Klopt,Heb gelezen en zeer waarschijnlijk hier op het forum dat het beter is om de chronograaf mee te laten lopen.
Als ik het goed onthouden heb is het om de koppeling te ontlasten
Ja, dat is voor Seiko’s anders dan voor gewone chrono’s.
De Seiko’s hebben een zgn. “vertical clutch”. Een koppeling die ook Rolex gebruikt.
Bij stilzetten laat je in feite een rem erop zetten.
Laten lopen schijnt beter te zijn om het uurwerk meer te ontlasten.
Bij andere chrono’s is de koppeling anders en is het chrono gedeelte daadwerkelijk los van de aandrijving als het niet ingeschakeld is.
Een dingetje om je af te vragen:
alle extra bewegende delen, leveren die niet zodanige extra slijtage op, dat het voordeel van laten lopen weer teniet wordt gedaan? Daarop heeft nog niemand me een helder antwoord kunnen geven.
Deze vraag heb ik ook al eens aan mijn horlogemaker voorgelegd. Wat de exacte uitleg was weet ik niet meer maar het kwam er in ieder geval op neer dat “laten stilstaan” de voorkeur had.
Seiko heeft dus een verticale ontkoppeling, dus een hefboom brengt het chronowiel omhoog waardoor er geen ingrijping is.
Dit geeft geen extra belasting.
Een chrono wel laten lopen, de tanden van de chronograafwielen zijn driehoekig en slijten vlugger af dan de normale afgeronde tandwielen.
Ik heb nog nooit bij een 6138 onderdelen vervangen doordat een chrono nooit is gebruikt geweest, wel het centrale chronowiel omdat de tanden ingelopen (sleet) waren door altijd te laten lopen.