Erg mooi!
Bijzonder hoor zo’n ouwetje. Ik denk dat het glas van onderen schoonmaken veel verschil gaat maken.
Dank je!!. Grappig dat je het zegt want vroeg me al af is dit nou vuil en micro krasjes aan de voorkant of zit er vuil aan de onderkant. Enig idee wat dat dan kan zijn?
Geen krasjes of echt vuil, een soort van waas/aanslag. Verdampte olie, 50 jaar atmosfeerische deeltjes?
Oke dan, ik zat al met vergrootglas onder een hoek naar het glas te kijken… Is inderdaad een soort waas die ik nog niet eerder gezien heb.
Wat moeten we hier toch zonder jou… dank je!
Je ziet het eigenlijk best regelmatig op oudere horloges. De blauwe 6139 die ik een paar weken terug postte had dat ook. Maar het is wel lastig bij zo’n Pogue vanweze de binnen bezel. Je moet het glas er eigenlijk af halen om schoon te maken.
Ja dat had ik ook al bedacht maar bedoeling was toch horloge te servicen dus dat is prima. Ik zie dit als goed nieuws want dan kijk ik namelijk niet tegen een erg beschadigd glaasje aan maar gewoon wat vuil.
Even de speedtimer broertjes op 1 foto
(Mrt, Apr en Jun 1969) .
@koekoek
heb je wel eens gehoord dat de bezel kleur anders was bij de eerste serie? Anders kijk ik tegen wat vervaging aan bij die uit Maart.
De waas verschijnselen die ik wel eens eerder heb gezien ontstaan vlg mij door enkele slimmerds binnen
de wildgroei aan ‘reparateurs’ die gehoord hebben dat wat aansteker gas in de kast spuiten soms wonderen zou doen om haperende werkjes een boost te geven. Bij overdaad geeft dat een vet filmpje op binnenkant glas imho
kan niet anders zeggen wat een mafkezen…
daar heb ik nog nooit wat over gehoord of gelezen. En ik heb het bij allemaal verschillende horloges gezien, ook die helemaal onaangeraakt waren. Lijkt me dat dit in ieder geval niet (altijd) wordt veroorzaakt door aansteker gas.
Hier ging het laatst over, zo’n dof glas. Als je een klein deel schoonmaakt zie je het verschil goed tussen de aanslag en zonder.
Dat is een groot verschil ja.
Gewoon een doekje er over heen. Is geen aangekoekt vuil maar gewoon wat aanslag.
Mooie kleur…
En we knutselen rustig verder.
Laatste stand
Doel? Geen idee, kijken welke huis tuin en keuken middeltjes een reinigend effect hebben…
Kan hier toch niks meer aan kapot maken.
Nachtje in witte azijn of wasbenzine doet vast wonderen.
Ik zou eerst proberen om het uurwerk en dial uit de kast te halen en de wijzers en dial demonteren. Daarna zou ik hem met een heel zacht klein kwastje en wasbenzine reinigen. Net voldoende reinigen om de schroefjes zichtbaar te maken. Dan per onderdeel demonteren en reinigen. Als het uurwerk niet uit de kast gehaald kan worden, dan eerst een beetje reinigen met de dial naar boven.
Aan de dial zou ik alleen het losse vuil verwijderen. Hij ziet er nu al heel stoer uit.
Hartstikke leuk project en ik ben benieuwd naar het resultaat
Groeten,
Coos