. Met een schaar aan de slag gaan lijkt me niet een heel goed idee.

Dit zijn de dingen die mij opvallen:

• Op de achterkant staat het typenummer 6138-3002 en ook het getal 3D3353
  • Lume op de minuutwijzer is gedeeltelijk weg
  • Binneste bezel (ofzo) met de lume is iets gedraait
  • Er mist een lume puntje tussen 6 en 9
  • Wijzers staan niet helemaal recht uitgelijnd op de chrono
  • Het glaasje is erg bekrast maar vooral opervlakking. Wellicht valt dit nog te polijsten? Nieuwe glaasjes zijn hier lastig voor te krijgen zag ik online.

Ik draag 'm nu twee dagen en dit valt me op bij het gebruik:

• Hij loopt voor een horloge wat al jaren in de la ligt redelijk op tijd. Ongeveer een minuur achter in twee dagen
  • Handopwinden werkt, maar wel stroef
  • Datum/tijd verzetten gaat goed
  • Chrono start/stop knop werkt goed
  • Chrono reset knop kost heel veel moeite om in te drukken maar werkt wel

M’n overweging is als volgt. Als het een paar honderd kost om 'm weer in enige glorie te herstellen lijkt het me dit wel waard. Ik denk niet dat het een horloge is wat ik voor altijd wil dragen. En op een gegeven moment wel wil doorverkopen. Daarom moet het financieel natuurlijk wel te verklaren zijn. 400 euro stoppen in iets wat uiteindelijk 300 euro waard is lijkt me niet de moeite waard.

That’s it! Bedankt voor het lezen. Denk jullie dat hier nog iets van te maken valt? En hoe oud ie ongeveer is? Ik heb in ieder geval al nieuwe wijzers op eBay kunnen vinden. Haha.

Als iemand deze uitdaging aan wilt gaan hoor ik het graag!

Groetjes,
Jericho

2 likes

Ik denk dat je kunt rekenen op een servicebeurt van 150 euro, een nieuw glas van ongeveer 40 euro, een relume op de wijzers evt en een leuke band. Buiten dat is het een kwestie van een leuke band vinden en misschien een keer poetsen met Capecod.
Onder de 250 sowieso op te knappen lijkt mij!

Kijk dit klinkt goed! Bedankt voor je reactie.

Waar vind je die voor 40 euro? :innocent:

edit: ik zie idd een euro of 40 op ebay voor 1 uit italie voor een aftermarket. Ik wist niet dat die er waren.

Afhankelijk van hoeveel je hem wil dragen zou ik gewoon de chapter ring goed laten zetten en er verder niks aan doen.

1 like

Ik zou het aan Aad57 vragen.
Een service en wat opknappen zou ik doen.

Ja ik snap je punt. Alleen ik wordt altijd wel gek van gekrast glas en niet goed klikkende knopjes. Niet dat ik elke dag een chronograaf gebruik maar ik zou wel graag willen dat ie enigszins werkt!

Goed gevonden trouwens!

Thanks!

Wat is de waarde die jullie er aan zouden geven trouwens? Chrono is nogal uiteenlopend.

Knopjes van de chrono is even schoonmaken of een rubbertje. Ook geen heel groot probleem. Een service kost weer meteen een boel, kan je zeker laten doen als je hem van plan bent veel te gaan dragen.

Chrono is geen goeie graadmeter voor vintage (seiko). De prijzen die daar gevraagd worden voor troep. :roll_eyes: Dat krijg ik niet eens voor een goeie.

Ik zou zeggen dat de waarde van een goeie jumbo een euro of 400 is. Die van jou heeft wel het probleem met de lume en geen band dus nog wel wat lager dan 400 imho.

1 like

Ja zoiets gokte ik al! Bedankt voor je reactie!

Als cadeau van een goeie vriend zou ik het altijd laten servicen. Leuk om iets van een gewaardeerde ander op die manier een 2e leven te geven.

1 like

Neem eens contact op met @Aad57 voor een beurtje/nieuw glas :wink:

Leuk! Ja, ik zou 'm niet zo kunnen laten. Zou 'm weer goed werkend en netjes laten maken door Kalle Slaap en 'm gewoon lekker gaan dragen. En dan kijken of 't wat voor je is of niet. Verkopen kan altijd nog en dit is gewoon heel leuk om te hebben en dragen. Maar ja, dat ben ik. Je gaat er sowieso niet heel veel op verdienen, dus kun je er net zo goed van genieten.

Ja ga ik doen! Thanks.

Ja goed punt. Zo sta ik er nu ook in!

2 likes

Laten servicen en nieuw glas, mooie leren band er aan .
Laat dat 400 euro kosten, heb je een mooie vintage seiko chronograaf welke je des gewenst jaren kan dragen.
Ben je het horloge moe geef het dan weer terug aan die goede vriend, hebben jullie samen voor een prachtig horlogeverhaal gezorgd.
En als ik de code goed onthouden heb zou dit horloge stammen uit december 1973.

2 likes