Ik heb een klein vraagje mbt de day-date wielen van een Seiko 6309 automaat.
Ik heb een horloge gekocht en daarin het uurwerk gewisseld met een andere, maar nu lijnt de day-date functie niet goed uit. Volgens mij komt het doordat het donorhorloge de kroon op 3 uur had en het nieuwe horloge deze op 4 uur heeft.
Mijn vraag is dus, kunnen deze wielen rechtgezet worden of moeten ze dan vervangen worden?
Alvast bedankt!
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat daar verschillende wielen voor zijn. (Naar ik aanneem staat de tekst dan net wat anders uitgelijnd t.o.v. de nokjes aan de binnenzijde van het wiel.)
De enige uiterst lompe manier om dit wel uit te laten lijnen is de pennen voor de bevestiging van de wijzerplaat afknippen en hem met kleine stukjes dubbelzijdige tape vastzetten in de juiste positie, helaas staat dan ook je 12-uur uit het lood…
De tanden of opdruk, zo je wil, zijn verschillend afhankelijk van de kroonpositie. Maar je kunt toch gewoon de datum en dagschijf van het orginele uurwerk op de donor plaatsen?! Wel oppassen met het goudkleurige c-ringetje dat de dagschijf vastklemd…anders wordt het zoeken!