Omdat de onderdelen voor de 6139 steeds slechter te krijgen zijn kocht is deze als sloper. In eerste instantie ziet het er erger uit dan het is. Hij is vrijwel helemaal origineel.
Ik vind het zonde om deze klassieker te slopen en heb besloten hem weer in ere te herstellen met het doel hem zo origineel mogelijk te houden. Het lost mijn chronisch onderdelen te kort voor dit type kaliber niet echt verder op maar goed…
Brengt me bij mijn vraag…wat vinden jullie? Zal ik hem van nieuw lumen voorzien of laat ik de oude voor wat het is? De wijzers zijn er overigens ook niet al te best aan toe.
Nieuwe lume in de juiste kleur is wel mooier denk ik. Ben je gelijk van dat zwarte spul af. Ik moet het nog eens gaan leren. Het is wel moeilijk, ik koop wel eens iets als onderdelen donor en dan denk ik “zonde”. Vervolgens kan ik weer op zoek naar nóg een donor…
Persoonlijk vind ik de wijzerplaat in gereinigde staat (wel behoorlijk opgeknapt tov de eerste foto) nog te veel aangetast om een re-lume te rechtvaardigen. Ik denk dat de re-lume een beetje het vlag-op-een-modderschuit effect zal geven.
Ik zou hem dus origineel houden. Ik zou dan (afgezien van een nieuw glas) de rest ook origineel houden, en dan met name de bezel inlay en wijzers.
Succes met de restauratie, ik zie graag het eindresultaat!
Overigens, nu ik beter kijk en de band met missend lug-end zie realiseer ik me dat ik ook met de koper heb onderhandeld. Hij vroeg 100, ik bood 50. Maar ik heb er achteraf geen spijt van, nu ik de plaat zie die achter het grof beschadigde glas tevoorschijn is gekomen. Het ging mij om een schoon lopend uurwerk, waar ik bereid was de gok op te nemen. Is het uurwerk wel 100%?
Precies daarom twijfel ik. Nieuw lumen aanbrengen is de moeite niet en ook het bijkleuren (zodat het lumen ouder lijkt) niet, maar verwacht ook dat het verschil nog te groot zal zijn. Het uurwerkje is niet aangetast maar heeft wel wat werk ook dat is geen probleem. Stem was gebroken en aangezien het hier om een roterende binnen bezel gaat, over het algemeen lastig te vinden. Ik denk als je hem gekocht had om meteen een goed lopend binnenwerk te hebben je er niet goed aan had gedaan. Overigens heb ik er een nette prijs voor betaald.
Voordat hij klaar is…dat zal nog wel even duren, eigen projectje sluiten altijd achteraan en dit was nu niet echt een gepland project
Zal t.z.t. wat plaatjes schieten en plaatsen.