SEIKO 6139 / 7070 / Arabische datumschijf

Een oom van me heeft een Chrono Seiko 6139 / 7070
met Arabische datumschijf uit halverwege jaren 70.

hij kon zich herinneren dat hij ooit in de begin jaren 90 bij Seiko Kalverstraat
gevraagd heeft dat ding te repareren ze vertelden hem toen al dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar waren…

mij vraag aan jullie is eigenlijk of er nu anno 2016 mogelijk toch een reparatie mogelijk is, of is het echt een uurwerk waar qua onderdelen niks meer mee te beginnen valt ?

( indentiek plaatje van het net )

de datum is niet op normale wijze te verstellen en ook werkt 1 chronopusher niet
de wijzers laten zich met de kroon vrij zwaar verzetten maar na enig schudden loopt het uurwerk wel…

lastige vraag aangezien ik niet precies weet wat er aan mankeert, maar mogelijk weet iemand hier of het een uurwerk is waar ondanks het Seiko verhaal toch nog redelijk wat onderdelen van voor handen zijn.

grt. Gerard

Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik heb ook begrepen dat onderdelen voor dit uurwerk niet meer aan te komen zijn, behalve dmv een donor-uurwerk. Uiteraard is een reparatie mogelijk, maar in hoeverre het nog verstandig is (door de kosten die ermee gepaard gaan) dat is een tweede.

Deze uurwerkjes worden door vele horlogemakers gezien als een lastig uurwerk waardoor veel reparateurs zich er liever niet (meer) aan wagen… een standaard service voor dit uurwerk kost rond de 150 euro is mij verteld, dus exclusief eventuele onderdelen…

1 like

Weet jij toevallig of er op de wijzerkroon überhaupt 2 standen zitten ?
dus 1 stand voor de datum verzet ?
of werkt dat op de een of andere manier anders met dit model ?

Die werkt iets anders, het is uittrekken voor de tijd (zoals altijd).
Maar voor het snelverzet van de datum is het de kroon indrukken en voor de dag nog iets dieper indrukken.

ah… ik vond het al vreemd er leek alleen maar een wijzer verzet op te zitten
maar dat indrukken heb ik niet geprobeerd … daar is het nu te laat voor, ik zal het bij de volgende visite eens uitproberen,
wel twijfel of dat gaat lukken want de ruimte tussen onderkant kroon en de kast leek me erg kort.

thanx anyway !

1 like

Vaak zit die ruimte ook vol dna van de eigenaar, kan je de knop niet ver genoeg indrukken. En het hendeltje dat je in moet drukken is ook wel eens verbogen. (tandenstoker, ff schoonmaken)
Chronopusher die niet werkt kan ook keiharde ouwe pakking zijn, die zijn nog eenvoudig te krijgen.
Ik heb geen idee of er in nederland nog iemand beschikbaar is, anders zou je b.v. bij Duncan kunnen kijken.

Even scrollen, hier staan ook wat reparatie verslagen van Seiko chrono’s tussen.
https://thewatchbloke.co.uk/category/seiko/page/4/

1 like

Boven de kroon zit een pusher, met deze pusher kan de dag versteld worden.
De kroon laat zich alleen maar uittrekken.
Zie de tiretteveer:

De rechtse opening van de kam is voor de normele stand van de stift/kroon.
De lange opening is voor het bijzetten van de tijd.

Maar is die pusher boven de kroon dan niet voor de Chrono?
ik vrees dat er wat miscommunicatie is ?

Ja, je hebt gelijk.
Ik kan het uit mijn foto’s niet goed meer opmaken, sorry.
De laatste die ik gehad heb voor onderhoud is 8 maanden geleden.

1 like

klopt, de kroon indrukken dus. (er zijn wel degelijk Seiko calibers met een aparte drukknop om de datum in te stellen en het daarvan afgeleide Oriënt caliber)

@MartijnV, dat is juist en daar was ik mee in de war

In de meeste gevallen is met Seiko zo dat ze een achterstallige onderhoud hebben en dat rubberen afdichting ring van de drukknopen / pushers tegenwerken. Dus met een goede schoonmaakbeurt en het afregelen heb je weer een pracht van een horloge :thumbsup::nerd: en anders verkoop je het aan mij :grin::wink:
Groeten Iwan :motorcycle:

da’s het grote probleem bij vintage seiko’s vind maar eens iemand die ze servicen wil. Verder is het dan economisch verantwoord? Velen zullen zo gedacht hebben in het verleden en daardoor zijn er veel uurwerken verloren gegaan. ook bij seiko zelf zijn er geen wisselstukken voor handen of geven ze als uitleg dat ze de waterdichtheid niet kunnen garanderen en daarom geen service meer uitvoeren. Dit kreeg ik als antwoord om een helmet destijds te laten servicen.
Richard askam es proberen mss.
Succes ermee!

Richard is gestopt met Chronografen van Seiko :sob: maar Jan Ubels http://www.klokken-ubels.nl/index.php/onderdelen ( zie laatste Watching ) doet het nog :thumbsup:

kijk da’s weer een weetje erbij. Ik hoorde anders veels positiefs over Richard.

1 like