Seiko 6138 vraagje

Voor de kenners onder ons: klopt het dat je een 6138 (en 6139) chronograaf beter kunt laten lopen dan stilzetten?

Dit zou zo zijn omdat bij deze uurwerken de stop/reset functie de chronograaf ‘tegenhoudt’, ipv. deze echt uit te schakelen.

Ik heb dit ooit ergens op een technisch forum gelezen, maar kan het niet meer terugvinden. Daarbij zijn er hier misschien mensen die het ook weten.

Alvast dank,

Klopt,Heb gelezen en zeer waarschijnlijk hier op het forum dat het beter is om de chronograaf mee te laten lopen.
Als ik het goed onthouden heb is het om de koppeling te ontlasten

Dit is een oude stammenstrijd die volgens mij tot op heden niet beslecht is. Maar ik weet niet of dit voor de Seiko chronos anders is hoor!

Ja, dat is voor Seiko’s anders dan voor gewone chrono’s.

De Seiko’s hebben een zgn. “vertical clutch”. Een koppeling die ook Rolex gebruikt.
Bij stilzetten laat je in feite een rem erop zetten.
Laten lopen schijnt beter te zijn om het uurwerk meer te ontlasten.

Bij andere chrono’s is de koppeling anders en is het chrono gedeelte daadwerkelijk los van de aandrijving als het niet ingeschakeld is.

Een dingetje om je af te vragen:
alle extra bewegende delen, leveren die niet zodanige extra slijtage op, dat het voordeel van laten lopen weer teniet wordt gedaan? Daarop heeft nog niemand me een helder antwoord kunnen geven.

Bijkomend voordeel is wel dat je, als je hem op het juiste moment start tenminste, je tóch een secondewijzer hebt! :slight_smile:

aangezien de “stammenstrijd” nog niet beslecht is, is dus geen van de twee mogelijkheden echt beter of slechter dan de andere.

mooi! dan kun je dus zelf kiezen wat je ermee wil doen!

Deze vraag heb ik ook al eens aan mijn horlogemaker voorgelegd. Wat de exacte uitleg was weet ik niet meer maar het kwam er in ieder geval op neer dat “laten stilstaan” de voorkeur had.

Seiko heeft dus een verticale ontkoppeling, dus een hefboom brengt het chronowiel omhoog waardoor er geen ingrijping is.
Dit geeft geen extra belasting.
Een chrono wel laten lopen, de tanden van de chronograafwielen zijn driehoekig en slijten vlugger af dan de normale afgeronde tandwielen.
Ik heb nog nooit bij een 6138 onderdelen vervangen doordat een chrono nooit is gebruikt geweest, wel het centrale chronowiel omdat de tanden ingelopen (sleet) waren door altijd te laten lopen.

1 like

Freddy bedankt!

Ga ze gelijk allemaal stilzetten.

Ik denk dat hiermee het 6138/6139 mysterie is opgelost. Of niet…? :wink: