Bovenstaand horloge kocht ik een jaar geleden van een forumlid en ik heb het veel gedragen. Hij ging echter gedurende het jaar wat langzamer lopen, tot hij per dag zo’n vijf minuten achterliep. Chrono resette ook niet meer op de 12. Een week geleden weigerde de tijdverstelling en kon ik hem ook niet meer opdraaien. Opsturen naar een horlogemaker leverde het volgende oordeel op:
De horlogemaker heeft geconstateerd dat het uurwerk schoon gemaakt moet worden, 4 nieuwe pakkingen (i.v.m. waterdichtheid) de
kroon vast en de wijzers stellen.
Totale kosten zijn: E 195
Nu weet ik dat het caliber in de 6138 vrij complex is, maar zijn deze kosten realistisch?
En is het nog de moeite waard voor deze klok? Ik weet ook niet 100% zeker of alles origineel is. Wijzerplaat bv is volgens mij aftermarket.
Ter info: ik heb er destijds 200 euro voor betaald.
Ik ben erg gecharmeerd van de chrono en gebruik die dan ook veel. Maar betrouwbaarheid vind ik toch ook wel een issue.
Voor een “grote beurt” moet je denk ik toch wel aan zo’n bedrag denken, of je het waard vind kan ik niet voor je beslissen. Je kunt eens kijken wat een dergelijk horloge zou moeten kosten in perfecte staat en geserviced. Aan de hand daarvan kun je misschien bepalen of je het de moeite waard vind mocht je hem ooit willen verkopen…
Succes!
Voor een servicebeurt van mijn Alfex horloge met een Valjoux 7750 er in heb ik 250 euro betaald.
Het horloge had ik voor een prikje NOS gekocht dus een sevicebeurt kon er wel vanaf.
Hij loopt nu als een chronometer en een ook nog jaar garantie.
De horlogemaker heeft geconstateerd dat het
uurwerk schoon gemaakt moet worden, 4 nieuwe
pakkingen (i.v.m. waterdichtheid) de
kroon vast en de wijzers stellen.
Totale kosten zijn: E 195
Ik heb hier geen ervaring mee, maar pakkingen i.v.m. waterdichtheid? Daar zullen de kosten niet inzitten, maar waterdichtheid lijkt me toch geen thema?
Voor een chronograaf die zo complex is, is het niet duur mits goed gedaan is.
Tegenwoordig betaal ik en jullie ook ± 75 euries per uur bij een garage war de leerling nog je olie ververst.
Auto rijden kost geld, maar een goede mechanische horloge ook.
Als je meerdere heb, heb je pas probleem:D;)
Groeten
Iwan
Klinkt op zich interessant, maar aangetekend versturen naar de UK zal ook niet heel goedkoop zijn, zeker als het een pakketje is.
De voorraad van onderdelen zit ik ook mee: als het ding over een paar jaar er weer de brui aan geeft en er weinig onderdelen meer zijn, ben ik alsnog de sigaar.
Enig idee wat het horloge in deze staat waard is?
Je moet het zelf weten maar ik zou hem gewoon laten maken. Veel van die chrono’s van Seiko gaan minstens dertig jaar mee met minimaal of geen onderhoud. Als je die van jou fatsoenlijk laat schoonmaken, oliën e.d. dan gaat ie weer minstens dertig jaar mee Als je het ding af en toe een beurtje geeft dan gaat ie nog véél langer mee
Probeer maar eens een nieuwe mechanische kolomwiel chrono te vinden met automatische en handmatige opwinding, seconden minuten en uren register, tweetalig dagwiel, datum en fantastische vormgeving
Ja helaas zijn er geen horlogemakers die het voor een appel en een ei willen doen… Kom op! We mogen blij zijn dat er überhaupt nog zo’n vakmensen zijn, een chrono doe je niet in een uur etc etc. Qua onderdelen is het steeds moeilijker om ze NOS te vinden, maar gebruikte uurwerken worden zat aangeboden voor onderdelen. Geen probleem dus.
Ik hoor graag van je wat het uiteindelijke resultaat is (wat is er precies aan gedaan, wat waren de kosten uiteindelijk en welke horlogemaker)
Alvast bedankt!