Seiko 6138-7000 Slide Rule service

Hierbij een klein fotoverslag van het servicen van een Seiko 6138-7000 Slide Rule van @Joyce84.


Het horloge was vroeger veel gedragen en had een bewogen leven achter zich.
Vervolgens is het jaren niet meer gebruikt en ergens in een la verdwenen.
Totdat @Joyce84 het horloge weer vond en het graag weer aan de praat wilde krijgen.
Het probleem was echter dat de stem en kroon weg waren en een pusher ook ontbrak.
Tevens ontbrak ook de kunststof cursorring. Deze hoefde niet nieuw geplaatst te worden.
Na enige inspectie bleek de stem afgebroken en nog in het uurwerk te zitten.

Bij het openen en demonteren van het uurwerk bleek dit behoorlijk aangetast door vocht. Dit waarschijnlijk veroorzaakt door het ontbreken van de kroon en een pusher.



Na demontage van de uurwerkzijde begonnen aan de dag/datumzijde.
Dit gaf natuurlijk hetzelfde beeld.

Ik heb zo goed mogelijk de aanslag verwijderd en alle delen gereinigd en opnieuw geolied.
Na montage van het geheel ziet alles er weer beter uit.

Op verzoek van @Joyce84 is het uurwerk geheel origineel gebleven, op de pusher en kroon na.
Deze zijn vervangen door nieuwe originelen.
De stem ook vervangen en met de kroon weer op de juiste maat gemaakt.

Na het uurwerk gemonteerd en getest te hebben,

ook nog even de kast onder handen genomen.
Daar zat ook wat roest en vuil, wat je liever niet in een uurwerk ziet.

Na gedane arbeid is het fijn kijken naar een prachtig horloge wat er weer jaren tegenaan kan.

Veel plezier ermee @Joyce84 !!

50 likes

Prachtig verslag.:+1:
Wat knap.

Super verslag, ik vind dit zo gaaf om te zien.
Keep them coming

1 like

Mooi werk. De eigenaar zal hier erg gelukkig mee zijn.
Die is weer goed voor jaren gebruik.

1 like

Hulde :+1:

Top horloge weer :+1:

Kunstwerk, kan niet anders zeggen…:ok_hand:
Dank voor het verslag!

1 like

Mooi!! Wat is een plastic cursorring en waar heeft die gezeten?

Prachtig resultaat!:+1:


Dat is een kunststof ring zoals op de foto te zien.
Een Slide Rule is een rekenliniaal, op de 2 zwarte ringen kan je diverse getallen selecteren bij de cursorwijzer en daarmee berekeningen maken.
Maar ik geef de voorkeur aan een rekenmachientje. :slight_smile:

3 likes

Sorry, vergeet het te vermelden, maar deze foto even als voorbeeld van internet geleend. (The Watch Bloke)

Die cursorring is bijna altijd kwijt, en een nieuwe is niet te krijgen al zijn er wel reproducties te koop.

Geen idee wat ik fout deed, maar mijn antwoord op @HorloG is verdwenen. :frowning:
Nogmaals: Ik zou graag zo’n horloge in mijn verzameling hebben, incl. a.m. ring. :slight_smile:

Allereerst wil ik zeggen wat een fantastische man @Aad57 is! Ontzettend knap dat hij dit horloge met enorme emotionele waarde zo kundig aan de praat heeft weten te krijgen. Ook heeft hij mij tussendoor steeds op de hoogte gehouden hoe het ervoor stond, niets anders dan top service.
Ontzettend bedankt dat het horloge zeer goed en snel in orde was zodat mijn vriend dit horloge van zijn vader met trots kon dragen met de feestdagen!!

3 likes

Ik had er eentje, compleet origineel inclusief cursor ring, en wat hem tamelijk bijzonder maakte, een Nederlandse weekdag schijf, maar die heeft een ander HF-lid van mij afgepeuterd…

Gaaf! Netjes gedaan! :smile: :+1:

Mooi verslag en goed werk! Weer een gered.

Hoi Geert hij is nog steeds in goede hande!
Af en toe mag de 6138 7000 gedragen wordenđź‘Ť

7 likes

Hahaha, ik vroeg me al af wanneer je je zou melden…

Geniet er van! Een van de weinige horloges waar ik toch wel lichte spijt van heb…

Mooi verslag van een horloge dat je niet zo vaak ziet.
Uit welk jaar is deze?