Seiko 6309 - 729A jullie advies graag

Ik heb niet de mazzel die Tom had, maar voor mijn doen(…) viel het allemaal erg mee! Ik vond eerder deze week een Seiko 6309 - 729A. Dus de latere versie. Maar wel gerestaureerd… Tot mijn grote genoegen en verrassing zaten de originele wijzers en de wijzerplaat er bij toen ik het pakketje open maakte!

Tja, en dan ga je denken… herstellen in originele staat - of niet… En dan maak ik dankbaar gebruik van jullie ervaringen en ideeën:

• een 729A is er eentje met een pepsi bezel. Ik heb er nog eentje van een skx009. Qua uitstraling (oud) kan het wel, maar zijn er grote verschillen tussen de 729A-pepsi en die van de SKX009?
  • klopt het dat ‘17 jewels’ op de wijzerplaat betekent dat het een Japanse versie is?
  • de kast is nu gepolijst. Die zou weer geborsteld moeten worden.
  • Lumen van originele wijzers en plaat: opnieuw laten doen of alleen schoonmaken?

Kortom, vragen, vragen, vragen…

Menno

plaatjes:

Ik vind hem mooi zoals ie nu is, maar in de originele staat brengen is nog leuker natuurlijk. Betekent extra werk en dito kosten, kijk of die opwegen tegen het effect. Lumen zou ik in ieder geval alleen laten schoonmaken.

Groet, Matthijs

Updateje… Ik heb deze vraag ook Thewatchsite.com opgeslingerd. En op dat forum zitten mensen die wel ene paar leveltjes verder zijn dan ik! (tu)

Laatste info die ik daar kreeg: de originele plaat heeft ‘made in Japan’ in plaats van ‘Japan’. Dat komt alleen voor bij versies die voor de Arabische markt zijn gemaakt. Bingo! Want de tweede taal van de dagaanduiding is… Arabisch. Dus het lijkt er op dat de plaat idd de orginele is.

Ik krijg er steeds meer zin in om 'm te laten herstellen in de originele staat: geborsteld, oude wijzers en plaat erin en (evt) een SKX bezel inleg.

Menno

Die Seiko ziet er nu prima uit,hij heeft helaas wel de wijzerplaat van de 6309-7040.
Ik ben niet zo’n kenner maar bij de Japan modellen staat 17 jewels op de wijzerplaat, ook bij de latere 7002 en de skx 007
Ik zou hem toch weer in orginele staat laten brengen, maar de bezelring van de skx 009 heeft een kleinere lumepunt.
De bezelringen met de grote lumepunt zijn te koop bij Watchonline. http://www.ebay.nl/itm/Seiko-old-model-2B-large-blue-red-bezel-for-6309-diver-/320695684979?pt=Wristwatches&hash=item4aaaf3cf73

Ik zou hem ook in originele staat terugbrengen. Een nieuwe bezel insert steekt dan wel schril af. Vooral bij een pepsi valt dit op m.i.
Maar dat kan je natuurlijk ook zo doen, de bezel insert op de 6309 is spliksplinter nieuw.

Nou, ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen!

Menno

Die losse wijzerplaat is geen originele… Die 7040 plaat ook niet.
Niet dat het me echt stoort.

O, als de wijzerplaat niet orgineel is dan heeft het helaas niet veel zin om alles terug te plaatsen. :wink:
Het zal niet meevallen om aan zo’n wijzerplaat te komen, ik ben zelf ook al een poosje aan het zoeken.