Seiko 6139-6012 chronograaf vondst en hulp gezocht

Recent al een topic over geweest maar wil de mijne showen.

Ook deze heeft de originele band nog.

Aangezien het serienummer met een 5 begint vermoed ik dat hij uit 1975 stamt. Zoals te zien is op de eerste foto zit de bovenste pusher vast. Snelverzet voor de datum heb ik gevonden maar hoe was het met de dag?

Kan ik zonder meer de kast openmaken en deze terugduwen met gepast geweld? Graag hoor ik van jullie.

Ps deze kon ook in thread vintage voor een tientje. :smiley: :smiley: :smiley:

Ik heb hem opengemaakt;

Bij de bovenste pusher zit het metalen draadje los, de onderste niet. Inmiddels komen ze los als ik de kroon uittrek. de bovenste maar niet geprobeerd, maar de onderste doet niets.

Overigens loopt het horloge wel dus de automaatfunctie werkt naar behoren.

Knoppen blijven meestal plakken door vuil en oude harde o-ringen. Metalen veertje ff terug stoppen achter het uitsteeksel op de hendel die de knop links op de foto indrukt. Quickset datum is door indrukken kroon, vaak kan je die niet ver genoeg indrukken door vuil onder de kroon.

Ook de dag werkt inmiddels en is inderdaad wat steviger indrukken. Heeft een Nederlandse dag aanduiding.Veertje ga ik proberen terug te duwen.

Het gevorkte uiteinde van horlogebanden verwissel gereedschap werkt heel goed om dat veertje terug te duwen :slight_smile:

Tiktikehv Schreef:
--------------------------------------------------. Heeft een Nederlandse dag

aanduiding.

proficiat! maareh, sat is toch geen nederlands :wink:
maar alle gekheid op n stokje, volgens mij n japanse dagaanduiding in t nederlands amper/niet voor? is t geen duits toevallig?

Het komt zeker voor, ik heb het vaker gezien.
Het is dan ENG en NL, je hebt twee mogelijkheden.

Het is inderdaad gewoon Engels. Bij een Duitse dagaanduiding zou er Sam staan.

Wat een prachtige aanwinst voor een tientje. Schitterende versie met grijze plaat! Als hij 100% is dan heb je een schitterende koop gedaan.

Onderstaande indentieke viel gisteren bij mij in de bus voor 7,5 tientje. Aanvankelijk meende ik eindelijk weer eens een goed werkend 6139 uurwerk en ditto horloge te hebben gevonden.
Maar helaas, deze loopt alleen wanneer de chrono is ingeschakeld… een bekend euvel van dit uurwerk. Niet genoeg doorgevraagd bij aankoop. Wel een mooie kast en ditto band plus originele doos etc, dat verlicht de pijn een beetje.

Toch inmiddels (mn vierde manko 6139/6138 uurwerk op rij) een beetje mijn vertrouwen kwijt in de ongeservicede Seiko chrono.
Ik koester mn wél goed lopende 6139’s nu steeds meer…

Veertje even achter tonnetje wippen op de chrono hevel naast het ‘tonnetje’ (bevestiging en kantelpunt hevel) ter hoogte van de stift vd kroon.
Overigens, ook even de reset pusher terugduwen, deze lijkt klem te zitten (vuil onder de pushers)

Als ik de prijzen eens opzoek van deze dan varieert het nogal :S en zou ik zeggen dat 75 euro ook nog meevalt.

Is er van de vier samen een werkend exemplaar te maken?

De tekst links op de wijzerplaat water70??? mis ik op mijn exemplaar.

Ik heb ontzettend veel Seiko’s op mijn rommelmarkttochten laten liggen, nu kijk ik er juist naar uit. Kwalitatief gewoon super horloges, je pakt een jaren zeventig Seiko 5 uit een bakje, je geeft hem een spin van de pols en draaien met dat ding.

Zo’n chrono staat nog wel op mijn verlanglijstje, erg leuk.