Seiko 6138-8020: maar wat is dit voor een dial? fake?

ik heb een 6138-8020 op de kop getikt om te restaureren.
de gebruikelijke ellende trof ik aan, maar ik vind de wijzerplaat er maar raar uitzien:

de bedrukking van de sub-dials is wel heeeel erg slordig gedaan! van de onderste subdial loopt de 15 minuten marker zelfs door de “6 uur” bedrukking van de “main-dial”.
ik kan me dit nauwelijks voorstellen bij Seiko, de andere 6138-8020’s die ik gezien heb zien er in het algemeen veel en veel beter uit. nou had ik deze uitvoering tot voor kort nog nooit gezien, maar ik vond er eentje in de Seiko photo database

en die ziet er wel beter uit.

de wijzers van de subdials zijn bij mij oranje en zijn dikker. dat is raar, ik ken ook geen andere kleur/uitvoering met oranje wijzers.

tja, wat denken jullie? aftermarket dial, en dan niet zo’n goeie? of broddelwerk bij restauratie?

bedankt!

als ik eens zo door de database heenblader, valt me op dat ze allemaal “JAPAN 6138” bij de 7e index hebben staan. alle uitvoeringen, behalve die van mij en die andere van hierboven.

En de band is ook niet origineel van dit model horloge zo te zien (aan de bandaanzetten; deze passen niet netjes). Wijzers lijken mij ook niet origineel. En zit er een afwijkende index bij de 5?
Lijkt er op dat men deze Seiko heeft ‘gerestaureerd’. Helaas is dat niet helemaal gelukt…

Wordt dus in ieder geval zoeken naar een nieuwe wijzerplaat, wijzers en band. Een wijzerplaat zie je soms nog wel eens aangeboden worden. Kosten zijn dan ca. 25 euro meen ik.

Zo te zien heeft iemand hier de verfkwast ter hand genomen.

misschien zijn de wijzers van deze:

tja, met wijzers (15 EUR), dail (60 EUR) EN tachy ring (30 EUR) komt het er op neer dattie total-loss is. tachy ring had ik ingecalculeerd, rest niet.
en de dial laat ik niet zitten, daar erger ik me nu al aan.
prijzen zijn ebay zoals ik ze kan krijgen. 25 EUR voor een dial lijkt me een redelijk bedrag, maar als ze niet te krijgen zijn houdt het op (zie Rolex dial voor iets meer in een andere post)

deze gaat dus waarschijnlijk terug, tenzij iemand kan uitleggen dat vanwege de misregistratie van de bedrukking van de sub-dials dit een unicum is of zo, zoals dat wel eens gebeurt bij postzegels waar misdrukken juist geld waard zijn.

toch ben ik benieuwd waar deze ring vandaan komt…

Die uur en minutenwijzers zijn wel de moeite waard om (na relume) te houden. Die zijn best zeldzaam aan het worden.
Tachyring is verdraaid, is volgens mij gewoon stuk.

Deze heeft wel wat weg van de jouwe. De stip op de 9 en een niet goed uitgelijnde streep op de 6.
En verkeerde wijzers. Toch staat deze in de watch-database :(??

hmm, is het dan toch de nauwkeurigheid van bedrukking die de goeien scheidt van de iets zwakkeren, helaas Seiko in dit geval, want als ik deze 7016 dial photo uit de database zie, vind ik de 12 van de subdial wel erg slordig op de dial gemoffeld:

tja, gelukkig heb ik veel dials van Seiko die wel prachtig zijn!!!

de wijzers van deze 8030 lijken er wel verdacht veel op:

hij staat nu te koop op ebay: 110363860465

Volgens mij was Rob toen Robbie en 3,5 jaar. :smiley: