Seiko 6139-7100

Zojuist deze mooie Seiko op de kop getikt. Alles lijkt goed te werken (weet nog niet hoe zuiver hij de tijd houdt), alleen de chrono reset niet netjes naar de 0. Verder gaan de knopjes ook wat stroef. Weet iemand een persoon in de buurt van Rotterdam die deze een servicebeurt zou kunnen geven en op welk bedrag zou ik dan ongeveer moeten rekenen (er vanuit gaande dat er niets ‘schokkends’ vervangen moet worden? Verder ben ik sowieso wel benieuwd naar de waarde van dit beestje.
Een paar foto’s:

Alvast dank.

6 likes

Mooi horloge.
Probeer @Aad57 eens.
Een hele aardige man en weet alles van Seiko.

4 likes

Dankjewel. Ik ga hem een berichtje sturen!

1 like

De waarde van een nette helmet is ±300 euro

2 likes

Veel meer dan ik dacht, nu is hij natuurlijk niet in geweldige staat, redelijk komt beter in de buurt!

Een glas zal wel een verschil maken. Dat kan Aad ook voor je doen als je dat zou willen :wink:

3 likes

Ik heb hem al bericht. Heb besloten zelf te houden!

1 like

Pas op! Het begint met één :grimacing::grin::see_no_evil:

1 like

Yeah, een helmet. Gaaf hoor.

1 like

Mooi horloge uit de goede oude tijd.
Laten nazien en opknappen en inderdaad houden.

1 like

Stroeve pushers is een bekend kwaaltje. De rubber seals drogen na verloop van tijd uit en kunnen de boel zelfs blokkeren. Vervanging van de seals lost een hoop op.

De centrale seconde die niet op 0 reset is ook bekend. Dit kan een aantal oorzaken hebben.
De as van de centrale seconde is niet rond en de de secondewijzer kan eigenlijk maar op een manier geplaatst worden. Exact op 0. Reset hij altijd op dezelfde plek naast de 0 dan zit de wijzer niet goed.
Reset hij op steeds een andere plek dan kan in theorie de wijzer los op de as spinnen. Niet aannemelijk maar mogelijk.
Hoogstwaarschijnlijk is dan het raakvlak van de hamer in de chronograaf versleten dat is een lastigere klus.

Mooie vondst. Een nieuw glas doet zeker wonderen.

Qua verkoopwaarde zit de Helmet rond de €300-500 en om teleurstellingen te voorkomen. Zou ik de verwachting aan de lage kant van de schatting houden. Ik heb zelf een aantal Seiko Chronografen. Ik beleef meer lol aan deze klokken met geschiedenis van een paar honderd euro dan ik zou doen met een overpriced nieuwe kletser😅

1 like

Dat is een hoop interessant informatie, dankjewel. Maandag gaat hij naar @Aad57, die er naar wil kijken🙂. De secondewijzer aan de chrono komt soms inderdaad op een totaal andere plaats, meestal komt hij terecht op dezelfde plaats.

Je zou zelf eens kunnen proberen de chrono te resetten/calibreren. Er staan verschillende voorbeeld filmpjes op YouTube. Ik kon de Helmet zo snel niet vinden dus hier een voorbeeld van een andere Seiko.

Dat is een quartz chrono :wink:

2 likes

Helder. Zoals gezegd, een ander voorbeeld. Ik kan me overigens voorstellen dat de combinatie van getrokken kroon en pushers hetzelfde is…

1 like

Sorry horloge liefhebbers, maar ik ga hem toch verkopen aan iemand die echt dit horloge waardeert. Hoewel ik hem in eerste instantie wilde houden gaat hij toch in het blauw. Ik heb toch niet zo veel met vintage en bovendien heeft hij service nodig, zit mijn watchroll bijna vol en ben ik aan het sparen voor èèn van mijn grails. Overigen heb ik @Aad57 hartelijk bedankt voor zijn aanbod er naar te kijken, het is er niet van gekomen, maar toch erg fijn dat er zulke mensen zijn op dit forum! Ik verkoop hem trouwens het liefst hier, hij gaat dan naar een liefhebber en dit zou ik mooi vinden. Ik hoef dan ook niet het onderste uit de kan te hebben:).