Seiko 6139-6112 Stem blijft niet ziten na terugplaatsing

Beste medeforummers,

Ik heb het volgende probleem, waarvan ik hoop het samen met jullie op te kunnen lossen.
Bij de Seiko van mijn broer was de minutenwijzer van de subdial losgekomen en deze zwom rond onder het glaasje.
Na verwijdering van caseback, stem en ring die het uurwerk op zijn plaats houdt, kon ik de wijzer terugplaatsen.
Gelijk de oorzaak gevonden: één van de schroefjes die de wijzerplaat fixeren zat los waardoor de wijzerplaat los hing van het uurwerk en zo naar alle waarschijnlijkheid de minutenwijzer er af drukte.

So far so good…

Bij het terugplaatsen van de stift is nu het probleem ontstaan dat deze niet meer arretteert m.a.w. het stiftje dat ingedrukt moet worden bij het plaatsen blijft naar beneden klem zitten.
Enig googelen bracht de suggestie de wijzerplaat te demonteren en vanaf deze zijde het mechanisme wat de stift vasthoudt te repareren.
Mijn vraag is nu: klopt dit alles of zijn er eventueel nog handige tips & tricks die het volledig demonteren van de wijzerplaat overbodig maken.
Ik zat zelf te denken aan een drupje olie op het ontgrendelingspennetje gecombineerd met een beetje duwen.
Indien dit niet lukt dan eventueel slechts door de wijzerplaat iets te liften na losdraaien van de wijzerplaatschroeven het mechanisme vanaf deze zijde “terugduwen”?
Heeft iemand wellicht een “exploded view” van het uurwerk?

Groet,

Willem

Dag Willem,

Bij het indrukken van de stift, om de opwindstift los te krijgen, is deze vermoedelijk iets te ver ingedrukt.
Inderdaad is er maar één weg om dit probleem op te lossen. De wijzers en wijzerplaat moeten er af.
Daaronder vind je toch wel aardig wat onderdelen. Het hangt van je vaardigheden af of je dit gaat oplossen.
Hier een plaatje van de 6139:

Succes ermee.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Dank voor je reactie.
Ik zie een onvoorziene hoeveelheid onderdelen die los moeten.
Dat gaat helaas mijn kunde te boven.
Las wel op een engels forum een reactie van iemand die het lukte om, naar ik begreep, het mechanisme weer op de plek te krijgen door manipuleren met de opwindstift, er stonden foto’s bij maar die zijn voor mij niet zichtbaar.
Iemand een idee hoe dit werkt?

Hier een foto van een uitgeklede 6139 met alleen het key-less werk.
Het ‘komma’-vormig onderdeel ligt fout bij je uurwerk.
Het is nagenoeg onmogelijk deze recht te leggen, want de datumring ligt er bovenop.

Duidelijk Inca!

Bedankt!
Ben ik nu heel eigenwijs wanner ik zeg dat er toch een mogelijkheid is om via de ingang van de ruimte voor de stift de " komma" weer op zijn plek te krijgen? :wink:

Groet,
Willem

Als je ook aangeeft of het wel of niet op jouw manier gelukt is.

:upside_down_face: Ga het zeker proberen.
Laat je wel weten of dit trucje werkt!
Eerst een heel fijn pennetje zoeken om mee te kunnen frotten…

Groet, Willem

Zoals beloofd aan Inca zou ik terugkomen met de resultaten van mijn inspanningen om de arretteer weer op zijn plek te krijgen zonder verdere onnodige? demontage.
Wel, dit laatste is niet helemaal gelukt, maar ik ben, al zeg ik het zelf, toch redelijk trots op het resultaat van mijn gefröbel als amateur!

Mijn missie was, nadat helaas de stift niet meer “pakte” bij het terugplaatsen, om dit euvel met zo min mogelijk aantal gedemonteerde onderdelen te fixen.

Wat ik in eerste instantie heb geprobeerd is om de de wijzerplaat middels het lossen van de schroefjes los te krijgen om zo bij de door Inca zo goed in beeld gebrachte " komma " te komen.

Bij deze poging kwamen de minuten en urenwijzer los en besloot ik dat ik dan net zo goed ook de wijzerplaat in zijn geheel kon verwijderen om zo nog makkelijker toegang te verkrijgen.
De datumschijf kon blijven zitten en ik kon nu het probleem vanaf de wijzerplaat zijde van het uurwerk “tackelen”.

Uiteraard waren er nog wat minor problems…
Bij het liften van de wijzerplaat stonden de wijzers niet op 12.00 uur…
Dat werd dus gokken wbt de stand vd wijzers bij plaatsen, stift plaatsen buiten de case( komt de arretteer weer terug bij verwijdering?)
Spannend dus, en trial and error bovendien.

Uiteraard ontbrak het wegspringen van onderdelen( herkenbaar?) niet.
Dit keer de secondenwijzer, hoorde een tik tegen de leren rugleuning van de stoel naast mij, en ja hoor, daar lag hij…,
Oef, narrow escape.
Je moet er toch niet aan denken dat zo’n project mislukt door een missend onderdeel…

Afin, eind goed al goed , met een een behoorlijk gegroeid
ego mag ik toch wel zeggen dat de reparatie, ondanks de tegenvallers geslaagd is!

En dan nu de plaatjes

Om de pols van mijn ega voor de “endurance test”

Groet,

Willem

1 like